Logo

Oppgradering av kinorommet

Skriv et svar
08.03.2009 20.17.10 #1 av 13
Postet av: dAVinci
NÅ er jeg straks igang med å gjøre noe med kinorommet mitt. Finansene er på plass, og nå er det forhåpentligvis mulig å få hjelp av en snekker. Hvis noen skulle vite om en dyktig og rimelig snekker i området rundt Ski så ta for all del kontakt. Mye av jobben bør fagfolk ta seg av. :smile:

Det er utrolig lytt mellom etasjene, og i rommet over kinoen er soverommet til barna. Planen er å ta ned taket, og henge opp et nytt på lydbøyler. Etter råd fra Sannax skal jeg skru opp dobbel gips mellom takbjelkene og fuge, før jeg kubber, isolerer og henger opp dobbel gips i lydbøyler.

Jeg tror at jeg må kubbe taket. Jeg er ikke i stand til å finne lydbøyler som tillater meg å henge opp nye takbjelker paralellt med de gamle. Jeg har ikke nok takhøyde i rommet til at jeg kan gjøre det på noen annen måte. Hvis noen vet om slike lydbøyler, så skrik ut!! :surprised: Da slipper jeg kubbing (bjelker mellom bjelkene).

Jeg har en 3 meter lang lettvegg som døren inn til rommet står i. Den skal utbedres og isoleres bedre. Skal bytte dør også. Resten av veggene er pusset leca, og jeg må gjøre noe med førsterefleksjoner mellom lytteposisjon og fronter. Jeg har ikke helt bestemt meg for hvordan dette skal gjøres ennå, men jeg vurderer en brystning av noe slag. Forslag til matrialer/metoder mottas med takk.

Det er svært lite gode filmer som kommer ut for tiden, så jeg kommer nok til å pakke sammen anlegg og projektor ganske snart for å begynne på jobben. Skal bli deilig å komme i gang med noe som jeg har pratet om så lenge. :oops:
"Bli lyd!" ....og så ble det lyd....kringlyd!
(AVhengig Formerly Known as pnerbye)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.03.2009 21.40.48 #2 av 13
Postet av: boly
Det er ikke noe å vente på, legg ut bilder og start rivingen.
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.03.2009 12.34.58 #3 av 13
Postet av: dAVinci
Hehe... Jeg ser ikke bort i fra at jeg begynner snart.

Noen som kjenner en snekker i nærheten av Ski?
"Bli lyd!" ....og så ble det lyd....kringlyd!
(AVhengig Formerly Known as pnerbye)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.03.2009 19.32.20 #4 av 13
Postet av: dAVinci
Nå har jeg i alle fall fått nummeret til en dyktig snekker, og jeg har begynnt å rydde i rommet. Jeg har fått ryddet såpass at det er ekko i rommet allerede. :D

Det er et problem å få stuet unna alt sammen, og jeg må dokumentere innstillingene på SVS'ene mine så ikke all kalibrering må gjøres på nytt etterpå. På den annen side så håper jeg de akustiske forholdene blir såpass mye bedre at jeg får kalibrert kinoen ordentlig neste gang da. Sliter litt med bassrespons mellom 30 og 40 hz i tillegg til førsterefleksjoner i diskanten.
"Bli lyd!" ....og så ble det lyd....kringlyd!
(AVhengig Formerly Known as pnerbye)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.03.2009 20.16.05 #5 av 13
Postet av: dAVinci
Her er utgangspunktet for oppussingen. Det er lecavegger i hele rommet med unntak av 3 meter lettvegg som døra står i.



"Bli lyd!" ....og så ble det lyd....kringlyd!
(AVhengig Formerly Known as pnerbye)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.03.2009 11.28.09 #6 av 13
Postet av: Torja
Heisan, dette kan bli meget bra. Lykke til og last opp bilder under veis :wink:
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.03.2009 12.35.49 #7 av 13
Postet av: dAVinci
Jeg skal dokumentere underveis. Kinoen var bra før også, og jeg fikk god hjelp av Akto, RoKo og Flageborg med kalibrering og slikt, men nå løfter jeg kinoen et hakk videre. :mrgreen:
"Bli lyd!" ....og så ble det lyd....kringlyd!
(AVhengig Formerly Known as pnerbye)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.03.2009 06.52.08 #8 av 13
Postet av: dAVinci
Når jeg først skal ha nytt tak så bør jeg også tenke på hdmi og strøm til projektor. Kablene kan jeg godt trekke forskjellige veier i taket. Bør jeg ha rør også til hdmi-kabel? Hva slags strømkabel skal jeg strekke mot en 16A kurs? Retningslinjer?

Jeg skal ha elektrikker på besøk etter at taket er lagt og brystningen rundt rommet er ferdig, så jeg ønsker bare at kabelen skal ligge klar og at det er riktig utført.

Hva med kabelgjennomføring midt i taket? Hvordan gjør jeg det smartest mulig? Hensikten er jo å dempe lyd, så hull i taket er vel ikke optimalt.
"Bli lyd!" ....og så ble det lyd....kringlyd!
(AVhengig Formerly Known as pnerbye)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.03.2009 12.25.06 #9 av 13
Postet av: basementjack
Hei

Vedr. ledningene så tror jeg du må ha 2.5mm2 tversnitt på ledninger til 16A sikring.

Dersom du skal gå kraftig til verks på i taket, kan jeg sterkt anbefale å lekte ned taket med dempingsplater f. eks Glavas Ecophon Sombra (matt sort), eller Ecophon Venus (hvit). Jeg har montert slike selv, og 2 nevenyttige karer klarer et ganske stort rom på en dag. Først monteres bøyler under dragerne, så legger man i selve platene. Lett å skjære i, lett å bøye og tilpasse evt. vinkler på rommet. Ecophon Sombra kommer også i en X-bass (tror det heter det) versjon, som demper mer av lyden ut av lokalet.
Med nedlektet tak, kan kabelføring etc. enkelt legges skjult i taket, og evt. endringer senere gjøres lett ved å vippe ned takplatene.

Ønsker deg uansett lykke til med oppgraderingen.

Jack
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.03.2009 18.00.03 #10 av 13
Postet av: dAVinci
Hvis en kikker helt oppe til høyre på det øverste bildet eller helt øverst til venstre på det nederste bildet, noen poster tidligere, så kan en se en kasse som er bygget oppunder panelet. Inne i den kassa fant jeg inntaksledningen til sikringsskapet og en masse ledninger som er ført i hull gjennom vegg og tak uten å gå i rør. Rett til høyre for døra, på andre siden av veggen er sikringsskapet.

Ser ut som om jeg må ha en elektrikker på besøk allerede før jeg begynner å rive taket. AAARGHH!!!!
"Bli lyd!" ....og så ble det lyd....kringlyd!
(AVhengig Formerly Known as pnerbye)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.04.2009 05.12.44 #11 av 13
Postet av: dAVinci
Må oppdatere litt her da.

En grei kar hjelper meg med kinoen. Med små barn i huset får jeg ikke gjort noe som helst før de har lagt seg, og etter at de har lagt seg må jeg være stille. :roll: Godt å få hjelp til det som bråker mest mens barna er ute av huset. :D

En elektrikker har kikket på sakene, og det meste skal løse seg nå. Alt havner i rør oppunder taket.

Planene mine endrer seg i takt med arbeid og nyttige innspill, og budsjettet kan straks ganges med pi. R i annen dukker sikkert straks opp. Det blir ny lettvegg der det ikke er lecavegg, og jeg setter inn inn en B30-dør der. Veggene får panelplater i full høyde i stedet for brystning. Jeg har begynnt å tenkte på belysning av rommet og møbler, men det er langt frem.

Når alt er revet og byggeprosjektet starter så kommer det bilder. Det blir ganske snart faktisk! :D
"Bli lyd!" ....og så ble det lyd....kringlyd!
(AVhengig Formerly Known as pnerbye)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.08.2009 05.12.07 #12 av 13
Postet av: dAVinci
Jeg beklager UTROLIG treg oppdatering, men ting har gått med museskritt. Nå har derimot musa fått anabole steroider, og til uka kommer snekkern. ;)

Det nye taket kom opp rett før sommern, og er kubbet tak med lydbøyler, lekter og dobbel gips. I forrige uke ble det sparklet.

Torsdag handlet jeg MDF panelplater og lekter. Nå gleder jeg meg som en unge til å se kinoen min bli slik jeg har tenkt. Ting blir selvfølgelig MYE dyrere enn jeg først hadde tenkt, men det kom egentlig aldri helt overaskende. Til å begynne med var budsjettet kun materialer til taket, og det var ca 8k. Så langt har taket kostet meg 20k, men det er mest fordi jeg ikke er veldig nevenyttig selv.

Til uka vil det skje mye med både coax-nett, elektrisk opplegg og vegger. Skal prøve å ta mye bilder og legge ut her. :D

Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.09.2009 17.58.35 #13 av 13
Postet av: johnhag
Heisann!

Jeg er i gang med et tilsvarende prosjekt som du er ferdig (?) med.
Veldig lærerikt å lese om prosessen som andre har vært igjennom.

Jeg har samme trøbbel med å lydisolere taket ift lav takhøyde. Jeg er så heldig at jeg har nevenyttige folk som kan hjelpe til og sparer jo en del på det. Ser at du brukte ca 20 000 på taket, men innkludert en del innleid hjelp.
Vet du hva de rene materialkostnadene har vært? Har du fått testet at dette faktisk har fungert slik du ønsket?

Hvor kjøpte du lydbøylene?

Håper du har tid til å svare og ikke bare nyter livet i den nye hjemmekinoen :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar