Logo

oppløsning og hd forvirring..

Skriv et svar
13.03.2007 21.09.01 #16 av 21
Postet av: petre2006
Vet om alle de ulike 1080i modellene til de ulike produsentene, men, noen som kan fortelle meg hvilke 720p (ikke 766 eller noe deromkring) modeller av plasma og/eller LCD som er på markedet?

Takker for alle gode svar sålangt i denne tråden, det er mye godt å lese mens det samtidig snører seg sammen i en fin knute som kan bli vanskelig å få opp igjen, men det var ikke noe nytt hva det angår HD og TV'er :-)

Petter

P.S: Ekte HD og HD ready er samme sak?
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.03.2007 21.59.27 #17 av 21
Postet av: Rune
Det finnes desverre kun noen 26"/27" LCD skjermer som har riktig 720p oppløsning. Resten er 1366 x 768.

Har lagt tabeller over størrelse og oppløsning for
plasma her:
http://www.hjemmekino.no/guide/tv_plasma.asp

Og for LCD her:
http://www.hjemmekino.no/guide/tv_lcd.asp
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.03.2007 05.50.08 #18 av 21
Postet av: Rikky
"petre2006" skrev:P.S: Ekte HD og HD ready er samme sak?

HD Ready er det eneste definerte kravet til TV-er og projektorer. Det stiller bl.a. krav til minimum 720 fysiske linjers oppløsning i 16:9, komponent- og HDMI-/DVI-innganger og støtte for 720p og 1080i i 50 og 60 Hz via disse.

Nå er stort sett alle dagens TV-er HD Ready, men tidligere hadde produsenter og forhandlere en del kreative definisjoner på HD-ditt og datt. Lavoppløste skjermer med støtte for HD-oppløsninger kunne f.eks markedsføres med "HD" som lokkemat.

Men som sagt, alle skjermer som er HD Ready (i praksis alle dagens TV-er) støtter 720p og 1080i. I tillegg støtter en del av de nyeste skjermene også 1080p. Merk at enkelte såkalte 1080p-/Full HD-skjermer har 1080p paneloppløsning, men ikke støtte for 1080p. Da blir mye av poenget med den høye oppløsningen borte, spør du meg.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.03.2007 08.32.53 #19 av 21
Postet av: roffe
Skjønner at dette kan være forvirrende. Det er to ting man må skille mellom:

1. Skjermens fysiske oppløsning (native resolution)
Denne er forskjellig avhengig av teknologi og leverandører av flatskjermpanelene. Alle disse panelene er progressive.
For plasma er vanlige oppløsninger (BxH): 1024x720, 1024x768, 1024x1080, 1366x768 (men se denne listen for full oversikt: http://www.hjemmekino.no/guide/tv_plasma.asp )
For LCD er vanlige oppløsninger (BxH): 1920x1080, 1366x768 (men se denne listen for full oversikt: http://www.hjemmekino.no/guide/tv_plasma.asp )
Noen eldre skjermer hadde oppløsninger ned i 480 horisontale linjer, og hadde likevel merkelappen "HD-kompatibel". Det er litt juks å kalle dette HD, siden oppløsningen lå under HD-ready-standarden, som spesifiserer at skjermen skal ha minst 720 fysiske horisontale linjers oppløsning. Likevel vil en slik skjerm kunne vise bilde når den får HD-signaler inn.

2. Signalet inn (HD-signaler og HD-ready)
HD-ready er en markedsførings-merkelapp som i praksis betyr at skjermen har HDMI-inngang og viser bilde når den får HD-signaler inn (i praksis takler de fleste nye HD-ready-skjermer 720p og 1080i inn). Mer om HD-ready: http://en.wikipedia.org/wiki/HD_ready
Når det gjelder HD-signaler generelt, så er jo HD-diskene på full fart inn som filmmedier (BluRay Disc og HD-DVD), og de bringer med seg 1080p i de nyeste utgavene. Dette er altså et skjermbilde som består av 1080 linjer per bilde, progressivt. Det er mange av skjermene som ikke takler 1080p over HDMI, men det er ingen katastrofe, siden alle avspillerne kan gjøre om (skalere) til 1080i eller 720p.
I Norge vil det nye, digitale bakkenettet benytte 720p.

I praksis vil alt dette si at man ikke stiller på bar bakke, uansett hvilken HD-Ready TV man har valgt. Men siden den fysiske oppløsningen veldig ofte vil avvike fra inn-signalet, så vil det som skiller en god HD-skjerm fra en dårlig være like avhengig av bildeprosesseringen (skalering og deinterlacing) som av selve panelet. For alle kommer til å få seg digitalt bakkenett og de fleste vil skaffe HD-avspillere i 2007-2008. Det betyr at både 1080i/p og 720p er aktuelle signaler inn, og de fleste TVene må gjøre en viss skalering. Vær klar over at ikke alle skjermer med full 1920x1080 oppløsning takler 1080p på inngangen. Det viser hvor liten sammenheng det er mellom panelet og inngangssignalet og hvor avhengig man er av en god deinterlacer og skaleringsprosessering. Ofte vil en TV trives best med en bestemt type signal inn, og da vil det ofte være fornuftig å la kilden gjøre skaleringen til dette signalet. Andre ganger har TVen bedre skalering og deinterlacing enn kilden, og da er det bedre å sende signalet uskalert til TVen.
Som man skjønner kan man tweake mye her for å få det beste ut av utstyret.

Dette ble lengre enn jeg hadde tenkt, men hovedpoenget er altså:
Man må skille mellom skjermens fysiske oppløsning og inn-signalet.

Håper det ble enda litt klarere nå, selv om mange har forklart dette godt tidligere.

Tillegg: Ser at trådstarter spør om MPEG2 og MPEG4. Dette er komprimeringsalgoritmer for film, der MPEG2 er eldre enn MPEG4. Begge støtter HD (man står i utgangspunktet ganske fritt i forhold til å definere oppløsning, men HDTV-standardene begrenser vel dette til 720p, 1080i og 1080p i praksis).
Mer om dette her: http://en.wikipedia.org/wiki/MPEG

Når det gjelder digitalt bakkenett har de landene som bygget ut dette tidligere gått for MPEG2, mens vi i Norge har valgt MPEG4. Det betyr at mange land i Europa nå bruker annet utstyr enn det vi vil måtte ha i Norge (hvilket er dumt), men det som er bra er at MPEG4 er en bedre komprimeringsalgoritme som gir bedre bildekvalitet over lavere båndbredde. I praksis betyr dette at det norske nettet får bedre kapasitet.
MPEG4-algoritmen er nært beklektet med DivX, for den som måtte lure.

Et lite apropos til dette med skalering:
Visste du at PAL-standarden for DVD ikke er 16:9, men 4:3? Det vil si at alle DVD-filmer du kjøper med ekte 16:9-format (uten sørgerender) kommer med såkalt anamorft bilde. Det vil si at det gjøres en skalering i bredden for å vise bildet på en 16:9-skjerm (bildet som leveres er 768x576pixler og skaleres opp til 1024x576 for 16:9). Jeg for min del synes ikke det er så viktig med 1:1 pikselmapping, for i praksis gjøres det mye skalering og prosessering underveis. Det viktige er kvaliteten når bildet når din fysiske skjerm.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.03.2007 14.49.13 #20 av 21
Postet av: Rikky
Veldig bra forklaring, Roffe!

"roffe" skrev:I praksis vil alt dette si at man ikke stiller på bar bakke, uansett hvilken HD-Ready TV man har valgt.

Selv om jeg ikke er helt enig i kravene som er satt i HD Ready-standarden synes jeg HD Ready er en bra ting, nettopp pga det du sier her. Ikke fordi det nødvendigvis gir bedre TV-er rent bildemessig, men fordi det sikrer et visst utvalg av innganger øg støttede signaler. Vi vet jo hvor slepphendte produsentene er med å inkludere features som verken er dyre eller kompliserte å implementere. Jeg skulle ønske det fantes en "PC Ready"-standard også.

MPEG4-algoritmen er nært beklektet med DivX, for den som måtte lure.

DivX er MPEG4, dog i en litt eldre og enklere utgave (Part 2) enn f.eks den mer effektive H264/MPEG4 Part 10.

Jeg for min del synes ikke det er så viktig med 1:1 pikselmapping, for i praksis gjøres det mye skalering og prosessering underveis.

Til PC-bruk er det obligatorisk, i tillegg ønsker nok de som bruker dyre scalere å utføre all skalering i denne. Ellers er jeg enig.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.03.2007 15.46.53 #21 av 21
Postet av: orso
"kamelon" skrev:Hjertelig takk for oppklarende svar!! :)
Så dersom jeg har forstått dere rett, for å være mest mulig klar for framtiden, og man skal oppgradere fra crt-tv og gammel 4:3 prosjektor(med den svimlende oppløsningen 800x600)..Så vil det beste være å kjøpe prosjektor med 1920x1080 oppløsning, og på plasma/lcd (i mitt tilfelle ville det blitt plasma)kan man se litt bort fra dette med oppløsning?Så lenge den vertikale oppløsningen er over 720? :oops:

Ja. En plasma med 1024x768 oppløsnig er glimrende til både SD og HD. Eneste ulempen er at man må strekke bildet ved PC bruk for å fylle ut bildet. Panasonic kommer med nye modeller nå. Pioneer har også gode skjermer.
Skal du satse på Blue-Ray/HD-DVD etter hvert, så kjøp gjerne er projektor med full HD oppløsning.
Da har du i både pose og sekk :wink:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar