Logo

Oppussing av gamle Bang Olufsen høytalere.

Skriv et svar
16.12.2005 01.23.02 #1 av 3
Postet av: megamads
Jeg har et par gamle Bang Olufsen Beovox 5700 høytalere som jeg er veldig glad i. Men siden disse høytalerne er 30 år gamle hverken ser eller høres de ut som de en gang gjorde.
Nå har ikke jeg særlig peiling på slikt, derfor spør jeg her.

- Elektrionikken inni (det er muligens dette som kalles et filter på fagspråket?) Er det noe som må skiftes?

- Elementene bør vel også skiftes ut. Orginaldeler er vel praktisk talt umulig å få tak i lengre.

Er det noen som har noen tips/råd/tanker om hvordan man kan få gjennomført dette? Hvor finner man butikker/verksted som har peiling på slikt? Jeg bor i Trondheim.

Ville jeg vært bedre tjent med å krype til korset og kjøpe nye høytalere?

Ble mange spørsmålstegn i dette innlegget!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.12.2005 16.22.49 #2 av 3
Postet av: TheTubaplayer
Sånn rent økonomisk ville du nok vært bedre tjent med nye høytalere ja, men hvis du har lyst til å ha de gamle er ikke dette en umulighet. Du må nok bytte alle elementene, og da også delefilteret. Du burde nok også se på kassen, kanskje den trenger noe mer avstiving og lyddemping? Men hvis du ikke har noe peiling, så er det nok best at du snakker med noen som har noe erfaring med selvbygg fra før, til valg av element osv. Men et morsomt prosjekt kan det bli! jeg pusset opp noen 30 år gamle tandberghøytalere, og resulatet ble overraskende bra!

Lykke til! :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.01.2006 09.11.08 #3 av 3
Postet av: roffe
B&O har vært plaget av at enkelte elementoppheng ikke har tålt tidens tann og rett og slett smuldrer opp. Vet ikke om dette gjelder Beovox 5700. Mange eiere av eldre B&O-høyttalere har med suksess enten fått satt inn nye membraner og oppheng eller funnet like gode eller bedre erstatningselementer. Det viktigste er å finne TS-data for de opprinnelige elementene, slik at man kan finne andre elementer som yter omtrent likt i samme kabinett, og aller helst sammen med de samme delefilterne. I en 30 år gammel konstruksjon kan nok kondensatorer ha begynt å tørke signifikant inn, og bør også vurderes byttet.

Dette er en flott kilde for dem som trenger informasjon om sine B&O-produkter (går kanskje ikke så mye i dybden, men mengden av produkter som er dekket er imponerende):
http://www.beoworld.co.uk/

Ser jo for øvrig at Beovox 5700 har en slavebass, noe som gjør dette til en spennende konstruksjon å modifisere og tweake. :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar