Logo

Parabol falt ned, signal kommer og går nå

Skriv et svar
07.02.2007 21.07.37 #1 av 4
Postet av: andreas76
Parabolen min falt hardt og brutalt ned en natt. Den råtne bjelken den hang på knakk da masse bygningsmaterialer falt ned på den... :x :oops:

Nå har jeg hengt den opp igjen, kjeftet på bygningsarbeiderne, og stillt parabolen inn to-tre ganger (med slikt pipeinstrument :oops: )

Det veldig merkelige er at når jeg stiller på parabolen så finner jeg signal og bilde kommer på skjermen. Når jeg har kommet meg inn igjen og sitter og ser på tv (endelig tv igjen :roll: ) så detter plutselig signalet ut igjen. Ga tven en god smekk her i sted og det hjalp :twisted: Og DET forsto jeg i hvert fall ikke...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.02.2007 22.42.09 #2 av 4
Postet av: Bobben
"andreas76" skrev:Parabolen min falt hardt og brutalt ned en natt. Den råtne bjelken den hang på knakk da masse bygningsmaterialer falt ned på den... :x :oops:

Nå har jeg hengt den opp igjen, kjeftet på bygningsarbeiderne, og stillt parabolen inn to-tre ganger (med slikt pipeinstrument :oops: )

Det veldig merkelige er at når jeg stiller på parabolen så finner jeg signal og bilde kommer på skjermen. Når jeg har kommet meg inn igjen og sitter og ser på tv (endelig tv igjen :roll: ) så detter plutselig signalet ut igjen. Ga tven en god smekk her i sted og det hjalp :twisted: Og DET forsto jeg i hvert fall ikke...


Hvis armen som holder mikrobølgehodet er bøyd så er antennen bort i mot ubrukelig. Det skal veldig lite til. I justering av antenna så vil du sannsynligvis miste bildet når antenna er 1.5 grader ute av posisjon. Det er derfor ekstremt nøye at antennen er festet godt og at du sjekker signalet hele tiden mens du skrur til antenna. Det er veldig lett å få antenna ut av posisjon bare ved å stramme skruene...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.02.2007 17.30.30 #3 av 4
Postet av: andreas76
Jeg har godt signal, den blå indikatoren kan gjerne være på ca 75%, men plutselig faller den til 0. Det er etter at jeg har skrud fast og kommet meg inn igjen. Hadde signalkabelen liggende blandt andre strømkabler osv, men når jeg løftet den vekk derfra så kom litt signal tilbake. Men hvorfor detter det ut på den måten? Tenkte jo at den samlekontakten (Diacs switch??) kunne ha fått seg en smell når den datt ned og hang etter ledningene, men samme problemet...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.08.2007 09.48.02 #4 av 4
Postet av: melvin tix
"andreas76" skrev:Jeg har godt signal, den blå indikatoren kan gjerne være på ca 75%, men plutselig faller den til 0. Det er etter at jeg har skrud fast og kommet meg inn igjen. Hadde signalkabelen liggende blandt andre strømkabler osv, men når jeg løftet den vekk derfra så kom litt signal tilbake. Men hvorfor detter det ut på den måten? Tenkte jo at den samlekontakten (Diacs switch??) kunne ha fått seg en smell når den datt ned og hang etter ledningene, men samme problemet...


da du hadde kabelen liggende sammen med strømførende kabler så avgir de et magnetisk felt som kan forstyrre tv-signalene.

dersom parabolen har hengt etter kabelen så kan du ha fått ett brudd i kabelen, som fører til at du bare har delevis kontakt. du bør også gå over kontaktene som er utendørs. dersom kabelen begynner å bli svart så er det et tegn på at det har kommet fuktighet i i koblingen, og den bør byttes.

har du mulighet til å koble en ny kabel til parabolen?
trenger ikke å legge hele veien, men koble til en tuner og tv så nære parabolen du kommer, bare for å teste signalet.

dersom det er en yrkesskole i nærheten så kan du også høre med en av lærerene som har ansvaret for elektrolinjene. der har de masse utstyr som du ofte kan leie for en billig penge. eventuelt få en av elevene til å gjøre jobben.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar