Logo

Oppkobling av 15 år gml. surroundreciever.

Skriv et svar
25.12.2007 19.33.53 #1 av 7
Postet av: Kenwood7040
Hei!
Jeg har hatt en surroundreciever i 15 år, og forsøker nå for første gang å koble den opp til 5 høyttalere + sub. Forsterkeren har ingen egen utgang til sub, men jeg regner med at jeg kan ta L + R fra en ledig fronthøyttalerutgang og koble inn på powerinngang på sub'en? (Den har fire skruer for både L og R).
Så har jeg en DVD-spiller som har dolby digital. Får jeg 5-stereo ved å koble L + R inn på videoinngangen på recieveren, eller er det noe annet som kreves for å få denne effekten?
Takknemlig for hjelp fra noen som kan noe om dette! :-)

Fortsatt god jul!
Mvh. Arve.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.12.2007 20.38.57 #2 av 7
Du vil få surroundlyd ved å benytte deg av phono/rca kabler, men kun Dolby pro logic, Den deler stereolyden i fire kanaler. For å oppnå ordentlig surroundlyd kreves det at forsterkeren/reciveren kan dekode dolby digital 5.1 /Dts og har en coaxial eller optisk inngang.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.12.2007 22.33.51 #3 av 7
Postet av: Kenwood7040
Hei! Takk for svar! Ja, jeg får innfinne meg med at det har vært en viss utvikling de siste 15 år.....
Da kobler jeg opp med pro logic-forsterkeren nå, så tenker jeg Kenwooden blir byttet ut etter hvert!

Mvh. Arve.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.12.2007 22.36.27 #4 av 7
Hehe, har nok det :wink:
Du får si fra hvis det er noe mer du lurer på, og hvis det skulle fristes å kjøpe en ny reciver; vet du hvor du finner oss :wink: I mellomtiden, lykke til videre!
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.12.2007 16.29.42 #5 av 7
Postet av: Skallagrim
Jeg hadde selv surround-anlegg med Dolby Pro Logic på midten av 90-tallet og overgangen fra vanlig Nicam-stereo ble enorm med Terminator 2 på VHS-spilleren. Dagens teknologi er selvsagt overlegen teknologien fra 90-tallet, men størst er forskjellen når de gjelder bildet. Dolby Pro Logic ga etter det jeg kan huske en troverdig surroundfølelse, men det skortet ofte på kaliteten på bilde. Nytt anlegg kan anbefales.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.12.2007 23.08.04 #6 av 7
Postet av: Zleepyme
Min kjære Denon reciver har holdt koken, og runder 9 år i disse dager! Har leeenge vurdert å bytte den ut på grunn av HDMI og ny teknologi som er kommet. Men bevares for en kvalitet! Ikke noe å si på lyden eller inngangene på denne recivern. Dolby Digital og DTS, tre optiske inn og en koaksial inn. Godt utstyrt for å være en 99 modell=)
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.12.2007 23.21.01 #7 av 7
Gammel betyr ikke dårlig nei, mange recivere eller spesielt forsterkere holder seg gode med alderen. Men recivere har da en større tendens til å eldes mtp at det skjer en stadig raskere utvikling av lydformater og hva vi behøver av multimedia muligheter.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar