Logo

Oppstartstrøbbel med 663

Skriv et svar
04.01.2009 10.08.58 #1 av 7
Postet av: Rocco
Jeg har endelig fått en 663 i hus som er koblet mot en Helios X3000 via HDMI. X3000 kan overføre både lyd og bilde via HDMI. Jeg har et KEF 2005-oppsett.

Når jeg kjører auto-kalibrering får jeg imidlertid ingen lyd i sub'en!!!

Mistenker at det er noe med audio-oppsettet fra spilleren, og trenger et par tips:
Jeg har valget mellom audio-formatene RAW eller PCM: Hva bør jeg velge?
På neste nivå har jeg valget mellom Stereo og 5.1: Hva bør jeg velge?
Må jeg gjøre et valg på "encoding" på receiveren, eller velger den det beste selv (har prøvd en DVD og valgt å avspille som DTS istf Dolby digital i 'DVD-menyen og da hører jeg ikke tale men kun bakgrunnsmusikk)

På 663 lyser PCM, mens i "høyttaler oppsettet" i displayet ser jeg kun front L og R (selv om det er lyd i senter og bak, men ikke sub)
I Speaker set har jeg prøvd å manuelt sette alle høyttalere til small og sette at LFE skal være BOTH og med 80 som cut over frequency.

Takknemlig for litt troubleshooting tips
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.01.2009 10.34.16 #2 av 7
Postet av: Rune
Siden du ikke får lyd i suben når du autokalibrerer ser jeg bort i fra de andre beskrivelsene dine. Første skritt må være å få lyd under selve kalibreringen.

1. Har du du koblet til subwoofer utgangen (og ikke inngangen som mange har gjort før deg)
2. Hvis ja, får du lyd hvis du bare drar ut kabelen fra forsterkerne og tar fingeren borti pluggen. (bør bli during i sub)
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.01.2009 15.52.54 #3 av 7
Postet av: Rocco
1) Sub er koblet innenfor "pre out" seksjonen bak på receiver der det står Subwoofer 1. Akkurat som i manualen. Det er også en "optional" utgang for en andre sub, men denne har jeg ikke prøvd ennå. Sub'en står også i Auto-mode og ble skrudd på automatisk når den var koblet til min gamle NAD.

2) Mener du å nappe kabel ut av receiver mens sub er påslått for å sjekke om det summer? Jeg har gjort dette og hører ingenting i suben selv om den er skrudd på og jeg har vridd på volumknapp etc samtidig
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.01.2009 15.54.49 #4 av 7
Postet av: Rune
2. Ja. For å sjekke at den durer/summer ved berøring i kabel.

1. Hvis 2 er ok. prøv å koble den på front left eller right mens du spiller musikk. Får du noe lyd ifra den da?
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.01.2009 16.04.30 #5 av 7
Postet av: Rocco
Sorry, la inn endring før jeg så at du hadde svart... Ingen summing ved å dra ut kabel og tappe på den.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.01.2009 16.09.51 #6 av 7
Postet av: Rune
"Rocco" skrev:Sorry, la inn endring før jeg så at du hadde svart... Ingen summing ved å dra ut kabel og tappe på den.


Da tyder det på at du har et problem med suben. Du kan jo dobbelsjekke med å koble subkabelen direkte en lydutgang med lyd. (f.eks CD spiller) og se om du får noe lyd da. (skur ned volumet først på suben )
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.01.2009 13.32.44 #7 av 7
Postet av: Rocco
Nå har jeg lyd i sub etc og har fått kjørt kalibrering. Synes fortsatt lyden i sub ble med lite trykk så har satt opp level litt.

Jeg har som nevnt en Helios X3000 nettverksspiller koblet til receiver med HDMI. Audio format på denne er satt til "Raw format" (det andre valget er PCM) og på yamaha er encoding satt til Auto. Når jeg spiller en DVD og velger at den skal avspilles som DTS får jeg imidlertid åpenbart feil lyd (hører kun bakgrunnsmusikk og ikke stemmer f.eks.). Det lyser PCM og Dolby PLII i displayet. Dette funket av seg selv med samme settings på mediaspilleren med min gamle NAD. Jeg har scene "DVD Movie viewing" som default når DVD input er valgt.

Bør jeg sette audio mode på Helios til PCM?
Må jeg bruke noen andre settings på 663?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar