Logo

Panasonic PV 60 eller PV 45 ?

Skriv et svar
17.01.2007 14.23.04 #1 av 13
Postet av: Nicos
Hei,

Ser at PV 60 modellen har fått en "lillebror" PV45. Begge markedsføres med G9 panel og nokså like data (noe lavere kontrast og mindre tekst TV minne på PV45) Begge er beskrevet på Panasonic web'en.

Er det noen som har sett disse sammen og kan sammenligne?

Jeg har lest mye rart på nettet, bl.a. at PV45 skal være en billig østeuropeisk fotball VM modell, andre sier det er "gammel innmat" og nytt panel.

Er på jakt etter 37", og det er mulig å få PV45 til 10k, mens PV60 koster 13k (altså det samme i 37" og 42")

Mvh Ole
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.01.2007 19.20.21 #2 av 13
Postet av: orso
Jeg ville ikke ha kjøpt PV45. Når den er såpass rimeligere, er det sansynligvis en grunn til det. Mulig at f.eks bildeprosessering er dårligere.
En annen grunn til å ikke kjøpe den, er at den har sølvramme rundt hele skjermen. Dette er ødeleggende for fokuseringen.

Dersom du orker å vente, kan det hende at PV60 ville falle noe mer i pris. Panasonic kommer nemlig med nye skjermer til våren. Men det er vanskelig å spå, og prisene er allerede veldige lave.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.01.2007 22.41.40 #3 av 13
Postet av: xuax
"bomholt" skrev:Jeg ville ikke ha kjøpt PV45. Når den er såpass rimeligere, er det sansynligvis en grunn til det. Mulig at f.eks bildeprosessering er dårligere.
En annen grunn til å ikke kjøpe den, er at den har sølvramme rundt hele skjermen. Dette er ødeleggende for fokuseringen.

Dersom du orker å vente, kan det hende at PV60 ville falle noe mer i pris. Panasonic kommer nemlig med nye skjermer til våren. Men det er vanskelig å spå, og prisene er allerede veldige lave.


Det er IKKE sølv ramme rundt hele tv'en. Den har identisk utsenede som pv60. Kan godt være dette bare gjelder ett mindre parti. Kontrasten er målt lavere enn pv60, men så finnes det jo mange kreative måter å måle denne på. Uansett er nok denne målt for høyt på begge
Har man nok penger kan man kjøpe seg hva som helst!!!

"Du jeg bare lurte, men hva er forskjellen på en plasma tv og en sånn derre LSD-tv??"
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.01.2007 06.54.04 #4 av 13
Postet av: AndreWerdenskrieg
Jeg mener nå absolutt at PV45 er ensfarget sölv?

Jeg har erfaring fra fjorårets model PA45(?) og det er en meget bra TV det også. Nesten identisk med PA50. Nedturen er at hele TV'en er sölv.
Krell | Marantz | XTZ | Swans | Mirage | Pioneer | ViaBlue
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.01.2007 08.58.43 #5 av 13
Postet av: xuax
De skulle vært i sølv ja, men fikk sjekket opp på elkjøp. Tv'en som det sto th37pv45 bakpå tv'en var identisk med pv60. Men som sagt så skulle den vært i helt sølv. EDIT: fant kun bilde th42pv45, denne kan godt være i sølv den har jeg ikke sett selv. Dette bildet er vel det som brukes på elkjøp sine nettsider
Har man nok penger kan man kjøpe seg hva som helst!!!

"Du jeg bare lurte, men hva er forskjellen på en plasma tv og en sånn derre LSD-tv??"
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.01.2007 09.40.30 #6 av 13
Postet av: VannMann1
"bomholt" skrev:En annen grunn til å ikke kjøpe den, er at den har sølvramme rundt hele skjermen. Dette er ødeleggende for fokuseringen.


Helt enig !

"bomholt" skrev:
Dersom du orker å vente, kan det hende at PV60 ville falle noe mer i pris. Panasonic kommer nemlig med nye skjermer til våren. Men det er vanskelig å spå, og prisene er allerede veldige lave.


Regner med at vi i begynnelsen av mars vil få de første nyhetene fra Panasonic. Da kommer vell PV70 og litt senere PV700 som mest sannsynlig også støtter 1080p.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.01.2007 17.23.29 #7 av 13
Postet av: Havard14
Enig i at TH42PV60 kommer til å falle videre i pris.
Den koster nå ca. 10 000 NOK i Tyskland
Se: http://www.zarsen.de/index.php?page=ove ... 9&t=idealo

Hvorfor skal vi betale mer enn tyske forbrukere ?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.01.2007 18.51.34 #8 av 13
Postet av: Droigan
Fikk nylig min 42 PV60 i hus. Putta den opp. Brukt 2 timer paa DVE.

<3

Sier ikke mer

<3

Vel og merke er det kanskje fordi jeg gikk opp i fra en 20" CRT med mono lyd. Men likevel... <3 !

EDIT: lurer også på om det er noen guider (søkte men fant ingen) hvor det står eventuelt hva som bør gjørest med en ny plasma før man bruker den for fullt for å si det på den måten?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.01.2007 20.09.30 #9 av 13
Postet av: AndreWerdenskrieg
Gratulerer med en meget bra TV.
Det kan være lurt å ikke la TV'en stå på med samme statiske bilde(f.eks tekst-tv) over lengre tid. Dey kan også være lurt å kjøre ned kontrasten de 200 første timene. Man kan la den stå på om natten og spille i begynnelsen.

Om du velger å gjøre dette er selvfølgelig helt opp til deg. Det kan være greit å "kjøre inn " tv'en slik som en sikkerhet.
Krell | Marantz | XTZ | Swans | Mirage | Pioneer | ViaBlue
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.01.2007 09.50.06 #10 av 13
Postet av: Havard14
Høres interessant ut, men kommentaren "<3" er litt kryptisk ?

Verdi fra terning 3(6) ?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.01.2007 11.02.50 #11 av 13
Postet av: Droigan
hehe

det mente bare hjerte. (andre forum med flere smilier gir hjerter over hodet paa den).

Har prød den litt mer

- Meget bra bilde på X-360. Burde det og være, men var fornøyd.

- Har ikke merket noe av de tingene som "kunne" være feil. Som f.eks en høy lyd i lyse sener. Alt er helt stille, og når jeg slår av lyden og går helt inntil den hører jeg knapt vifta. Om X-360 er på så overdøver den alt.

- Ikke merka noe til det "flytende grønnskjæret" som noen sa gjorde de sjøsyk. Men jeg kalibrerte den med DVE, så vet ikke om det har noe med saken å gjøre. Bildet er klart og viser ingen tegn til diverse forsinkelser.

- Kobla til PC via DVI-HDMI og funket som fjell. Eneste negative var at lyden kommer fra PCen og dens høytalere som står i andre rommet. Trodde lyd fulgte HDMI og jeg.... Men det kan være min feil, og eventuelt kanskje noen kalibreringer jeg kan gjøre? Bildet var krystallklart. Og kjørte en episode av Battlestar Galactica i HD kvaliet, og det var meget, meget bra.

- Min første minus kommer av det at jeg spillte PS2, guitar hero på den. Og etter ca en time når jeg slo av såg det ut som at det var litt innbrent de plassene hvor poengene og starmeteret på GH stod. Men det kan hende at det ikke var det og. Fordi jeg tok på ett bilde med snø i ca 5 sekund, så var det borte. (PS- Man skal jo helst kjøre inn plasma visstnok, for å minimere risiko for innbrenning. Jeg kjørte jo Guitar Hero bare noen timer etter jeg hadde puttet opp TVen.

Så. Min karakter

6/6 så langt. De minusene den eventuelt har møtt, slik som ingen lyd fra PC og en minimalistisk igjenhengene skygge (kan hende det ikke var noe og, er rimelig paranoid når det gjelder slike ting) er mest sannsynlig mine feil og ikke TVen.

Om du skal gi terningkast med tanke på oppgradering fra en gammel 20" til denne så trenger jeg flere terninger og kaste en yatzi.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.01.2007 12.14.51 #12 av 13
Postet av: orso
Hva endte du på i kontrast (i prosent) etter du brukte DVE? Synes selv kontrasten er vanskelig å kalibrere med DVE.
Mange sier at man ikke bør ha verdier som kontrast, lysstyrke og farge høyere enn 50% de første 100-150 timene. Har hørt noen si 1/3 også.

Grunnet til du ikke får lyd koblet fra PCen, er at du bruker DVI utifra PCen. DVI overfører ikke lyd. Bruk heller VGA, ifølge mange like bra som DVI/HDMI. Skjermen støtter dessuten høyere oppløsning via VGA.

Dette at bilder kan henge litt igjen (retention-midlertidig innbrenning) er helt vanlig med plasma og ikke noe å bli skremt av. Men ha gjerne verdiene på max 50% de første månedene for å kjøre inn skjermen. Det finnes innkjørings DVDer, men disse er omdiskuterte siden mange mener de sliter på fosforen. Du må selvfølgelig vise en viss forsiktighet med å ha stillbilder på for lenge. Det kan føre til permanent innbrening, men vi snakker om mange timer i strekk.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.01.2007 16.52.31 #13 av 13
Postet av: Nicos
"bomholt" skrev:Jeg ville ikke ha kjøpt PV45. Når den er såpass rimeligere, er det sansynligvis en grunn til det. Mulig at f.eks bildeprosessering er dårligere.
En annen grunn til å ikke kjøpe den, er at den har sølvramme rundt hele skjermen. Dette er ødeleggende for fokuseringen.

Dersom du orker å vente, kan det hende at PV60 ville falle noe mer i pris. Panasonic kommer nemlig med nye skjermer til våren. Men det er vanskelig å spå, og prisene er allerede veldige lave.


Da ble det 37" PV60.

Sjekket litt mer rundt og mange mener PV45 er en billigmodell produsert i stort antall til fotball VM og solgt spes i østeuropa. Samme panel, men annen elektronikk.
Sølv vs. sort: har sett PV45 også med den sorte ringen, så her tror jeg det er mye ulikt på markedet.

Den blir vel stående ca 8-9 år som jeg pleier ha mine TV'er så ingen vits å vente på en ny generasjon, og selv gammel DVD med scart tilkobling gir bilder som er mer enn gode nok. Bruker heller pengene på mitt rør-baserte HiFi anlegg......TV skal ikke koste over 15k, stereoanlegget skal ikke koste mer enn en ny bil...det er mine prioriteringer :-)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar