Logo

Onkyo TX-SR606 feiler på romkorreksjon

Skriv et svar
30.12.2008 22.39.18 #1 av 2
Postet av: oskaalb
Jeg kjøpte en Onkyo TX-SR606 i høst, og har hatt den i stua i et par måneder mens en større oppussing av huset pågikk.
Før jul flyttet jeg den inn i et eget kinorom/bibliotek/kontor ( ca.18m2), og har nå fått litt bedre tid til å bruke den, og til å jobbe med oppsett og høyttalerplasseringer. Har et 5:1 høyttaleroppsett (ganske symmetrisk plassering), og har kjørt Audyssey romkorreksjon for å få best mulig lyd.
Men etter å ha kjørt autooppsett oppdaget jeg at høyre fronthøyttaler var nesten lydløs. Sjekket derfor innstillingene under "Distance" i menyen, og der så jeg at Audyssey har satt opp denne høyttaleren med en avstand på bare 0,3 m fra senter sitteposisjon, mens venstre kanal er satt opp med 2,7 m. Begge høyttalerne er like langt unna. Og under "Levels" er venstre front satt til -9 dB og høyre front til +12. Resultatet er at det såvidt er lyd i diskanten på høyre side, mens mellomtone/bass er fraværende.
Jeg har kjørt romkorreksjon 3 ganger, alle med samme resultat. Når jeg justerer nivået på høyre front manuelt til samme nivå som venstre blir lyden helt fin, men jeg skulle likt å vite hvorfor dette skjer.
Har noen vært borti noe lignende?
Jeg har sjekket alle tilkoblinger og finner ingen feil. Jeg registrerte ikke dette problemet mens anlegget sto i stua (men det er selvsagt mulig at jeg ikke la merke til det i farten).
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.01.2009 09.09.09 #2 av 2
Postet av: roffe
Du er helt sikker på at du ikke har byttet om på + og - for den ene høyttaleren? Har du hatt det helt lydløst i rommet når du har kjørt romkorreksjonen?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar