Logo

Oppkobling av Samsung 40M61 LCD TV

Skriv et svar
31.01.2006 15.30.45 #1 av 9
Postet av: ArildK
Noen som kan gi meg råd om best mulig oppkobling av denne tv'en mot :
DVD opptager, UPC Digital dekoder, PC og forsterker.
Og innstillinger som må gjøres ved disse koblingene.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.02.2006 11.49.01 #2 av 9
Postet av: meland1978
Jeg har koblet UPC Digital dekoder min med en fet scart kabel inn på Scart kontakten det står RGB på. På UPC boksen går jeg inn på My profile og setter TV signalet til widescreen. Alle sendinger som sender widescreen (16:9) fyller hele skjermen og sendinger som sender 4:3 vises som 4:3 på skjermen.

Når det gjelder DVD opptager, så har jeg en HDMI kabel fra DVD spilleren til TV'en som gir best resultat. Har ikke spilleren din det, så anbefaler jeg komponent kabel. På DVD spilleren min oppgir jeg at jeg overfører bildet via HDMI.

Når det gjelder farger og lys på skjermen, så får du se på Solli sin post på denne webben. I en av LE40M61B artiklene har han oppgitt sine innstillinger på TV som han fikk ved hjelp av en DVD plate for TV kalibrering. Jeg brukte de, men leter etter andre alternativer...

PC har jeg ikke prøvd enda, men DVI er det beste. Du kan nok bruke VGA kabelen også. Det fungerer nok bra det og.

Når deg gjelder lyd, jeg har ikke gjort dette enda, så tror jeg du skal sende lyden fra DVD spilleren og UPC boksen til anlegget og ikke fra TV til anlegg...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.02.2006 14.19.34 #3 av 9
Postet av: erikrod

PC har jeg ikke prøvd enda, men DVI er det beste. Du kan nok bruke VGA kabelen også. Det fungerer nok bra det og.


Man kan vel ikke koble PC til DVI på denne modellen, så må nok bli VGA.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.02.2006 22.54.15 #4 av 9
Postet av: bertin
"erikrod" skrev:

PC har jeg ikke prøvd enda, men DVI er det beste. Du kan nok bruke VGA kabelen også. Det fungerer nok bra det og.


Man kan vel ikke koble PC til DVI på denne modellen, så må nok bli VGA.


Du kan koble PC til HDMI.

Her er 2 adaptere fra Monster som Komplett selger. Begge kan brukes, den ene med HDMI kabel den andre med DVI kabel.

Monster HDMI til DVI Video Adapter, DVI han to HDMI hun
http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=301359&cks=SER

Monster HDMI til DVI Video Adapter, HDMI han to DVI hun
http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=301358&cks=SER

Monster Cable har adaptere HDMI F(hun) til DVI, og HDMI M(han) til DVI. Uansett vei, vil man kunne knytte produkter med HDMI interface/DVI interface sammen.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.02.2006 08.11.33 #5 av 9
Postet av: erikrod

Du kan koble PC til HDMI.


Koble sammen kan du gjøre, men få det til å virke er verre.

Om man leser på side 65 i bruksanvisningen her:
http://downloadcenter.samsung.com/conte ... -00Nor.pdf

"DVI Støtter ikke PC funksjon"
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.02.2006 13.20.54 #6 av 9
Postet av: meland1978
Jeg har lest igjennom hele bruksanvisningen og det er ingen begrensning på å konvertere DVI til HDMI og vise PC bildet der. PC-funksjonen du snakker om er ekstra fuksjonalitet for å midstille PC-bildet fra VGA midt på TV'en. Om du bruker DVI to HDMI konverter til TV'en, så kan du se PC bildet på TV'en. Jeg får desverre ikke testet dette siden jeg ikke har DVI ut på skjermkortet. Men det kommer. Kanskje jeg skal vente på ATI sin HDMI skjermkort...

P.S. Oppløsningen fra PC skal kjøres bra på 1300 * 768 står det i bruksanvisningen...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.02.2006 14.00.21 #7 av 9
Postet av: erikrod
Det var selvsagt ikke meningen å feilinformere, og jeg ser det står "PC funksjonen" og ikke at det er totalt umulig å koble til en PC.

Så det kan være jeg tar feil, så er det sagt. Jeg ville personlig være veldig glad om det går an med PC->DVI på HDMI tilkoblingen siden jeg har bestilt m51 selv.

Jeg ser at du selv nettopp har vært inne og skrevet i en av trådene som jeg har brukt som bakgrunns-stoff. (http://avforum.no/forum/showthread.php?t=27772)

Det jeg får ut av denne tråden er:
-Noen mener det ikke går
-Noen mener det går helt greit
-Noen mener at VGA er like bra når man kjører TVens autojustering for PC
-Noen mener det går hvis man greier å finne akkurat de riktige instillingene
-Ingen har forsøkt

Men det er jo bare å vente til noen har prøvd og får gitt et entydig svar. Jeg tror jeg avventer med å kjøpe omformer til jeg har hørt om noen som får det til og kjører VGA så lenge.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.02.2006 14.59.19 #8 av 9
Postet av: erikrod
Jeg fant en fyr som skrev dette om sin samsung på et svensk forum. Riktig nok en 32" r51, men skulle ikke forundre meg om det samme gjaldt alle andre liknende tv'er fra samsung og:


Har en 32r51b och kör med en mediadator MCE2005. Har ett grafikkort Nvidia 6600 och kör både VGA och DVI mot Samsungen. Det är enorm skillnad vad gäller bild mellan dessa. I VGA läge får du pixelmappad bild 1360x768 så den är väldigt skarp och fin när man kör Windows och sånt. MCE 2005 kör jag på DVI utgången (skärmen), och där kan man inte köra pixelmappad bild men får ställa underscan så att man får 1240x700 och då får man med hela bilden på Samsungen.

På DVI-hdmi på samsungen blir det mycket mer 'tryck' i bilden. Bättre färger och ljus och bättre svärta. I filmer syns det inte att den inte är pixelmappad, det blir mycket skarpare iallafall.
VGA blir med uttvättad bild (går dessutom inte att använda Dynamisk kontrast där om man vill) sämre skärpa i filmer.
Har testat att köra samma film, i powerdvd på VGAskärmen och pausat och i MCE 2005 på DVI skärmen. sen är det ju bara att växla mellan VGA och HDMI på Samsungen fär att se skillnaden.

Men med mitt sätt får man ju det bästa av båda världarna. Windows och sådana arbeten gör man på VGA ingången och film och sånt (MCE2005 t.ex.) har man på HDMI ingången SAMTIDIGT, funkar kanon!


Det kan virke som begge deler funker, men de er best hver til sitt bruk.

Her er linken til hele diskusjonen:
http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... earchtime=
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.02.2006 12.25.50 #9 av 9
Postet av: meland1978
Takk for veldig godt svar :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar