Logo

oppløsning og hd forvirring..

Skriv et svar
11.03.2007 21.50.30 #1 av 21
Postet av: kamelon
Heihei..
Jeg vil påstå at jeg har noe over middels kunnskap når det gjelder tv teknologi. Men jeg håper noen (kanskje Rune?)kan utvide horisonten min når det gjelder et par utrolig forvirrende ting..
Det som jeg ikke forstår noenting av er hvorfor div fabrikat opererer med en oppløsning på 1366 x 768 mens andre kjører 1024(??)x768?Hvilke fordeler/ulemper(hvor blir pikslene av??) oppnår man med dette når "standarden" har blitt 1080x720?Og hvordan vil isåfall et slikt tv med den oppløsningen reagere på 1920x1080?Dette vil vel da bli skalert ned?Hvilke oppløsninger kan vi virkelig forvente oss om en to års tid?Kan vi da plutselig få 1920x1080 slengt i trynet mens vi sitter med skjegget godt plantet i postkassa og har brukt ca 20k på en tv vi ikke får fullt utnyttet?Og blir den nye hdtv standarden p eller i? Så over til digitalt bakkenett.Vil det ramme oss med parabol?Hvilke oppløsninger kan vi forvente oss der?Og hva er egentlig mpeg2 og mpeg4?Er dette kun en overføringskodeks?Der mpeg4 takler hd og mpeg2 gjør ikke det?

Ble mange og lange spm, beklager det, men er virkelig forvirra når det gjelder dette.. :oops:
I think football always should be played on grass...Bob Marley
Min kino: http://min.hjemmekino.no/cinema.aspx?id=123
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.03.2007 09.43.18 #2 av 21
Postet av: petre2006
Sliter med samme forvirring. Skal kjøpe inn TV til foreldrene mine, siden de ikke har lyst til å bevege seg utpå dette markedet da de sist gang handlet et tv var fornøyd med 4:3 og farger, men nå er livredde og har lagt det i mitt fang.

Se, nå her, var innom ulike utselgere (Elkjøp og SIBA) og skulle bli litt klokere.

Hos Elkjøp talte jeg 29 TV'er, kun to av de hadde noe som minte meg om HD (1920x1080i)

Hos SIBA hadde de 17 TV'er, fire av de hadde noe som også minte meg om HD (tre skt. 1920x1080i og et bpj TV med 1280x720p)

Resten opererte med oppløsninger mellom 1024x768-1400x900 (er dette HD oppløsninger?) Hva skjer med de pixlene som blir til overs ved en 720p sending og hva skjer med pixler som 'mangler' ved en 1080i sending ? Blir bildet 'strukket' eller pakket ihop? Blir dette synlig slik som f.eks i begynnelsen av disse widescreen TV'ene i CRT utgave som ser nitrist ut når de får innpå... ja, egentlig hva som helst?

Og, er det noen pekepinne hva CD, TV2 og NRK har bestemt seg for? Blir det 720p, blir det 1080i eller p?

Hmm.. hvis jeg ikke vil brenne av 30k her og nå på et 1080i TV, finnes det gode 'ekte HD' (Ikke HD ready nei, ekte HD) TV'er på markedet som støtter 720p eller er dette forbeholdt PJ'er og BPJTV'er?

Hvis dere føler at jeg skriver mye vissvass her, så kan jeg fortelle dere at salgslederen (han måtte tre inn da de ansatte ikke kunne svare) på SIBA jeg var hos garranterte meg at 1366x768 var en definert HD standard (han kunne ikke fortelle meg om det var i eller p.......)

Hjelp... meg, please...

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.03.2007 13.30.49 #3 av 21
Postet av: Rikky
"kamelon" skrev:Det som jeg ikke forstår noenting av er hvorfor div fabrikat opererer med en oppløsning på 1366 x 768 mens andre kjører 1024(??)x768?

Du er ikke den første som har lurt på dette. En mulig grunn som har blitt nevnt ofte er en enklere overgang fra PC-oppløsninger. 1024*768 er jo som kjent en vanlig PC-oppløsning, og 1366*768 er muligens en utvidelse av denne.
Hvilke fordeler/ulemper(hvor blir pikslene av??) oppnår man med dette når "standarden" har blitt 1080x720?

Det er ikke noen fordeler med f.eks. 1366*768 kontra 1280*720 bortsett fra at oppløsningen er høyere, og vil kunne vise et mer detaljert bilde med høyoppløst kildemateriale. Det er ikke bare 720p som er aktuelt her hjemme, regn med å se 1080 også. HD DVD, Blu-ray og spillkonsoller gir f.eks 1080p nå.
Og hvordan vil isåfall et slikt tv med den oppløsningen reagere på 1920x1080?

En digital skjerm har en fast oppløsning, og med mindre oppløsningen på fra kilden matcher denne må bildet skaleres opp eller ned. Med en 1920*1080-TV må det meste skaleres opp, med en 1366*768-TV må alt skaleres opp eller ned ettersom det ikke finnes kildemateriale med denne oppløsningen. Alle skjermer i dag støtter HD Ready (det er en del av HD Ready-kravet), men ikke alle støtter 1080p inn, det kan jo være verdt å merke seg.
Hvilke oppløsninger kan vi virkelig forvente oss om en to års tid?

Jeg tror ikke du vil se paneloppløsninger på mer enn 1920*1080 i den nærmeste fremtiden.
Så over til digitalt bakkenett.Vil det ramme oss med parabol?Hvilke oppløsninger kan vi forvente oss der?

Parabol vil være et alternativ til bakkenettet slik det er i dag, selv om bakkenettet blir digitalt. I første omgang blir det SDTV på bakkenettet.
Og hva er egentlig mpeg2 og mpeg4?Er dette kun en overføringskodeks?Der mpeg4 takler hd og mpeg2 gjør ikke det?

MPEG2/4 er komprimeringsstandarder. MPEG2 er en gammel standard, den du finner på f.eks. DVD. Det digitale bakkenettet vil benytte en mer effektiv versjon av MPEG4.

Hvis dere føler at jeg skriver mye vissvass her, så kan jeg fortelle dere at salgslederen (han måtte tre inn da de ansatte ikke kunne svare) på SIBA jeg var hos garranterte meg at 1366x768 var en definert HD standard (han kunne ikke fortelle meg om det var i eller p.......)

Hah, nok et eksempel på at man skal ta det selgerne sier med en klype salt.

De TV-ene som har en oppløsning på 1024*768 (plasmaskjermer) er HD Ready fordi det kun stilles krav til vertikal oppløsning (720 linjer). 1024*768 er en 4:3-oppløsning, og har derfor fått avlange pixler for å passe på en 16:9-skjerm.

Det finnes flere modeller som støtter 1080p (kun LCD i folkelige prisklasser), f.eks Sharp XD1, Sony W2000/X2000 og Samsung F71.

Det ble mye snakk om oppløsning, og jeg tror kanskje det er litt lett å henge seg opp i disse tallene. En av de mest populære (og beste) TV-ene på dagens marked er Panasonics plasmaskjermer med en oppløsning på 1024*768. Det er relativt beskjedent i forhold til 1080-modellene, men bildekvaliteten er det ingenting å si på. Her får du mye TV for pengene.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.03.2007 14.10.24 #4 av 21
Postet av: orso
Eneste fordelen med 1920x1080 oppløsning på skjermer med størrelse på 42" eller 50" er at man kan bruke høyere oppløsning til PC. Til alt annet er det ingen fordel. For det første ser man ikke skikkelig forskjell på 1080p og 702p før skjermen er på ca. 100". For det andre så må en skjerm med 1920x1080 oppskalere vanlige sendinger (SD,576i) mye mer, noe som krever en veldig god bildeprosessor for å få like bra resultat. Resultatet er at med en 1920x1080 skjerm så blir ofte SD dårligere.

Norge og jeg tror også Europa har valgt å satse på 720p. Med Blue-Ray kan man derimot få 1080p, men det er først og fremst interessant med projektor og stort lerret.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.03.2007 14.48.15 #5 av 21
Postet av: Rikky
"bomholt" skrev:For det første ser man ikke skikkelig forskjell på 1080p og 702p før skjermen er på ca. 100".

Skjermstørrelse i seg selv sier ingenting så lenge man ikke tar med sitteavstanden også. Jeg ser jo forskjell på min 24" PC-skjerm, men jeg sitter riktignok ganske nært den.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.03.2007 14.56.10 #6 av 21
Postet av: orso
"Rikky" skrev:
"bomholt" skrev:For det første ser man ikke skikkelig forskjell på 1080p og 702p før skjermen er på ca. 100".

Skjermstørrelse i seg selv sier ingenting så lenge man ikke tar med sitteavstanden også. Jeg ser jo forskjell på min 24" PC-skjerm, men jeg sitter riktignok ganske nært den.

Det har du nok rett i, men hvor nært tror du man må sitte foran 42" for å se forskjell på 720p og 1080p?
Det er i hvert fall slått fast utifra tester at det er 100" som gjelder hvis man skal ha noe særlig å hente på med full HD oppløsning.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.03.2007 14.58.07 #7 av 21
Postet av: petre2006
Takker for fyldig svar men;

Vil det altså m.a.o ikke blir noe 'feil' ved bildet når oppløsningen ikke er i henhold til de to standardene vi snakker om? Liker ikke tanken på at det de fakto er laget TV'er som er 720p og 1080i, de som er midt i mellom blir for meg ikke helt en standard.. men, jeg vet ikke bedre..

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.03.2007 16.50.20 #8 av 21
Postet av: kamelon
Hjertelig takk for oppklarende svar!! :)
Så dersom jeg har forstått dere rett, for å være mest mulig klar for framtiden, og man skal oppgradere fra crt-tv og gammel 4:3 prosjektor(med den svimlende oppløsningen 800x600)..Så vil det beste være å kjøpe prosjektor med 1920x1080 oppløsning, og på plasma/lcd (i mitt tilfelle ville det blitt plasma)kan man se litt bort fra dette med oppløsning?Så lenge den vertikale oppløsningen er over 720? :oops:

De TV-ene som har en oppløsning på 1024*768 (plasmaskjermer) er HD Ready fordi det kun stilles krav til vertikal oppløsning (720 linjer). 1024*768 er en 4:3-oppløsning, og har derfor fått avlange pixler for å passe på en 16:9-skjerm.

Ehm..Her ble jeg litt forvirret igjen..4:3 oppløsning på en 16:9 tv?Hvorfor stilles det ikke krav til horisontal oppløsning?Ville ikke det blitt bedre bilde av å få flere horisontale piklser også ?Eller er jeg heelt på jorde igjen nå?
I think football always should be played on grass...Bob Marley
Min kino: http://min.hjemmekino.no/cinema.aspx?id=123
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.03.2007 20.59.40 #9 av 21
Postet av: Rune
Sorry jeg er treg å svare :-) (litt mye jobb for tiden), men Rikky og Bomholt har svart meget utfyllende som vanlig.

På IFA messen viste Panasonic 65" plasma med 1920 x 1080pixler og 1366 x 768 pixler.

Jeg stod vel ca 3 meter unna og jeg hadde store problemer å skille hva som var hva. Hadde jeg ikke sett dem samtidig ville jeg ikke turt å vedde på hva som var hva. Så oppløsning er ikke alt. (kilden var blu ray med 1080p)

Når det gjelder 16:9 og avlange pixler er dette desverre ikke noe nytt. DVD benytter seg av "samme" teknikken og faktisk det nye digitale bakkenettet vil heller ikke ha annet enn "4:3 oppløsning".

NRK har bekreftet til meg at de ikke vil sende ekte 16:9 i det digitale bakkenettet heller. Kun HDTV sendingene vil bli ekte 16:9. Disse vil nrk sende i 720p.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.03.2007 17.17.57 #10 av 21
Postet av: Twinrehz
Her var det mye forvirring og mange tall, men jeg kan jo prøve å nøste opp litt, så får jeg heller bli korrigert.

Så vidt jeg vet finnes det to standarder for HD. Det er 720p og 1080p. (1080i er nesten det samme som 720p. i står for interlaced, og betyr at den tegner halve bildet på en gang. p er progressive, og da tegner den hele bildet på en gang).

Er den horisontale oppløsningen på skjermen over 720, støtter den den minste HD-spesifikasjonen. (Slik som det høres ut, trenger du ikke mer enn det). Er den horisontale oppløsningen på skjermen 1080 eller høyere, støtter den den (per i dag) største HD-spesifikasjonen. Det er stort sett det du trenger å vite om oppløsning på TV-skjerm.
Speakers with attitude
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.03.2007 17.50.22 #11 av 21
Postet av: Rikky
"Twinrehz" skrev:Så vidt jeg vet finnes det to standarder for HD. Det er 720p og 1080p. (1080i er nesten det samme som 720p. i står for interlaced, og betyr at den tegner halve bildet på en gang. p er progressive, og da tegner den hele bildet på en gang).

Det som blir kringkastet er 720p og 1080i (disse har ikke noe med hverandre å gjøre), og så har vi enkelte kilder som gir 1080p (Blu-ray, HD DVD, spillkonsoller osv). 720p er 1280*720 progressivt, mens 1080i/1080p er 1920*1080, henholdsvis interlaced og progressivt. For å utnytte disse oppløsningene fullt ut må skjermen ha en oppløsning som er like høy. Ved 1080i kommer også deinterlacing inn i bildet, her er det få apparater som gjør en fullgod jobb.

(Igjen, her snakker vi teori, hvis bildekvaliteten på apparat A er bedre enn på apparat B hjelper det ikke at sistnevnte har høyere oppløsning)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.03.2007 18.25.21 #12 av 21
Postet av: Twinrehz
Om interlaced tegner halve bildet per sekund, vil det da bety at 1080i tegner 540 linjer per sekund?
Speakers with attitude
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.03.2007 19.21.22 #13 av 21
Postet av: Rikky
Et interlaced-signal tegner opp x antall (50/60) halvbilder/fields i sekundet, og et halvbilde er halvparten av linjene (i dette tilfellet 540). Hvordan dette blir seende ut til syvende og sist avhenger av bildebehandlingen (og til dels kildematerialet), med riktig deinterlacing (IVTC) vil filmbasert 1080i-materiale være fullverdig 1080p. Det finnes imidlertid enklere og dårligere måter å utføre deinterlacing på, og det er som regel disse man finner i TV-apparater etc.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.03.2007 20.29.59 #14 av 21
Postet av: kamelon
Her var det mye forvirring og mange tall, men jeg kan jo prøve å nøste opp litt, så får jeg heller bli korrigert.

Så vidt jeg vet finnes det to standarder for HD. Det er 720p og 1080p. (1080i er nesten det samme som 720p. i står for interlaced, og betyr at den tegner halve bildet på en gang. p er progressive, og da tegner den hele bildet på en gang).

Er den horisontale oppløsningen på skjermen over 720, støtter den den minste HD-spesifikasjonen. (Slik som det høres ut, trenger du ikke mer enn det). Er den horisontale oppløsningen på skjermen 1080 eller høyere, støtter den den (per i dag) største HD-spesifikasjonen. Det er stort sett det du trenger å vite om oppløsning på TV-skjerm.


Dette var vel strengt tatt ikke det denne diskusjonen går ut på. Takker for infoen, men dette visste vi. Det vi egentlig lurte på var/er hvorfor div tv-fabrikat operer med ulike oppløsninger, mens man har fastsatt oppløsningen på de to standardene man bruker(evnt kommer til å bruke)..Får liksom ikke dette til å henge sammen uansett, for siden man kun har satt krav til den vertikale oppløsningen, kunne vel dette blitt en standard der den vertikale oppløsningen sluttet på 720 eller 1080..?Prosjektorverden har jo tydeligvis standardisert dette..Men jeg skjønner jo at man ikke skal legge så masse i dette med oppløsning. Men vi må vel alle være enig i at skal man prøve å få ola nordmann forbruker så opplyst så mulig så er vel kanskje dette et tema som forvirrer mer..?Når i tillegg selgerne i div butikker tydeligvis ikke har noen som helst ide om hva de faktisk selger, så er det jo bekymringsfullt. Jeg vet at selgerne på lefdal har i arbeidsinstruksen sin hvilke merker de skal pushe som gir de mest profitt, og hvilke argumenter de skal bruke for å selge de..Da kan man jo tenke selv når gamle olga på 70 skal bruke sparepengene sine på ny flat-tv med analogt signal..Hun har nok ikke de største kravene heller, men de fleste liker vel å gå ut av butikken med det beste produktet uansett..Litt svada på slutten her, beklager det :)
I think football always should be played on grass...Bob Marley
Min kino: http://min.hjemmekino.no/cinema.aspx?id=123
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.03.2007 20.33.37 #15 av 21
Postet av: Twinrehz
Ah, sånn å forstå. Ja, da skjønner jeg forvirringen.
Speakers with attitude
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar