Logo

PC-tilkobling i hjemmekinoen?? Ja, tja eller nei?

Skriv et svar
13.01.2006 17.40.44 #1 av 7
Postet av: Jimmern
Er i full gang med mitt kinorom. Hadde egentlig ikke vurdert pc-tilkobling da jeg tenkte dette rommet kun skulle bli film og musikk styrt fra Denon 3910. Men, kan noen av dere gi meg 2-3 gode grunner til å kjøre pc inn i dette oppsettet - og 2-3 gode grunner for å la være? Jeg er i utg.pkt ingen "datafreak", og derfor hadde jeg ikke lagt pc inn i kinorom-planene. Ville satt stor pris på vurderinger fra begge sider ang dette :) Hvilke fordeler / ulemper har pc i et komplett 6.1-system? Ønsker dere alle ei god og fredfull helg
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.01.2006 01.14.27 #2 av 7
Postet av: boly
Du slipper og vente på CD for og få hd :wink:
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.01.2006 08.47.55 #3 av 7
Postet av: Torja
Største problem med pc slik jeg ser det er vel støy fra vifter under drift. Er ikke dette plagsomt, så ser jeg jo ikke de store bakdelene med dette. Men hva slags PC har du og vilken receiver/forsterker har du tenkt å bruke :?:
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.01.2006 16.58.24 #4 av 7
Postet av: kaptein wom
Jeg kjører pc på mitt hjemmekino system (er fersk da) å opplevde de att når jeg ser film i gjennom media center så er det støy i bakhøytalerene, men ser jeg film på dvd spilleren så er det ikke noe støy. bruker optisk kabel på begge. kan være oppsette mitt på pcen som lager støy da da jeg byggde denne pcen selv.. :roll:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.01.2006 11.10.52 #5 av 7
Postet av: Ken
Det er mange grunnen til å se på en PC i ditt hjemmekino-oppsett. For min egen del så opplever jeg mye bedre kvalitet på filmene fra HTPC eller Home Theatre PC som de kalles. Les mer om HTPC under Ord&Uttrykk i menyen øverst. Jeg kjører med et nytt ATI skjermkort som har eget opplegg for HDTV med DVI-->HDMI overgang til TV.

Jeg har et Soundblaster X-Fi Xtreme som leverer optisk signal til forsterker, så det er viktig at software DVD-spilleren støtter DTS om du ønsker det. Dette har vært diskutert opp og ned i mente, gjør et søk på forumet her.

I tillegg er det nå kommet noe HD-materiale som jeg allerede kan se på min TV uten å måtte vente på HD-DVD eller Blu-ray spillere. I tillegg kan du om begge formatene kommer, sette inn to spillere, bruke samme lydkort med digital-ut og du har da ingen problemer med HD-innhold.

Når det gjelder codec'er for komprimering av lyd og bilde, så vil en PC kunne støtte det meste. Pluss at har du et greit oppsett, så kan du lese mail, se stillbilder osv osv på en PC. Med et trådløst media senter tastatur så kommer du langt! Jeg bruker en helt ordinær IBM ThinkCentre PC, kjører oppsett i BIOS for stille vifter - for å si det slik, den bråker INGENTING i forhold til en Xbox 360 eller en PS2!
mvh
Ken

| Sony KLV-V40A10E | Xbox 360 Premium | IBM ThinkCentre 3Ghz | ATI Radeon X800 512MB DVI-D HDMI | PS 2 | Logitech Z-5500 | Kommer: Denon 3806, SVS PB10, SVS SBS-01 Surround |
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.01.2006 07.52.41 #6 av 7
Postet av: dib
Som kansje noen av dere har fått med dere har jeg planer om å intigrere pc'en i et hjemmekino system.

bruker selv et meget solid lydkort,handlet i sin tid på http://www.procom.no
synes sondblaster og creative kort er for dårlige, samme med intigrerte, pc kan fint brukes til mange ting i denne sammenheng:
slev bruker jeg den til musikk redigering for det meste men også fint å ha den koblet til hjemmekinosystem pga da kan man lett spille av sanger, musikk, filmer som nevnt i hd kvalitet, eller divX og andre typer som ikke alle dvd spillere støtter, man kan også lett vise bilder og sørfe på nettet på stor skjerm og for dem som måtte ønske spille på stor skjerm om man har trådløst mus og tastatur.
Er egentlig få ulemper med en eksta "komponent" i systemet vil jeg påstå om man kan bruke den riktig. men du bør ha en kraftig nok pc som har muligheten til å tilføye systemet noe, er lite vist å ha en pc om man ikke bruker den til noe.

selv er jeg på utskikk etter et surround system som dere sikkert har fått med dere i forumet ;) så jeg kan koble til pc'en, er en selvfølge for meg! :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.01.2006 09.09.33 #7 av 7
Postet av: Ken
bruker selv et meget solid lydkort,handlet i sin tid på http://www.procom.no
synes sondblaster og creative kort er for dårlige, samme med intigrerte,

Her må jeg bare si meg helt uenig, da spesielt den nye X-Fi serien til Creative har blitt svært bra. At noen opplever knepp, brudd etc har ingenting med disse lydkortene å gjøre. Jeg kjører med en HELT standard IBM ThinkCentre og et Creative X-Fi lydkort, kjører ut SPDIF (digitalt minijack til RCA) så lydkortet levere bit-strømmen som kommer fra DVD-spilleren. Driverne til X-Fi er også meget bra, så til spill og annet på HTPC'en så fungerer dette lydkortet glimrende.

Når det gjelder integrerte lydkort, så har nok svært få av dem mulighet for å kjøre digital ut, men poenget med en HTPC og lyd bør være å ha en utgang for digital lyd slik at dette signalet sendes via coax (minijack-RCA i mitt tilfelle) eller optisk slik at HTPC fungerer som en vanlig DVD-spiller.
mvh
Ken

| Sony KLV-V40A10E | Xbox 360 Premium | IBM ThinkCentre 3Ghz | ATI Radeon X800 512MB DVI-D HDMI | PS 2 | Logitech Z-5500 | Kommer: Denon 3806, SVS PB10, SVS SBS-01 Surround |
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar