Logo

Philips Cinema 21:9

Skriv et svar
18.05.2009 21.44.12 #1 av 7
Postet av: Jorn.Finnerud
Den nye bredformatskjermen fra Philips fortjener en egen side for diskusjon. HAr denne modellen inne på test as we speak. Fyr løs hvois det er noe med denne modellen dere lurer på så ksal jeg prøve å svare så godt jeg kan.
Vennlig hilsen Jørn, redaktør i magasinet Watt
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.05.2009 15.59.50 #2 av 7
Postet av: Odd J
Hei :D

Siden du inviterer til diskusjon hiver jeg meg innpå med en gang. Jeg skal oppgradere stuekinoen i løpet av året. Idag ser vi DVD og tv på en 36" tjukk-tv. Den har jo fine farger og er grei ellers, men bildet blir litt lite i forhold til lyden, selvfølgelig. Jeg vakler mellom å handle en relativt ordinær flatskjerm på rundt 40-46" til vanlig tv-titting og en projektor i taket når det er lørdagskos med ny film. Eller alternativt å droppe projektor og gå for denne Philipsskjermen (og den nye blurayspilleren som også kommer nå). Prismessig kan en komme noenlunde likt ut.

Hvordan synes du denne skjermen er som filmgjengiver? Er skjemen stor nok til å gi deg kinofølelse på 3m avstand? Den er jo ikke med LED baklys som mange av de aller raffeste modellene, men er dette noe du savner i praksis?

Uten at du skal måtte avsløre alt som kommer i bladet; Synes du bildemotoren gjør en god jobb (synes hakkete bevegelser er noe av det som trekker ned mange skjermer jeg har sett) og er fargene gode (dvs uten de litt plastaktige fargene som en kan se på LCD innimellom)?

En ting som jeg mener er en fordel med denne skjermen i forhold til ordinære 16:9-skjermer på f.eks 60" er at Philipsen har det største bildet når en ser film (bruker hele skjermen) og har et mindre bilde, omtrent som en 44", når det er tv-titting. En ordinær 60" har det største bildet på tv-sendinger (halvmeter høyt hode som leser nyhetene..... :shock: ) og er minst på film, med svarte kanter over og under bildestripa.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.05.2009 18.39.08 #3 av 7
Postet av: Jorn.Finnerud
JEg har nå brukt denne skjermen en måneds tid hjemme. Denne skjermen gir en skikkelig kinofølelse i forhold til en tradisjonell skjerm, men om den kan konkurrere med en projektor er jeg nok ikke sikker på. som regel kan man uansett ikke ha en projektor i stuen og da er denne skjermen et meget godt alternativ. bildemotoren til Philips er meget god, og har en av de beste interpoleringsteknologiene som finnes. i tillegg kommer jo Ambilight som jeg mener gjør denne skjermen til et reelt smykke i stuen.
Vennlig hilsen Jørn, redaktør i magasinet Watt
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.05.2009 19.48.35 #4 av 7
Postet av: teebee
ser super ut den ja. sniktittet litt på artikkelen på insider og synd de ikke har tenkt på vegghenging og hdmi pluggene. nesten så man skulle sende de tipset om å snu portene til neste modell. ambilight er vel nesten avhengighetsskapende. fattern har vel første generasjons ambilight, jeg har min 9703 og idag kjøpte vi 42pfl8404h til hytta :D blir jeg rik engang blir det vel cinema 21:9 i stua mi også. hva vil du si om ambilight iforhold til aurora modellen. er lys ut av ramma fremme veldig plagsomt? virker iallefall som et virkelig smykke på veggen når rammen lyser opp også.
Philips 58PFL9956T, Onkyo TX-NR1007, Dynavoice F6, Dynavoice S4, Dynavoice C4, SVS SB12 Plus, Sony BDP-S350, Asrock Vision 3D med XBMC, XBOX360 Super Elite, CanalDigital HD via Technicrypt CXV, Logitech Harmony 900, Logitech diNovo Mini.
Mine filmer
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.05.2009 21.06.08 #5 av 7
Postet av: Jorn.Finnerud
Det holder nok strengt tatt med Ambilight bak.
Vennlig hilsen Jørn, redaktør i magasinet Watt
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.05.2009 17.15.05 #6 av 7
Postet av: Odd J
Høres ut som Philips her har truffet blink! Hva med betraktningsvinkel? Denne skjermen er så bred at hvis en sitter litt på siden i sofaen så vil den borterste delen av skjermen ha en temmelig skrå innsynsvinkel. Er dette noe problem i praksis? Antar at svartnivå er på vanlig, greit LCD-nivå (uten LED).
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.05.2009 20.29.59 #7 av 7
Postet av: Jorn.Finnerud
Sortnivået er på normalt LCDnivå. Philips har aldri hatt like godt sortnivå som for eksempel Sony, men det er intet problem i en normal stue. skjermen har god kontroll på skyggedetaljer, noe som også er viktig. angående betrakningsvinkel så er den blandt de bedre. MAn vil alltid miste litt sortnivå på LCD.skjermer når man kommer ut på siden, også på LED. Det er kun plasma som ikke har dette problemet.
Vennlig hilsen Jørn, redaktør i magasinet Watt
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar