Logo

oppskalering i reciever eller DVD (og hvilken reciver)?

Skriv et svar
18.01.2007 22.55.11 #1 av 4
Postet av: airone
Jeg skal kjøpe surroundreciver til å matche min nye Grundig Fine Arts 37" LCDTV, og lurer i den sammenheng på om det er en fordel å ha evt oppskalering av bilde til 720p/1080p i DVD-spilleren eller i reciveren?
Jeg heller mot recieveren ettersom jeg har en HTPC som jeg bruker som videokilde en del.
Budsjettet tilsier 6kkr for reciver (har sett på yamaha RX-v659, Pioneer 1016 og Sony sin ES-serie bla). så får vi se om det blir prioritert nye høytalere eller DVD etterpå.
Vil gjerne ha 1stk hdmi-kabel fra TV til reciver, og koble alle kilder via reciver (HTPC via DVI, DVDspiller, xbox, PS2)
Kan dere være så snille å anbefale meg en eller to recivere som dekker disse behovene?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.01.2007 22.59.13 #2 av 4
Postet av: Rune
Personlig har jeg funnet ut at oppskalering i receiveren ikke funker for mitt bruk. Dette fordi at når receiveren oppskalerer så mister man muligheten til formatstyring (4:3, 16:9 osv) siden 720p alltid er 16:9 (mulig det finnes projektorer/TV apparater som lar deg styre det selv ved HD signal, men jeg tviler)

Derfor lar jeg receiveren sende gjennom signalet som den mottar det. (hvis du kan har 16:9 DVD filmer går det greit å oppskalere for da trenger du ikke tenke på formatkontroll)
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.01.2007 17.20.06 #3 av 4
Postet av: Ludo
Jeg har en Sony DA5200ES, som scalerer opp til 1080p, men min erfaring er at TV'en (Sony X2000) gjør en mye bedre jobb med scaleringen. Så jeg lar signalet gå igjennom receiveren.

Jeg er foreløpig fornøyd med reciveren (selv om jeg ikke har kjøpt skikkelige høytalere enda), og du kan jo ta en titt på noen av de billigere modellen i ES serien.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.01.2007 20.30.38 #4 av 4
Postet av: Blekkis
Pioner sin 1016 oppskalerer ikke bilde. Da må du opp til 2016 eller AX2AS.
Har selv sist nevnte (VSX.AX2AS) og er kjempe fornøyd. Jeg synes det er veldig praktisk, da jeg ofte switcher mellom HTPC,PS2 og DVD.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar