Logo

Pioneer PDP-5080XA - elendig bilde - hjelp!!!

Skriv et svar
20.07.2008 19.26.04 #1 av 12
Postet av: Donnaiola
Hei.

Jeg er helt ny på forumet her, men har kjøpt meg en tv for en måneds tid siden og er superskuffa. Jeg var veldig usikker når jeg skulle først kjøpe en Tv. Jeg var innom masse forum, diverse butikker (HiFi kjeden etc), og snakket med bekjente. Rådene jeg fikk var på generell basis så var Plasma best på Film og fotball, mens LCD var bedre på dataspill etc. Det som telte mest for meg når jeg skulle ha ny TV var nettopp film, og ikke minst fotball. Det værste jeg vet er når jeg ser fotballkamper og bildet har "heng" og det er utydelig. Etter mye om og men la jeg masse penger (for meg) i en Pioneer PDP-5080XA og hadde høye forventinger. Mildt sagt så er jeg veldig skuffet i dag og lurer på om jeg har valgt helt feil.

Jeg har hatt problemer med Tv-en fra dag 1. Først var alt utydelig, men etter å ha gjort litt om på innstillingene ble det generelle tv bildet greit. Dvs. filmer, tv serier etc. er bra, MEN, fotballkamper helt håpløst. Skikkelig dårlig. Kvaliteten er like dårlig som når man ser på en fotballkamp på dataskjermen (min 4 år gamle dataskjerm). Er det noe jeg har gjort galt??? Innstillinger? Har jeg fått feil råd, er det LCD som er best på fotball????

Jeg er helt rådvill nå og vet ikke hva jeg skal gjøre. Forhåpentligvis er det noen her som kan gi meg noen tips, eventuelt si hvor jeg skal henvende meg enn. Jeg har forøvrig GET boks, ikke den nyeste, men den nest nyeste. Jeg har heller ikke en HD kabel, men en Scart kabel som visstnok skal være ganske ok. Bør denne byttes ut med en HD kabel???

All hjelp mottas med stor takknemlighet !!!!!

Mvh

Fredrik
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.07.2008 21.55.20 #2 av 12
Hei og velkommen til forumet!

Det jeg vil anbefale deg å gjøre er å kjøpe en kalibrerings-DVD for å optimalisere bildet etter dine kilder og behov. Du bør helt klart benytte deg av en HDMI kabel istedenfor scart. Hvis du skal bruke en scart kabel bør du ihvertfall bruke enn ca 500 kr (1-2 m), gjerne en av merket Supra eller Monster. Det er store kvalitetsforskjeller på analoge kabler som scart, mens på digitale kabler som HDMI er kvalitetsforskjellene svært små og det er ingen poeng i å bruke 800 kr på en meter, der kan du trygt kjøpe en billig kabel da digitale signaler er ett svært enkelt signal å sende og kabelen skal være av elendig konstruksjon for å kunne gi dårlig bilde.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.07.2008 14.29.03 #3 av 12
Postet av: MindWaste
Generelt kan det nevnes at det er dårligere kavlitet på fotballsendinger enn på f.eks filmer. Så uansett hvilken kabel du bruker vil ikke bildet bli like bra. (med mindre du har canal digital's HD kanaler med Premier League i HD...)

Bytt til HDMI kabel om Get boksen har HDMI kontakt. Er det kabel tv bør du også ha ett galvanisk skille på antenne-kabelen for å forhindre jordings-sløyfer og forstyrrelser i bildet:

http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.e ... ategoryID=

Hvis ikke Get boks har HDMI bruk da RGB scart. Endre videoinnstilling på Get boks til RGB scart og bruk scart kabel som støtter RGB:

http://www.hifiklubben.no/produkter/kab ... _meter.htm
-Anders-

Min Kino
Parasound JC-1 / Usher BE8871 / 2 x DIY 12" SVS Sonosub / Logitech Transporter / Sony PS3 / LG 60pk950
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.07.2008 13.13.14 #4 av 12
Postet av: Donnaiola
Takker for svar fra begge to. Jeg skal prøve ut rådene som nevnt over. Håper dette vil gjøre TV bildet bedre.

Men er det sånn å forstå at en Plasma Tv ikke skal kunne gi like bra og bedre fotball bilde enn LCD? jeg trodde nemlig som nevnt at det var omvendt.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.07.2008 13.46.50 #5 av 12
Postet av: Donnaiola
Forresten, er en kalibrerings-DVD noe poeng hvis jeg klaerer å google meg frem til "optimale" innstillinger på min pioneer???
Er det ikke det en kalibrer-DVD gjør?

Jeg mener å ha lest et sted at jeg kan finne optimale innstillinger for min pioneer hvis jeg leter litt (har forsåvidt gjort det før uten max hell, men valgte å bruke de innstillingene jeg fant til en tilsvarende Pioneer TV).
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.07.2008 17.16.16 #6 av 12
Plasma TVèr er som oftest best til fotball grunnet at de har langt lavere responstid (MS) enn LCD og at de som oftest har bedre kontrast og fargegjengivelse. Men forskjellen er blitt mye mindre enn før, men likevel så har plasma fremdeles ett lite overtak på disse områdene.

Ved kjøp av en kalibrerings-DVD vil du kunne stille inn TVèn etter dine egne kilder og dine preforanser. Optimale innstillinger utgjort fra fagblader el er sikkert mer en bra nok i de fleste tilfeller, men det er ikke sikkert det er optimalt for deg.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.07.2008 23.37.47 #7 av 12
Postet av: allanhov
Kan det være mulig at du rett og slett har fått ett mandagseksemplar?? Jeg har selv PDP-4280XA og er meget fornøyd :D . Ser aldri på fotball, men kan aldri tenke meg at den ikke skal takle det. Fungerer helt supert for å se film.

Det skal vel fortsatt være noen PDP-5080XA på utstilling i butikker. Du kan jo gå å sammenlikne... Aldri hørt om noen som er misfornøyd med sin Pioneer.

Lykke til!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.07.2008 07.26.30 #8 av 12
Postet av: Rune
Den viktigste faktoren er nok kilden her.
Har du digital dekoder og ser på en kanal med grei båndbredde eller HD ser det bra ut, men hvis ikke ser det rimelig "grautet" ut.
Er det slik at du byttet fra en langt mindre TV du hadde før?
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.07.2008 08.10.17 #9 av 12
Postet av: Donnaiola
Ja, hadde bare en elendig 10 år gammel liten TV før. Og Tv en er som sagt veldig bra på film etc, men fotball er elendig. Sykt irriterende.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
31.07.2008 08.14.44 #10 av 12
Postet av: Haugesynsar
Etter alt for mye vurdering og synsing har valget mitt blitt Pioneer PDP-5080XA. Jeg får den på døren i morgen.
Jeg har nå fått den nye HD-boksen til Canal pluss som gir bedre bilde på min 3år gamle plasma. Derfor er jeg nå spent på hvor mye bedre det blir med min nye 5080xa.

Spørsmålet mitt er; Er det noen forskjell i bildekvaliteten mellom 4280XA og 5080XA? Er det de samme bildebehandlings-komponentene, der forskjellen er at 5080xa må "jobbe hardere" siden skjermen er større?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.08.2008 21.41.57 #11 av 12
Postet av: Blueflame
Jeg har selv Plasma fra Pioneer, og ble selv skremt den første dagen over hvor dårlig bildet var på TV kanalene. Ettersom denne skulle være den beste på analoge signaler. Analoge er alltid best på CRT Tv'er. Men fremtiden er digital, så det vil bare bli bedre. En kalibererings dvd er bare å anbefale ja. Selv surfet jeg først nettet rundt etter optimale innstillinger, men skjønte fort at jeg bør stille inn TV'n min etter mine lysforhold og signalkilder. Og jeg har med kalibrerings dvd'en stilt inn egne profiler for TV, DVD, DVD opptakeren og PS3. Alle trengte hver sin innstilling, da kildene gir ut forskjellige farger og kontraster osv. Måtte også endre innstillingene direkte i menyen på dvd spillerene får optimalt bilde.


Alt gjort riktig vil du få et nydelig bilde på din nye TV, men jo mer digitale signaler jo bedre. Bare prøv en Bluray i din PS3. Blir så sinnsykt bra :D
Pioneer VSX-LX60, Pioneer PDP-427XA, Dali Ikon 6, Dali Ikon Vokal 2, Pioneer DV-696AV, Pioneer DVR-530H, Project Debut III, Jamo E400, Pioneer S-W150S, PS3 og Gamecube
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.08.2008 23.13.57 #12 av 12
Postet av: Haugesynsar
Har nå fått satt opp plasmaen og jeg er meget fornøyd :D
Jeg vil ta ditt råd og kjøpe meg en en kalibererings dvd. Jeg kjøpte faktisk PS3 samme kveld som Pioneren og får den om noen uker. Gleder meg til og teste bluerayèn, samt og sette opp de ulike instillinger. Det vil bli gøy og leke seg med bilde-innstillingene siden bilde er så bra i utgangspunktet. Resultstet er jo garantert på forhånd slik jeg ser det nå.
Det fulgte ikke med høytalere, så jeg plukket ned bakhøytalerene fra hjemmekinoen og ble meget imponert av lyden. Forsterkeren i plasmaen må være god! :mrgreen:
Jeg hadde tenkt og investere i en slik lyd projektor med 30/40 høytalere som lager surround lyd. Slike en som er formet som en planke man henger på veggen. Det vil ta seg godt ut. Utseende på plasmaen gjør at jeg plutselig er like interressert i interiør som kona.
Er forresten PS3èn, en god dvd og blueray-spiller? Og hva er den beste oppløsningen for 5080AX; 720p eller 1080i ??
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar