Logo

Panasonic PT-AE500E spørsmål

Skriv et svar
13.09.2004 20.04.15 #1 av 4
Postet av: frodo1972
Hallo alle sammen.

Skal bruke prosjektor til 50% fotball og 50% hjemmekino.

For hjemmekino-bruken er det sikkert ikke så viktig med høy ansi-lumen da det allikevel skal være ganske mørkt.

Men når man ser fotball er det jo en fordel at man ser brus-flasken *host host* og potetgullet :)

Ansi lumen'en til panasonicen er på "bare" 850...Tror dere det er nok til å se brukbart samtidig som man har litt lys på? Kontrasten er på 1300:1, men den er jeg ikke helt sikker på åssen funker.

Hadde opprinnelig kjøpt en LG -JT91, men den er helt håpløs for meg, spesielt som hjemmekino-fremviser da tekstene er vite på sort bakrunn (les:regnbueeffekten). Derfor tror jeg det blir denne LCD-varianten fra Panasonic!

Som vanlig tusen takk for alle svar

Mvh,
Frodo
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.09.2004 21.20.59 #2 av 4
Postet av: Rune
Det finnes mange fornøyd brukere av PTA-E500 og det finnes en del misfornøyde brukere.

Det som folk er kritiske til er screendor effekten (hønsenetting, rutemønster) og noe som kalles for VB (Vertical Banding). Vertical Banding er et problem som består i at man får hvite horisontale striper i bildet.

En flott side med bilde av problemet kan du se her:
http://www.romabio.dk/default.asp?id=71&mnu=71

Hvis du kan leve med disse ulempene er nok PTA-E500 et godt valg. Ellers så kommer PTA-E700 ganske snart (sikkert rundt 16k), men om problemet er løst på denne er enda ukjent.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.09.2004 05.28.53 #3 av 4
Postet av: frodo1972
Huff! Dette er ikke lett. Da blir det altså et spørsmål om jeg kan leve med regnbue eller screendoor og vertical banding!

Leste at BenQ 7800 modellen har 6x fargehjul og at dermed regnbueeffekten er minimal. Desverre så fant jeg aldri ut hvor mange fargehjul LG RD-JT91 har, men det kan jo være at BenQ 7800 funker bedre for meg med tanke på regnbue!

Mvh,
Frodo
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.09.2004 06.54.41 #4 av 4
Postet av: Toughloose
En liten korreksjon angående betegnelsen "6 x fargehjul". Hvis jeg har forstått dette rett så dreier det seg IKKE om antall fargehjul, men om hastigheten det ene fargehjulet roterer. Fargehjulet har flere segmenter (gjerne 6 segmenter) og dess raskere dette hjulet roterer dess kortere tid blir det mellom de tre RGB fargene og derfor minimeres regnbue-effekten fordi "samtidigheten" er bedre. Utfordringen er dog ikke å lage et fargehjul som roterer i vanvittige hastigheter, men at dette skal synkroniseres med vinkling av de tusener av småspeil i refleksjonsplaten. (Og støynivået ikke skal være tilsvarende en gressklipper=). :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar