Logo

Optoma HD700x lavbudsjett 720p omtale

Skriv et svar
03.04.2008 11.00.46 #1 av 2
Postet av: guran1942
Da er den nye prosjektoren i hus og montert.
Her kommer en liten omtale, jeg gjør for ordens skyld oppmerksom på at dette er mine subjektive vurderinger.

Design:
Liten og lett, på størrelse med et A4 ark, ser bedre ut enn på bildene.
Fjernkontroll:
Liten grei sak med lys i knappene og direkte tilgang til de viktigste funksjonene.
Bildekvalitet:
Har kun testet med SD materiale foreløpig og er meget imponert, lyssterk selv i standard mode.
(den har 2 innstillinger standard og lyssterk)
Knall farger, bra sortnivå og kontrast. Skarpt og fint bilde over hele lerretet (200cm bredde).
(har kun en 3 år gammel HP VP6110 DLP 800x600 som referanse)
Lys og kontrast innstillinger var helt perfekt rett ut av esken, i følge DVE og mine øyne.
Den har vesentlig flere innstillinger(bla. RGB farge nivå for hver av fargene)) enn min tidligere projektor ,så jeg må lese litt mer om kalibrering.
Kommer tilbake med mer info når den er ferdig kalibrert.
Oppdatering:
Sliter litt med kalibrering (DVE)
Lys og kontrast går greit, selv om projektoren ikke greier å gjenngi "sortere enn sort"
Mater den med SD signal fra DVD oppskalert av receiver.(overført med Y Pb Pr component til receiver og HDMI fra receiver til PJ)
PJ har 2 component inngangs innstillinger RGB og Y Pb Pr. (disse påvirker farge selv om jeg bruker HDMI)
På RGB innstilling "tipper" hele farge skalaen mot grønt, på Y Pb Pr "tipper" den mot rosa/lilla.
Setter jeg PJ på auto valg av inngangssignal virker det som om den velger RGB.
Når jeg bruker fargefiltrene som følger med DVE og justerer ved hjelp av disse så får jeg det ikke optimalt på RGB-innstillingen, men på Y Pb Pr.
Problemet er at hvit og grått begynner å bli farget da (tydelig skjær av magenta i hvitt og grått testbilde)

Har derfor tatt utgangspunkt i RGB, som ser mest riktig ut.
Justert litt på fabrikk innstillingene i "Kino Modus":
Farge på middels, farge temp på medium, og justert enkelt fargene:
litt opp på rødt(+10), litt ned på grønt(-8), blått på standard ( 0 )
Justering på enkelt farger har en range på +/-50
Er fortsatt fornøyd med bilde, gleder meg til å få bluray spiller i hus (neste lønning)


Installasjon/plassering:
Ikke helt enkelt, da den mangler lenseshift og har meget begrenset focus (se info i produktsøk).
Men da jeg har dedikert kino rom og helt frie tøyler var ikke det noe problem for meg.
Den henger ca 20cm under taket og 315cm fra lerretet hos meg, noe som gir et 200cm bredt bilde uten keystone korreksjon.

Oppskalering:
Gjør en like god jobb på dette som min receiver som er en Pioneer VSX-AX4ASi.

Regnbueeffekt:
Jeg er ikke spesielt følsom for dette, men merket det av og til på min gamle projektor.
Har ikke merket noe på den nye enda, antar at det skyldes forbedret konstruksjon uten at jeg kan si noe nøyaktig om dette.
Oppdatering: Merker det av og til, men mindre enn forrige projektor og ikke plagsomt, må nesten sitte og fokusere på regnbueeffekten for å merke den.
Støy:
Opplever ikke denne som støyende, men den gamle lignet jo litt på en støvsuger, :wink:
Den henger rett over hodet på meg, men jeg hadde på 4 datamaskiner i samme rom, så jeg kommer med mere info når jeg får testet uten bakgrunnsstøy

Konklusjon:
+ lav pris
+ design
+ brukervennlige menyer/fjernkontroll
+ bildekvalitet

- ikke plasseringsvennlig

Jeg kan trygt anbefale denne som et lavbudsjett alternativ,
tror til og med du skal slite med å finne noe bedre brukt til den prisen.
Jeg ble meget positivt overasket, den var bedre enn forventet.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.04.2008 13.04.26 #2 av 2
Postet av: guran1942
oppdatert se opprinnelig post
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar