Logo

Pioneer 630H - høyfrekvens støy

Skriv et svar
15.09.2005 21.59.15 #1 av 11
Postet av: NilsPetter
Etter å ha vurdert frem og tilbake en god stund, falt valget på HDD opptaker på Pioneer 630H (valget sto mellom denne og Sonys HX910) og lykken var fullkommen da bestillingen endelig var fullført. En av årsaken til mitt valg var at enkelte har rapportert støy fra HDD til Sony.
Skuffelsen er derfor STOR nå som jeg har foretatt mitt først opptak og jeg merker at spilleren gir fra seg en høyfrekvent lyd. Lyden er "metallisk" og må komme fra spinningen til HDD. Den er til stedet både under avspilling og opptak - til og med en stund etter at opptaket er avsluttet (ikke konstant men kommer og går). Ingen viftelyd men denne høyfrekvente lyden er svært irriterende.
Er det noen som har opplevd lignende? Hvis dette avtar er det for så vidt akseptabelt men hvis den forblir vedvarende, vil spilleren bli returnert umiddelbart :x

Førsteinntrykket er derfor dårlig/vaklende. "You'll never get a second chance to make a first impression" er det vel noe som heter - dette er i de baner.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.09.2005 18.15.22 #2 av 11
Postet av: Rune
Har selv 530 og den lager en harddisk lyd, men er på ingen måte plagsom. (men jeg legger godt merke til at den forsvinner når jeg slår den av i et helt stille rom)
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.09.2005 18.45.41 #3 av 11
Postet av: NilsPetter
Takk for din erfaring, Rune (alltid nyttig)!
Det er mulig jeg har vært naiv og trodd at dvd opptakere var "like stille" som en vanlig dvd spiller, men jeg synes nå fortsatt at lyden er irriterende.
Har vært i kontakt med pcutstyr.no (som jeg kjøpte den av og de har vært veldig service innstilte enn så lenge) og de har sjekket litt rundt om denne, og de hevdet (etter å ha sjekket med sin leverandør) at det kunne være at det var benyttet en harddisk-type som støyet. Ikke vet jeg om det blir benyttet forskjellige typer hdd i samme type (630H) spiller, men kanskje det er forskjell på 160GB og 250GB mht støy? Jeg har også lagt merke til harddisk-summingen i stille rom (like ikke den heller).
Til og med kona har lagt merke til lyden(e) og det er et dårlig tegn :cry:
Tenkte jeg skulle dele noe av mine erfaringer som "fersk-dvd-opptaker-kjøper".
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.09.2005 18.50.38 #4 av 11
Postet av: Rune
Kan jo godt hende de bruker andre typer disker i 630. Det går sikkert på anbud og de slo sikkert til på den billigste leverandøren.

Når jeg bodde i Trondheim hadde jeg mye mindre stue og da kunne jeg irritere meg litt over disken, hvis jeg f.eks skulle sove litt middagshvil på soafen. :-) (På min DVR-5100)
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.09.2005 19.05.13 #5 av 11
Postet av: Knut
På min harddiskopptaker hører jeg når det blir skrevet til harddisken, men det er ikke på noen måte sjenerende. Hører også viften, og sammenlignet med en vanlig DVD-spiller er støynivået høyere ... vil tro det har mye å si på rommet. Jeg har stor stue med åpen løsning til kjøkken osv., mens i et mindre og mer kvadratisk rom vil nok slike lyder oppfattes bedre. Det var nettopp en tråd på forumet om høyfrekvent lyd fra plasmaskjermer - der var det en del løsningsforslag ...
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.09.2005 19.16.01 #6 av 11
Postet av: NilsPetter
en annen ting - finnes det innstillinger på 530/630 som regulerer signal-styrken (eller andre innstillinger) på RF-signalet (inn)?
Jeg er så "heldig" å være tilknyttet et "gammelt" kabelnett på dårlige signaler (og ingen tuner). Når jeg ser på TV (igjennom 630) er signalet brukbart på TV'en, mens opptaket blir en god del (merkbart) dårligere (bruker SP innstillingen). Trodde ikke signalet (og opptaket) ble dårligere enn hva jeg ser på TV'en (håper noen skjønner "knotingen" min ;-) )....
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.09.2005 08.40.59 #7 av 11
Postet av: Torja
Hei, har 630 selv og den støyer ikke på den måten du nevner. Syns også kvaliteten på opptak i SP er varierende. Hvis du bruker XP(høyeste oppløsning) blir kvaliteten bedre.

8)
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.09.2005 14.51.05 #8 av 11
Postet av: NilsPetter
takk for alle svar :D
tror det blir til at jeg returnerer denne og forlanger en ny (samme modell) uten støy. Hadde vært interessant å finne ut om denne modellen var levert med forskjellig type harddisker :P :P
Time vil sjåv

Helt til slutt - brukervennligheten til denne opptakeren er (etter min mening) svært god. Har ikke hatt dvd opptaker med HDD tidligere men brukervennligheten til denne spilleren overgikk min forventning ihvertfall
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.09.2005 21.20.52 #9 av 11
Postet av: Torja
Retuner, ja det hadde jeg også gjort. Håper dette ordner seg. Spilleren min fungerer i vært fall veldig bra. Bruker den til videokamereaet mitt og sett resultat etter brent plate på annen sin dvd spiler. Så svært bra ut.

Ikke gi opp... :lol:
8)
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.10.2005 18.40.45 #10 av 11
Postet av: Clint
"NilsPetter" skrev:en annen ting - finnes det innstillinger på 530/630 som regulerer signal-styrken (eller andre innstillinger) på RF-signalet (inn)?
Jeg er så "heldig" å være tilknyttet et "gammelt" kabelnett på dårlige signaler (og ingen tuner). Når jeg ser på TV (igjennom 630) er signalet brukbart på TV'en, mens opptaket blir en god del (merkbart) dårligere (bruker SP innstillingen). Trodde ikke signalet (og opptaket) ble dårligere enn hva jeg ser på TV'en (håper noen skjønner "knotingen" min ;-) )....


Heisann! Jeg opplever det samme problemet som deg med min 530 i forhold til signal (er også tilknyttet kabel-tv :( ) Hadde tidligere en Thomson DTH-sak (elendig spiller, egentlig :? ) som også var kornete i forhold til å se live tv og ta opp. Er heller ikke så morsomt å se live-tv gjennom DVD-tuneren når tv-bilde til tv-tuneren er merkbart bedre. Har også testet LG 7800. Den er ubrukelig som opptaker(av flere grunner..) og hadde samme problemet i forhold til signalstyrke som de andre opptakerne. Send meg gjerne en melding dersom du har blitt klokere siden du la inn innlegget..
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.10.2005 18.12.31 #11 av 11
Postet av: NilsPetter
har ikke blitt klokere enda - spilleren er inne til sjekk for høyfrekvens støy. Fikk bekreftelse på at den er på tur til meg igjen nå etter alt for mange uker borte fra sin eier.
Håper å få testet signaleringen om ikke så alt for lenge og håper at støyen er borte :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar