Logo

Optoma hd73, bildet henger etter!

Skriv et svar
29.12.2007 00.22.12 #1 av 5
Postet av: haugi
Heisann!
Jeg har ett lite "problem" med hjemmekinoen min, som trådtittelen tilsier så henger bildet etter lyden! Lyden kommer før bildet, med andre ord.
Dette er ganske irriterendes uansett bruk, men spesielt irriterendes når jeg spiller.
Har prøvd å søke både her og på google, men uten hell.

Noen som har peiling på hva det kan være?
Noen innstillinger på prosjektoren eller dvd-spilleren som kan fikses?
Evt andre løsninger?

I tilfelle dere lurer så har jeg Optoma hd73 som sakt tidligere, dvd spilleren er en nad t524 og forsterkeren en nad c352.
Dvdspilleren er koblet til forsterkeren med en 5meter lang profigold komponent kabel. Bare si ifra hvis dere trenger mer info om noe.

Mvh Haugi
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.12.2007 02.26.08 #2 av 5
Du har lipsync problemer, altså at stemmene kommer før eller etter bildet. Dette skal kunne justerer med å enten forsinke eller forsyve ms på lyden. Mest sannsynelig så kan dette justeres på dvd-spilleren evt på prosjektoren din. Gå litt gjennom innstillingene å se om det er noen justeringsmuligheter, skal nok kunne fikses relativt greit.

Lykke til!
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.12.2007 07.48.02 #3 av 5
Postet av: Rune
Lipsync justering kan kun justeres på noen ytterst få DVD spillere og en del hjemmekinoreceivere. Desverre er ikke NAD kjent for å ha slik funksjonalitet.

Grunnen til dette problemet er at bildebehandlingen tar noe tid i projektoren. (oppskalering, deinterlacing). Dette gjelder en god del TV-apparater og projektorer, men problemet har blitt mindre med årene da bildebehandlingen har blitt raskere.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.12.2007 15.42.46 #4 av 5
Postet av: haugi
Takk for svar!
Hvis jeg forstår ting rett, blir det bedre hvis jeg kjøper en hd-dvd/blueray spiller? For da slipper den å oppskalere bildet, eller tar jeg feil ?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.12.2007 22.18.20 #5 av 5
Dette problemet er mindre utbredt på HD-spillere. En av grunnene til dette er at de fleste av spillerne har HDMI v1.3, noe som gir automatisk lipsync.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar