Logo

Pioneer VSX-AX4ASi kutter i Return of the King! :-(

Skriv et svar
02.01.2008 08.19.06 #1 av 9
Postet av: Sceolan
Heisann.

Jeg har som nevnt en Pioneer VSX-AX4ASi, som jeg i utgangspunktet trodde skulle være mer enn kraftig nok for mitt anlegg, men jeg opplever problemer i en film, nemlig Return of the King. Her er det så voldsomt med lyder, at den rett å slett kutter dersom jeg spiller høyt :-( Kjører da DTS lyd. Må da slå den av og på en gang. (Dette skjedde også på min gamle forsterker, med bare 2 One høyttalere og 1 Two, da gikk jeg bare ut ifra at den var for svak siden dette var en mye rimeligere Technics forsterker på 5x100w@6ohm)

Høyttalerne jeg bruker er Audiopro Avantek Nine front, 4 stk. Avantek One som bak / midt, og 2 stk Avantek Two som senter. + en Avantek Sub da, men denne har jo innebygd forsterker...

Jeg tviler egentlig på at forsterkeren er for svak, men jeg spør nå her om forslag på hva dette kan skyldes... En ting jeg forsåvidt kunne ha testet først, er jo å koble ut den ene senter høyttaleren. Nå er de jeg kjører koblet i serie, slik at de blir 8 ohm, mens resten av høyttalerne er 4 ohm. Kan det bli noe muffens med det?

Ellers tenker jeg på kablingen.., er rimelige kabler jeg har brukt, men det er 4 kvadrat hele veien, kjøpt fra fyndborsen.

Er atlså kun i Return of the King jeg har opplevd dette så langt, i enkelte scener. Har opplevd det da Gandalf rir ut fra Minas tirith for å redde Faramir og co, når "Grom" eller hva den heter, den store rambukken, akkurat i det den knuser igjenom portene, og når Legolas river en Olifant over ende.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.01.2008 22.43.27 #2 av 9
Postet av: Rune
Ville gått over kablingen og sjekket at det ikke er noen tråder som tilfeldigvis kan kortslutte mellom polene ved høye lydtrykk/bevegelser.

Ville også prøvd å koblet ut en og en høyttaler for å teste om det kanskje er et defekt element som kortslutter med høye spenninger. Serikoblingen burde ikke skape problemer, men det er jo verdt et forsøk å ta koblingen vekk.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.01.2008 09.09.33 #3 av 9
Postet av: Sceolan
Takker for tips, har tenkt på dette selv å gå over kablingen. Jeg får ta en sjekk en dag, og håpe at det er noe så simpelt som en slurvete kobling.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.01.2008 14.34.46 #4 av 9
Postet av: Sceolan
Nå har jeg testet litt. Sjekket over koblingene, men det var ikke i nærheten til å være noe kortslutting. Så jeg begynte å koble ut høyttalere.

Koblet først ut senter høyttalerne, og den kuttet fortsatt.
Koblet ut den ene front høyttaleren, og den kuttet fortsatt.
Koblet ut den andre fronthøyttaleren, og da gikk det bra.
Koblet på den første fronthøyttaleren jeg koblet ifra, og da kuttet den igjen.

Så dersom jeg har minst en av fronthøyttalerne koblet til, så kobler den ut. Tviler på at det er noe galt med begge frontene mine... Det jeg heller begynte å lure på er om forsterkeren ikke er så glad i de siden de er 4 ohm, og på forsterkeren står det anbefalt 6 - 8 ohm..., kanskje blir den en slags kortslutting pga. at motstanden blir for lav?

Jeg gikk inn og senket lydnivået på fronthøyttalerne med 5 dB, og da kunne jeg kjøre filmen på det nivået jeg ville. Men da vil jo hele oppsettet bli feil siden lyden ut fra front blir for lav i forhold til resten.

Jeg hadde tidligere et ekstra par Avantek Six, hadde jeg hatt de enda så skulle jeg ha seriekoblet de i lag med de jeg har i front nå for å teste, men de har jeg ikke lengre :-/.

Men tror dere det kan være tingen at forsterkeren ikke liker høyttalerne mine? :shock:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.01.2008 07.38.46 #5 av 9
Postet av: Sceolan
Ingen flere forslag? :? Jeg kan jo prøve å bytte ut kablingen til front høyttalerne for å teste, det har jeg ikke gjort enda. Har bare sjekket at de er godt koblet.

Ellers står jeg vel igjen med enten nye front'er, ny surround receiver, eller en forforsterker til front'ene for å klare så høyt voulm...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.01.2008 22.32.54 #6 av 9
Postet av: Zleepyme
Litt merkelig det der, men grunnen til at den kutter på frontene vil jeg tro er: Noe blir overbelastet. Enten at forsterkeren(som nevnt)ikke takler Ohm forskjellen. Hadde reciveren ikke kuttet hadde noe blitt skadet. Mest sannsynlig høyttalerne. Vanskelig å si uten å vite hvor høyt du har spilt(men jeg regner med det var ganske så høyt) så vil nok høyttalerne dine ha mer en det reciveren klarer å gi. Forsøk å kjør frontene på en effektforsterker hvis du har mulighet
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.01.2008 08.47.15 #7 av 9
Postet av: Sceolan
I stedet for å begynne med effektforsterker osv. som egentlig ikke burde være nødvendig, så har jeg nå fått solgt Pioneeren og venter på en ny Marantz SR8002 som jeg tror skal passe høyttalerne mine bedre etter mye lesing rundt omkring :-)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.01.2008 10.39.09 #8 av 9
Postet av: Zleepyme
Ok. Bra du fikk solgt den da :wink: Lykke til med ny forsterker! :)
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.01.2008 10.53.50 #9 av 9
"Sceolan" skrev:I stedet for å begynne med effektforsterker osv. som egentlig ikke burde være nødvendig, så har jeg nå fått solgt Pioneeren og venter på en ny Marantz SR8002 som jeg tror skal passe høyttalerne mine bedre etter mye lesing rundt omkring :-)


Ser ut som en meget god reciver, kom gjerne med en tilbakemelding om hva du syntes om den. :wink:
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar