Logo

ombygging av ordinær pc til "stuepc"

Skriv et svar
26.09.2005 07.53.24 #1 av 12
Postet av: 9kki
Hei
Har fått igang min stasjonære pc med Meedio programvare og Windows Xp media Remote fjernkontroll.
Dette fungerer veldig bra til mitt formål, dvs spille av musikk, se bilder og noe nedlastet film materiale.
Maskinen som blir brukt til formålet er en hp7965, ca 3 år gammel maskin
med geforce mx400 grafikk kort med s-video utgang.
Øvrige specs er 1,5mgz /256mb ram / 80gig harddisk.
Langt fra noen supermaskin, men funker greit til formålet allikevel.

Men... Nå som jeg har fått dette til å fungere vil jeg gjerne litt videre og det er noen punkter jeg gjerne vil ha litt tips og råd på.

(punktene er satt opp i prioritert rekkefølge)

1. Maskinen støyer endel. Hvilke vifter/komponenter bør byttes ut og hva vil dette koste?


2. Når jeg først er igang lurer jeg på om jeg like godt skal sette dette inn i et mer stuevennlig chassis men det skal ikke være for dyrt.

3. Vurderer å bytte ut grafikk-kortet med et som har komponent utgang + og evt integrert tv-kort. finnes dette, og til hvilken pris?
Maskinen kjøres nå opp mot Panasonic PA50 via S-video
Bildemessig er dette greit nok i og med at jeg ikke skal bruke den til film.
Men vil det bli vesentlig bedre bilde via Komponent?


Mage spørsmål på en gang, men håper at noen av dere vil ta dere tid til å hjelpe meg litt videre med "prosjekt stuepc"

På forhånd takk.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.09.2005 11.33.04 #2 av 12
Postet av: Rikky
"9kki" skrev:1. Maskinen støyer endel. Hvilke vifter/komponenter bør byttes ut og hva vil dette koste?

Det kommer an på hva som støyer. Her er det bare ørene som kan hjelpe deg. Prøv og stopp viftene en etter en (det er ikke farlig å stoppe CPU-vifta noen sekunder), koble fra harddisker etc.

For øvrig vil jeg ikke anbefale å bruke s-video.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.09.2005 11.48.48 #3 av 12
Postet av: 9kki
"Rikky" skrev:
"9kki" skrev:1. Maskinen støyer endel. Hvilke vifter/komponenter bør byttes ut og hva vil dette koste?

Det kommer an på hva som støyer. Her er det bare ørene som kan hjelpe deg. Prøv og stopp viftene en etter en (det er ikke farlig å stoppe CPU-vifta noen sekunder), koble fra harddisker etc.

For øvrig vil jeg ikke anbefale å bruke s-video.



Hvorfor ikke?
(Er klar over at det blir bedre bilde med feks komponent..)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.09.2005 14.06.25 #4 av 12
Postet av: Bombadil
Til pc så er helt klart vga eller dvi best å bruke. Dette vil gi deg et mye klarere og skarpere bilde. S-video duger ikke hvis du ser forskjellen.

Når det kommer til vifter så er det ofte skjermkortet og cpu'en som støyer mest (Kan også være hovedkortet). Her tror jeg at i de fleste tilfeller du kan kjøpe deg en ny vifte som er mer støysvak. Her er det masse vifter til forskjellige komponenter http://www.komplett.no/k/kc.asp?bn=10462

Når det kommer til kabinetter så er det mange som er tilegnet htpc bruk. Disse tror jeg passer inn i et vanlig hjemmekino rack, som du har andre komponenter i. http://www.komplett.no/k/kl.asp?bn=1055 ... &maxPrice=

Hvis du skal ha nytt skjermkort så er det egne skjemkort som er tilegnet bruk med tv. Jeg husker ikke helt hva disse heter, men jeg kan lete litt rundt og om jeg finner noe.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.09.2005 15.42.50 #5 av 12
Postet av: kid
"9kki" skrev:Hei
Har fått igang min stasjonære pc med Meedio programvare og Windows Xp media Remote fjernkontroll.
Dette fungerer veldig bra til mitt formål, dvs spille av musikk, se bilder og noe nedlastet film materiale.
Maskinen som blir brukt til formålet er en hp7965, ca 3 år gammel maskin
med geforce mx400 grafikk kort med s-video utgang.
Øvrige specs er 1,5mgz /256mb ram / 80gig harddisk.
Langt fra noen supermaskin, men funker greit til formålet allikevel.

Men... Nå som jeg har fått dette til å fungere vil jeg gjerne litt videre og det er noen punkter jeg gjerne vil ha litt tips og råd på.

(punktene er satt opp i prioritert rekkefølge)

1. Maskinen støyer endel. Hvilke vifter/komponenter bør byttes ut og hva vil dette koste?


2. Når jeg først er igang lurer jeg på om jeg like godt skal sette dette inn i et mer stuevennlig chassis men det skal ikke være for dyrt.

3. Vurderer å bytte ut grafikk-kortet med et som har komponent utgang + og evt integrert tv-kort. finnes dette, og til hvilken pris?
Maskinen kjøres nå opp mot Panasonic PA50 via S-video
Bildemessig er dette greit nok i og med at jeg ikke skal bruke den til film.
Men vil det bli vesentlig bedre bilde via Komponent?


Mage spørsmål på en gang, men håper at noen av dere vil ta dere tid til å hjelpe meg litt videre med "prosjekt stuepc"

På forhånd takk.


1 & 2:
Siden du vurderer å bytte kabinett, finnes det mer egna kabinetter til htpc-bruk. Disse er ofte mer lyd isolerte, eventuellt prøv å kjøp noen sånne. Slike kabinner får du helt gode fra to tusen kroner og nedover. Du kan eventuellt bytte din cpu vifte med en mer stillegående(silence). Siden du ønsker et nytt kabinett, er det ikke vits å bytte psu vifter og kabinett vifter(evt) i nåværende kabinett.

3:
Her har man mange rariteter og kombinasjoner. Også i dette sjiktet, får man gode kort fra to tusen kroner og nedover til dette bruket. Personlig ville jeg kjøpt et separert tv kort og skjermkort, gjerne også mulighet for component utgang. Hehe, ble mye rart dette her.

Spør hvis du lurer på noe og dette var dårlig forklart.
Lykke til.
Denon 3806, B&W 604 S3, B&W LCR 600, B&W 600 S3, TaraLabs, Supra, Panasonic PT-AE700
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.09.2005 15.51.09 #6 av 12
Postet av: kid
Dobbeltpost 8)
Denon 3806, B&W 604 S3, B&W LCR 600, B&W 600 S3, TaraLabs, Supra, Panasonic PT-AE700
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.09.2005 15.52.02 #7 av 12
Postet av: kid
Alternativer til HTPC kabinetter:
http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=309269&cks=PRL
http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=309811&cks=PRL

Disse liker jeg godt til prisen!; )
Rimelige og gode, vanlig ATX format.


Alternativer til skjermkort/tv kort:
http://netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=5291 (Tv kort)
http://netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=6856 (Godt skjermkort med DVI, PCIe)
http://netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=5174 (Godt skjermkort med DVI, AGP)

Obs! Skjermkort1 er i PCI-e, siden du har gammel pc støtter ikke hovedkortet ditt dette, dette er et alternativ dersom du evt. skal bygge en ny htpc.
Denon 3806, B&W 604 S3, B&W LCR 600, B&W 600 S3, TaraLabs, Supra, Panasonic PT-AE700
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.09.2005 19.16.36 #8 av 12
Postet av: 9kki
"kid" skrev:
"9kki" skrev:Hei
Har fått igang min stasjonære pc med Meedio programvare og Windows Xp media Remote fjernkontroll.

1. Maskinen støyer endel. Hvilke vifter bla bla bla.....

2. Når jeg først er igang lurer jeg bla bla bla.....

3. Vurderer å bytte ut grafikk-kortet med et som har komponent utgang + og evt integrert tv-kort. finnes dette, og til hvilken pris? bla bla bla bla...


På forhånd takk.


1 & 2:
Siden du vurderer å bytte kabinett, finnes det mer egna kabinetter til htpc-bruk. Disse er ofte mer lyd isolerte, eventuellt prøv å kjøp noen sånne. Slike kabinner får du helt gode fra to tusen kroner og nedover. Du kan eventuellt bytte din cpu vifte med en mer stillegående(silence). Siden du ønsker et nytt kabinett, er det ikke vits å bytte psu vifter og kabinett vifter(evt) i nåværende kabinett.

3:
Her har man mange rariteter og kombinasjoner. Også i dette sjiktet, får man gode kort fra to tusen kroner og nedover til dette bruket. Personlig ville jeg kjøpt et separert tv kort og skjermkort, gjerne også mulighet for component utgang. Hehe, ble mye rart dette her.

Spør hvis du lurer på noe og dette var dårlig forklart.
Lykke til.


Takke og bukker for gode tips og svar.
Mitt utgangspunkt var egentlig bare å spille musikk via den stasjonære pc`n, men så koblet jeg den opp til tv`n , og så installerte jeg meedio programvare og så kjøpte jeg fjernkontroll også vil jeg ha mindre støy og så vil jeg kunne ta op tv programmer osv osv....
Skummelt å bli bitt av basillen gitt :D :D
Tror jeg begynner med å kvitte meg med støyen, og så evt finne et grafikk-kort med komponent utgang.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.10.2005 11.41.39 #9 av 12
Postet av: Tony
Passiv vannkjøling, f.eks. zalman reserator gir deg en svært støysvak PC. Min samboer er svært følsom for støy, og med dette setter aksepterte hun faktisk pc i stua :-)

Jeg ville styrt unna grafikkortene med innebygget tv-kort. Det er mange programmer som ikke virker ordentlig med disse. Gå heller for et skikkelig tv-kort med hardware encoding, ellers vil du garantert ønske å oppgradere allikevel.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.10.2005 11.45.55 #10 av 12
Postet av: Tony
Et alternativ til komponent er en vga-scart kabel. Dette bruker jeg selv og gir svært bra bildekvalitet.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.10.2005 13.35.09 #11 av 12
Postet av: 9kki
Gir dette et bedre bilde enn med S-video kabelen?

I så tilfelle, hvor får man kjøpt en slik kabel?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.10.2005 11.20.30 #12 av 12
Postet av: Poby
"Tony" skrev:Et alternativ til komponent er en vga-scart kabel. Dette bruker jeg selv og gir svært bra bildekvalitet.


Hva i all verden er en VGA-til-scart kabel? Høres ut som om du har et skjermkort som også kan spille ut RGB el.l. Hvis ikke høres dette ut som en dyr kabel..-)

Mvh
Poby
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar