Logo

Offisiell Tråd:Elkjøp/expert salg/lureri med gamle modeller.

Skriv et svar
15.05.2008 12.03.34 #1 av 6
Postet av: A8
Hei.

Hvis dette ble for et for sterkt emne kan gjerne moderator fjerne dette.

Tenkte folk kunne poste deres erfaringer med priser på elkjøp og expert butikker med tanke på tv og div.

Her om dagen hadde expert (i byen her)messetilbud på "gamle" 42" px70 for 10995 og px7 for 9995
så da slår jo elkjøp til med et enda bedre "tilbud", 42"px 70 for 9995
px80 er jo som kjent priset til 8995 av elkjop.no nå.

Sjekket begge butikken, de har begge 42" px80 i utstillingene men ingen prislapper.
jeg spør selger på expert hva px80 koster og han sier 16000 veiledende. Og jeg drar ut visaen................not.

vel sikkert ikke noe nytt, men typisk for disse kjedene lokalt.

har hørt om historier der folk har kjøpt 2 år gamle tver til samme pris som dengang. Det er kanskje enkelt for oss som kikker litt rundt på priser og diskuterer i forumer overalt og kunne gjennomskue disse bandittene, røverne på elkjøp/expert. men flertallet av norges befolkning går nok på slike svindler?

håper denne havner øverst på google om ikke så lenge, folk søker vel på px80, pz80, pz85 og pz800.........
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.05.2008 17.28.51 #2 av 6
Postet av: danielchr
Så lenge man får den kvaliteten man blir lovet av selger, kan man ikke kalle det svindel/lureri. Det er jo i utgangspunktet opp til forbrukeren å sjekke prisene i sitt marked.

Elkjøp har jo 30 dagers returrett (og dermed også 30 dagers prisgaranti) som reklameres med både i butikkene og i avisen. Dette gjør det jo i grunn til at det blir nokså vanskelig for selgerne å lure/svindle kundene, da man kan bli "avslørt" i løpet av disse 30 dagene.

Butikkene setter sine egne priser, uavhengig av hva markedet og andre faktorer sier. Ingen kan kalle noen svindlere, så lenge man får den varen man har blitt lovet.

At forbrukerne lar seg lure, sier mer om forbrukeren enn om selgeren. I dagens samfunn skal det være mulig for alle og enhver å kunne sjekke opplysninger selger kommer med.

*edit: skrivefeil :)
NS-555, NS-333, NSC-444, RXV463, BDP3600, 32LB2R, Nintendo Wii, X360 Premium.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.05.2008 18.58.46 #3 av 6
Postet av: A8
hvordan mulighet har ei gammel kjerring til å sjekke priser på en tv????
hun har neppe hørt om internett og hun vil jo helst stole på selgerne, da er det opp til de selgerne hvor mye de skal lure henne.

Så kan de skryte av det etterpå at de solgte overliggeren fra ifjor......

Klart man kan kalle det svindel !
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.05.2008 20.08.32 #4 av 6
Postet av: staffel
Når du selger en bil så bestemmer du jo selv om du vil selge den for 10 000 som du kjøpte den for eller 30 000. Men at det var så sjukt stor forskjell er rart. må ha vært bare 1 eller 2 tver de sku selge ..kanskje Bush har tatt på den?
Dali Concept 6, Dali concept CT,Dali Concept 1,UScarvor SW. Denon AVR-1604 Panasonic 42PV70.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.05.2008 21.37.28 #5 av 6
Postet av: danielchr
Litt av poenget mitt er at jeg skjønner ikke vitsen med å henge ut Expert og Elkjøp i en slik sammenheng.

Dette kan jo like godt være "Johnsen på hjørnet" som også selger elektronikk. I utgangspunktet utfordrer du jo i grunn hele konseptet med å selge varer til sluttbrukere. Om det er Rema 1000 eller om det er Expert, så kan prisene være helt feil i forhold til markedet ellers.

Resten av poenget mitt blir at så lenge man ikke blir lurt på selve produktet og dets funksjonalitet/kvalitet, så kan det ikke kalles lureri.

Jeg er dog enig i at man kan ha en diskusjon rundt dette, men det må være forbrukerne selv som setter hardt mot hardt ved å gi selger konkrete tilbud fra andre aktører på det de selger for å gjøre de obs på prisforskjellen. Det er jo tross alt forbrukerne de lever av... :)
NS-555, NS-333, NSC-444, RXV463, BDP3600, 32LB2R, Nintendo Wii, X360 Premium.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.05.2008 07.23.13 #6 av 6
Postet av: xuax
Jeg har ikke tid til å forklare nøye hvorfor enkelte butikker priser gamle modeller til "rare" priser. Men noen stikkord er historiske kostpriser og hvordan man vurderer disse. Hvis butikken har en hyllevarmer står den registrert med den historiske innkjøpsprisen på den aktuelle varen. Mange har problemer med å se at markedsprisen på varen endrer seg, men ser seg blind på varen kostet å kjøpe den inn. De an bli litt besatt på å ikke få det varen kostet å kjøpe den inn. Derfor oppstår det til tider spesielle priser, spesielt når modeller skiftes ut.

En mer riktig vurdering er å sette prisen etter hva ny vare av samme modell ville kostet å kjøpe inn i dag. Evt tap man får i butikkenssystemer eller i regnskapet burde vært ført som kostnad ved lagerhold. Dvs kostnad ved å ha varen på lager. Tapet er kommet som følge av at man har hatt varen for lenge på lager, ikke fordi man har satt prisen for lav. Med andre ord, kostprisen bør ikke vurderes til historisk kost, men til kostnad ved innkjøp av en ny enhet.
Har man nok penger kan man kjøpe seg hva som helst!!!

"Du jeg bare lurte, men hva er forskjellen på en plasma tv og en sånn derre LSD-tv??"
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar