Logo

Ohm

Skriv et svar
08.02.2009 19.15.29 #1 av 12
Postet av: EAS
Hei..

Kan noen fortelle meg hva som skjer om man bruker høyttalere med for lav ohm? Forsterkeren, yamaha rx-v663, krever minimum 6 ohm på bak og senterkanal, mens høyttalerne jeg har "fallt" for er 4 ohm.. :cry:

Og en annen ting: hvordan og hvor lenge bør høyttalere spilles inn...??

EAS....
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.02.2009 19.30.49 #2 av 12
Postet av: Zleepyme
Det skal ikke være noen problem Har selv både bak og senterhøyttalere som er 4 ohm på min yamaha reciver. Du ville mest sannsynlig ikke merke forskjell om du hadde kunnet stille dette.
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.02.2009 21.11.04 #3 av 12
Postet av: EAS
Ok..takk for det. Var redd jeg kunne skade forsterker el høytaller.. Da kjører jeg i vei med 4 ohm....
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.02.2009 01.17.47 #4 av 12
Postet av: Dinky
Hei,

Jeg er i samme situasjon og er veldig usikker på hva jeg bør gjøre. Har googlet noe sinnsykt på dette i hele dag og ennå ikke bestemt meg på hva jeg skal gjøre. Jeg har nemlig fått en ny 7.1 reciever for et par dager siden (Sony STR-DG820) som erstatter en eldre 5.1 modell. Fra før hadde jeg 5 høyttalere, alle på 8 Ohm. Den nye forsterkeren kjører 8 - 16 Ohm og fungerer da utmerket med de gamle høyttalerne. Jeg satt å kjedet meg igår og kjøpte 2 nye høyttalere til bruk som bakhøyttalere slik at jeg får 7.1 (2 stk Proson Unique Sat 616).

Etter å ha pakket de nye høyttalerne opp ser jeg nå at det står 4 Ohm på de ("Max power 100W, Imp. 4 Ohm, Freq. Resp. 70 - 20000"). Internett ser ut til å være delt på hva man bør gjøre her. Mange sier det bare er å kjøre på, det vil fungere fint å koble på 4 Ohm høyttalerne, selvom det står "8 - 16 Ohm" på recieveren. Andre sier at dette nesten sikkert vil gjøre skade på recieveren, enten umiddelbart eller over tid - spesielt ved høyt volum (eller ved dårlig ventilering, min reciever står nok relativt trangt).

Hva skal en med null greie på Ohm gjøre da ? :?
Levere tilbake høyttalerne og se etter noen med 8 Ohm eller bare peise på ?

Redigert; Skrivefeil!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.02.2009 14.31.36 #5 av 12
Postet av: Zleepyme
Nå er det mange her inne som har mer peiling på ohm en meg, men i utgangspunktet så er ohm bare en pekepinn på hvor tungt det er for reciveren å drive høyttalerne. Reciverne blir testet med ulike motstander, og testet ut f eks 100w på 8ohm, dvs hvis høyttalerne er 4 ohm, vil det være lettere for forsterkern å drive disse. Og selvfølgelig motsatt, så vil du få mindre effekt av forsterkeren hvis motstanden på høyttalerne er høyere en det reciveren er målt med. Følsomheten til høyttaleren spiller også inn(som regel målt i db) Kan hende jeg er litt ute å kjøre, men sånn forstår jeg det iallefall.

Hvis utstyret tar skade av ting så er det som regel overbelastning f eks. for liten forsterker i forhold til høyttalere-at forsterkern ikke får nok kjøling osv. Nå er dagens recivere/forsterkere godt utstyrt med sikringer som kobler ut hvis det skjer en overbelastning, eller kortslutninger.
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.03.2009 11.35.40 #6 av 12
Postet av: Gurba
Jo lavere ohm-verdi jo nærmere kortslutning. Dyre og bra forsterkere takler lav motstand. Har sett de helt ned til 0,25ohm som er farlig nær kortslutning. Uten å banne på det så vil jeg tro at å bruke høyttalere som har lavere ohm enn forsterkeren er laget for er en sjanse å ta. Det er utgangene som går til slutt.

Sliter litt med det samme problemstilling. Vurderer Pioneer VSX-1018, men de "tåler" bare ned til 6ohm og endel av høyttalerne jeg ser på som aktuelle er på 4ohm.
Samsung LE40M71, Samsung BD-P1500, Pioneer DV-410V, Denon PRA-1500, BOSE Acoustimass 5 aktiv.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.03.2009 14.45.22 #7 av 12
Postet av: Zleepyme
Vel, hvis det står at de ikke tåler under 6 ohm, så bør man vel styre unna, men de fleste recivere tåler faktisk 4ohm eller laver. De testes på 6ohm fordi de gi mer effekt på 6ohm en på 8ohm, og har ikke noe med hva de egentlig tåler. Har ikke hørt at utstyret tar skade av 4ohm høyttalere. Det som tar livet av utganger osv, er som regel for liten forsterkerkraft i forhold til høyttalere. 99% av ødelagt utstyr skyldes forvrenging, eller overbelastning av forsterkeren.
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.11.2009 17.50.41 #8 av 12
Postet av: pettsorg
Om jeg kobler sammen 2 stk 4 ohm høyttalere og kobler dem til center inngangen på recieveren.
Vil recieveren da oppfatte det som en 8 ohm høyttaler?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.11.2009 19.04.49 #9 av 12
Postet av: MindWaste
Det spørs hvordan du kobler de sammen
Se link for fin forklaring:
http://www.rockfordfosgate.com/rftech/w ... ofer_imp=1
-Anders-

Min Kino
Parasound JC-1 / Usher BE8871 / 2 x DIY 12" SVS Sonosub / Logitech Transporter / Sony PS3 / LG 60pk950
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.12.2009 21.43.35 #10 av 12
Postet av: pettsorg
Takker.

Hadde egentlig funnet ut at det ble 2ohm om jeg koblet dem sammen. (og det stemmer jo med tradisjonell kobling)

Om jeg forstår linken her riktig så skal pluss fra ene høytaleren til pluss på recieveren, minus fra den andre høytaleren til minus på recieveren, så kobles den andre pluss/minus sammen og vips så er det 8ohm.

Har jeg skjønt det?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.12.2009 09.30.41 #11 av 12
Postet av: roffe
"pettsorg" skrev:Takker.

Hadde egentlig funnet ut at det ble 2ohm om jeg koblet dem sammen. (og det stemmer jo med tradisjonell kobling)

Om jeg forstår linken her riktig så skal pluss fra ene høytaleren til pluss på recieveren, minus fra den andre høytaleren til minus på recieveren, så kobles den andre pluss/minus sammen og vips så er det 8ohm.

Har jeg skjønt det?

Parallellkobling gir 2 ohm.

Det du beskriver er seriekobling, og det skal gi 8 ohm, ja. Du må likevel ALDRI koble to ulike høyttalere i serie. Det er viktig at de to høyttalerne som kobles i serie er dønn like.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.12.2009 22.02.49 #12 av 12
Postet av: Skrue
Slettet.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar