Logo

Oppløsning dvd og prosjektor

Skriv et svar
11.09.2006 23.23.23 #1 av 2
Postet av: nuud
Trenger litt hjelp til denne. Er bare en rookie på hjemmekino-fronten så tilgi eventuelle dumme spørsmål :)
Har lest opp og ned i de fleste tråder og guider på denne siden, men føler fortsatt at det er en del ting jeg lurer på.

[size=75][u]Utstyrsliste[/u][/size]
DVD-spiller: Denon DVD-2910
Prosjektor: Toshiba MT-200
Bildekabel: 12m DVI-DVI Supra cabel

Prosjektoren jeg har er en har en oppløsning på 854 x 480 og dvd-spiller som kan gi oppløsningene 480p/576p, 720p og 1080i. (står p og i etter oppløsningstallene for progressive og interlaced?) Siden prosjektoren ikke har større oppløsning enn 480, er det beste å kjøre 480p ut fra dvd-spilleren, slik at prosjektoren slipper å skalere bildet? For å kunne gjøre dette må jeg velg tv-type i dvd-spillerens meny som NTSC (står dette til PAL blir oppløsningen 576). Blir dette fortsatt riktig når jeg i all hovedsak ser på PAL-filmer, som har en oppløsning på 720 x 576? Kjører progresivt bilde fra dvd-spiller når jeg antar at bildebehandlingen i dvd-spilleren er vesentlig bedre enn i prosjektoren, true/false?

Dette blir kanskje noe vel detaljert, men hvis noen har synspunkter på det vil det bli satt stor pris på. I videoinnstillingen på dvd-spilleren er det mulig å velge flere "progressive mode" auto 1 og 2, og video 1-3. Står i papirus som var med spilleren at "video 1, select this for regular video material, mens auto 1 er film material. Hva er forskjellen? Siden jeg ikke ser noe unregular video så bruker jeg video 1 :D
Har forsøkt å kalibrere bildet med digital video essentials, men i fargebalansen (rød, grønn blå) så får jeg ikke den grønne fargen til å sitte. I bildekvalitetsinntillingene på dvd-spilleren er det en funksjon som heter HUE, som skal justere balansen mellom rød og grønn. Men denne virker ikke med progressive signaler. Noen som har forslag til andre måter å fikse denne feilen med grønnfargen?
En annen innstilling er DNR (digital noise reduction), er dette bare en greie på linje med mega-super-duper-digital-bass, eller er det en funksjon som har noe for seg?

Har også et lite problem med at bildet "faller" bort i noen sekunder mens jeg ser film, mens lyden fortsatt er der. Dette er noe som skjer av og til og uten noe synlig mønster. Det jeg har en mistanke om at er feil er en noe lang bildekabel. Noen som har noen andre forslag?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.09.2006 20.57.40 #2 av 2
Postet av: boly
Billedbehandlingen i dvd spilleren er mye bedre.

Hva som er feil på innstillingene dine vet jeg ikke da jeg ikke har instr. boka. Men tror neppe det er feil på kabel eller at dvd har problem.
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar