Logo

Panasonic TX28PS2F - Bra kjøp?

Skriv et svar
14.01.2005 04.04.49 #1 av 4
Postet av: tc
Hei alle sammen!

Var nettopp på Elkjøp og kjøpte en Panasonic TX28PS2F til Kr 2695,- Hadde egentlig bestilt en TX28DK1, men de fikk vel ikke tak i denne, så jeg fikk en bedre tv til samme pris. :D Var iallfall veldig fornøyd med å få en 28" widescreen med flat skjerm til 2695. Ser ut som en bra student-tv...

Var dette et bra kjøp eller? Ser at TX28PM1 får bra omtale på forumet, og spesifikasjonene ser ganske like ut på sidene til panasonic.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.01.2005 08.03.28 #2 av 4
Postet av: Rune
Det må da være et vanvittig bra kjøp. Panasonic 50Hz apparater gir generelt meget godt bilde og jeg tipper din TV ikke er noe unntak.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
14.01.2005 18.25.52 #3 av 4
Postet av: Paperboy
TX28PS2 er i praksis samme tv som TX28PM1 bare forskjellig chassis. PS2 går inn nederst på kanten mens PM1 har rette linjer. Tror faktis PS2 har litt bedre lyd om jeg ikke husker feil, men samme bilde og tilkoblinger! Så du har fått en meget god erstatter for DK1, for den kom for 5 år siden og litt utdatert....!
08.02.2005 10.26.37 #4 av 4
Postet av: tc
Hei igjen.

Nå har jeg hatt denne tven i noen uker, og må si jeg har litt blandede følelser...

Førsteinntrykket var ikke så veldig bra. Når jeg slo den på så ble jeg slått av hvor lite skarpt bildet var. Det var veldig uklart, og det var vanskelig å lese tekst både på tv-sendinger, og på dvder. Når jeg prøvde THX setupen fra Starwars II, så klarte jeg nesten ikke å lese instruksjonene. Merket også at bildet var mye uskarpere i midten, enn på sidene. (Merket dette spesielt når jeg så på simpsons... når en person stod i midten av bildet, så var han heller ute av fokus ut, men når han flyttet seg til sidene, ble bildet av han mye skarpere.

Men, etter en stund kom jeg på den geniale ideen å kikke under bildeinnstillingene. :) Der så jeg at kontrasten var skrudd helt opp, og etter å ha satt den ned til 50%, ble bildet mye skarpere. Nå ble det ikke noe problem å lese teksten på skjermen. Må si at bildet ble mye bedre. Det er mulig at bildet fremdeles er skarpere på kantene enn i midten, men det er vanskelig å se.

Det jeg lurer på, skal det være slik, eller tyder dette på at det er feil med tven? Jeg mener siden bildet var mere uklart i midten enn på sidene når kontrasten stod på fult?

Ellers synes jeg det ikke er så veldig lett å vurdere billedkvaliteten. Jeg er nok blitt litt ødelagt av å se på pixel plus tven som moren min har. Etter det så blir nok alt annet en skuffelse. Har heller ikke så veldig godt tv signal på studenthybelen min. (Mye bedre enn signalet de har på elkjøp da...)

Uansett.... Jeg ble litt imponert når jeg slo over på en kanal som viste en serie i letterbox og tven zoomet automatisk. Trodde dette bare var noe som man fikk på dyrere modeller. Dessverre så ble skuffelsen stor når jeg slo over på en kanal der de sendte et program som var i 16:9 letterbox, men hadde underteksten på det svarte området under bildet. Dette kunne ikke tven takle i det hele tatt, og den eneste måten å se på dette programmet var i 4:3 modus. Utrolig bittert å ikke kunne zoome inn på et letterbox program når man har en widescreen tv. Kan ikke tro at tven ikke har en "subtitle zoom" funksjon når man ikke kan justere bildet opp/ned. :(

Synes også at 4:3 modusen var mere irriterende enn på Philips tver jeg har sett på. Man legger liksom mere merke til at bildet blir strekt i kantene her enn på Philips modellene.

Har også et problem når jeg ser på dvder med at den slår seg over på 4:3 strekt modusen i et brøkdels sekund, og så slår seg tilbake på 16:9 modus (da kommer også teksten "bredde" opp). Dette skjer flere ganger i løpet av en film og er ganske irriterende. Kan selvfølgelig unngå det ved å manuelt sette over på 16:9 modus, men dette burde være unødvendig. Noen som har opplevd dette før? Kjører s-video via scart, men skal prøve med den andre dvd-spilleren min som kjører RBG via scart og se om det samme skjer der.

Bortsett fra dette så er tven helt grei, lyden er ok, og den ser bra ut. Fikk den jo veldig billig også. Er litt usikker om jeg skal beholde den, eller kjøpe noe annet. Noen gode råd?

Tenkte på en Philips 28PW8609. Synes 4000 var ok for en 100hz tv, selv om den ikke har digital scan. Men nå ser jeg at den er satt opp til 5500 på elkjøp :cry: Men kanskje den kommer på salg igjen?

Lurte også på PHILIPS 28PW6618. Ser at elkjøp skriver: "Detaljeringsgraden er forbedret med LTI teknikken, som fungerer på samme måte som det prisvinnende Pixel Plus Systemet." Hvor bra blir dette? Den har vel ikke den økte opløsningen som man får med Pixel Plus? Ser at denne tven er blitt satt opp fra 5000 til 5500. Egentlig for dyrt for en tv som ikke har 100hz.

Synes dere jeg burde beholde tven, eller levere den tilbake og vente og se om f.eks philips 8609 kommer på salg igjen?
Skriv et svar