ryuujin
Aktiv
E-post
Hei
Har kjøpt meg ett overspenningsvern, men oppdaget nettopp at jeg ikke har noen kontakter som er gjordet jeg kan sette den i...
er det mye arbeid å sette opp jordet kontakt?
edit: jeg har jo andre "jordet" stikkontakter i leiligheten, men disse er tålig langt borte fra der jeg ønsker å ha tv-stua mi..
Kan jeg trygt kjøpe en skjøteledning med en jordet kontakt(sånn som er 1 stk jordet hann og 1 stk jordet hunn? Og så sette overspenningsvernet i hunnen og få dette til å fungere utmerket?
matmal
Aktiv
E-post
Headbanger Man
Aktiv
E-post
Hei, det er ikke lovlig å ha stikkontakter med jording i et rom som har stikkontakter uten jording. Det vil altså si at dersom du bytter en stikkontakt om til en med jord, må du bytte alle stikkontaktene i rommet. Sier forskriftene da.
Det kan forresten være en del arbeid ja hvis det ikke er trukket frem jording til den stikkontakten du vil bytte. Da har du jo ingen jording å koble til. Kan være litt arbeid å trekke en jording.
ryuujin
Aktiv
E-post
ja hørte noe om disse forskriftene ja.. så da er det like greit å bare ha en vanlig kontakt jeg drar ut når jeg går hjemmefra.
Hootie
Aktiv
E-post
Dei overspenningsverna som ein stikker i kontakten har absolutt ingen funksjon sålenge du ikkje har ett grovt overspenningsvern i skapet! Ved overspenning vil det utstyret som er kopla til finvernet ryke uansett sålenge det ikkje er ett grovvern. Samme problem er det motsatt. Ett overspenningsvern i skapet hjelper ikkje stort sålenge det ikkje er ett finvern før utstyret. Einaste fordelen med kun grovvern er at det blir billigare forsikring.
Dette er noke butikker er elendige med å informere om, derfor bør ein spør elektrikker, og ikkje ein elkjøp ansatt e.l. om råd.
Det er ingen problem å legge ut ein ny kurs med jord til ein kontakt i f.eks. stua, men er ein stikk på ein kurs jorda, så må resten på samme kurs også jordes!
asvaberg
Aktiv
E-post
Nå er det vel ingenting galt med å bruke en jordet "padde" eller f.eks Belkin Surgemaster i en ordinær stikkontakt.
At den er jordet er vel og bra hvis du bruker den i en jordet stikkontakt, men den er også fullt ut brukbar i en ikke-jordet kontakt.
Selve overspenningsvernet er sikkert så-som-så. Det ebste er om du har et overspenningsvern og jordfeilbryter i sikringsskapet og så f.eks en Surgemaster ved AV/HiFi produktene.
Men uansett så vil et direkte lynnedslag hos deg ha så stor kraft at ingenting kan sikres 100%.
En Surgemaster kan redde dine produkter ved nedslag på nettet langt borte som medfører økt spenning, men ikke mye.
Jeg ser på disse produktene som nice-to-have, litt flotte "padder" egentlig.
Ved lokalt og stort tordenvær ville jeg dratt ut "padden" uansett - OG antennekabelen og evt. nettverkskabel.
LG 42PC1RR/Yamaha RX-V659-CDX-497/Oppo DV-970HD/Dynavoice M-65/Proson 12'' sub/B&O RL60/TaraLabs Helix 8/Belkin SurgeMaster/Avant Pro Optisk kabel/Avant Pro RCA-RCA Subkabel+RCA-RCAx2/Philips Stereolydkabel SWA3523/Plasma Window DVD PlasmAquarium