Logo

Offisiell tråd - Toshiba HD-E1 /HD-XE1

Skriv et svar
04.01.2007 21.01.11 #1 av 97
Postet av: Rune
På tiden å opprette en offisiell tråd for for disse to HD-DVD spillerne som smått begynner å bli tilgjengelig for det norske folk.

Prisen på disse er jo langt fra avskrekkende når man sammenligner med Blu-Ray og når man vet at de er minst like gode som de dobbelt så dyre Blu-Ray spillerne er dette nok noe som er interessant for noen. Hvem blir førstemann på forumet som anskaffer seg noen av dem.

Ukens gladnyheter er at HD-XE1 blir utstyrt med Reon VX chippen fra Silicon optix. Dette er samme chippen som har gjort Denon sin nye 2930 til en testvinner de fleste plasser. Så det er med andre ord sannsynligvis en habil DVD-spiller også. Jeg håper iallfall at jeg får mulighet til å investere i en slik spiller i løpet av våren.

Pressemelding om Reon VX (gjelder den amerikanske versjonen)

http://www.siliconoptix.com/chipProduct ... 28EEF18D10

Teknisk sammenligning av produktene: http://www.hjemmekino.no/database/compa ... DS=117,134
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.01.2007 21.16.42 #2 av 97
Postet av: Rune
Første brukertest den nye XA2 er lovende:

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=780194

"Now it's blowing BD away, this isn't close. Someone needs to make a better BD player."
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.01.2007 10.18.24 #3 av 97
Postet av: Torja
Tekniske data fins her;
http://www.siliconoptix.com/chipProduct ... 6384CFDE33

Ser ut som en lovende ny kvalitets dvd spiller som kan overta for den gamle. :wink:
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.01.2007 10.56.36 #4 av 97
Postet av: ovegeir
Jeg fikk HD-E1 i går.
Har ikke fått sett en hel HD DVD film enda, bare sett en del klipp på mange av filmene jeg har.
Førsteinntrykket er at jeg synes desverre at viften støyer litt for mye, jeg er kanskje litt følsom for slik støy siden jeg er vandt med at DVD spilleren er helt stille.
Bildekvaliteten er som ventet merkbart bedre enn DVD, jeg kjører HDMI via en Yamaha RX-2700 receiver til en Pioneer 436FDE.
Synes at bakdelen med skarpt og detaljert bilde er at det i visse scener er en del bildestøy. Dette varierer selvsagt fra film til film, men det er merkbart på de fleste av filmene jeg har testet.
Synes kvaliteten på SD filmer er overraskende bra, slår min Oppo spiller.
Det er noe rart med lydinnstillingene, fordi det virker som om innstillingen på Digital Utgangen påvirker HDMI lyden. Setter man den til "PCM" får jeg opp 96Khz i signalinfo på min receiver på TrueHD, men da er lydnivået ganske lavt i forhold til jeg er vandt med fra min DVD spiller.
Setter jeg innstillingen til "Bitstream" så får jeg kun 48Khz på både TrueHD og Dolby Digital Plus, men da er lydnivået høyere og mer trøkk i LFE kanalen.
Alt i alt må jeg si meg fornøyd med spilleren så langt, den koster tross alt halvparten av Blue ray konkurrentene.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.01.2007 17.54.12 #5 av 97
Postet av: Rune
Flott med tilbakmelding.

Bestilte en XE1 i dag. Blir spennende å se når den kommer i hus.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.01.2007 16.01.15 #6 av 97
Postet av: ovegeir
"Rune" skrev:Flott med tilbakmelding.

Bestilte en XE1 i dag. Blir spennende å se når den kommer i hus.


Har fått testet litt mer nå, og jeg synes at bildet blir bedre ved å kjøre 1080i og sette Purecinema til "ADV", problemet er at jeg blir ikke helt bekvemt med hvordan bildene flyter i scener med mye bevegelse og typiske action scener. Jeg synes rett og slett at det går litt for fort. Vet du om Purecinema ADV gjør såkalt "inverse telecline" av 1080i signaler med 24fps?

Har lest på andre forum at 720p konversjonen som gjøres i HD-E1 spilleren ikke gjøres på den mest optimale måten og kan kanskje være forklaringen på at jeg synes bildet er bedre med 1080i.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.01.2007 23.36.35 #7 av 97
Postet av: Rune
Det gjøres nok ikke inverse telecine på et interlaced signalet.

Forklaringen på at 1080i ser best ut er nok bare det at Pioneer har bedre kretster for å nedskalere 1080i til 768p enn spilleren har.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.01.2007 21.30.05 #8 av 97
Postet av: ovegeir
Ble aldri 100% fornøyd med HD-E1 så jeg bruker angreretten, tanken på at det kun er 1500 kr opp til EX1 ble for fristende. Så jeg kommer til å bestille meg den når den blir tilgjengelig.




'
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.01.2007 20.48.50 #9 av 97
Postet av: Rune
"ovegeir" skrev:Ble aldri 100% fornøyd med HD-E1 så jeg bruker angreretten, tanken på at det kun er 1500 kr opp til EX1 ble for fristende. Så jeg kommer til å bestille meg den når den blir tilgjengelig.




'


Hva er det viktigste ulempene som du ser det?
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.01.2007 17.07.15 #10 av 97
Postet av: arntos
Så en av disse koblet opp på en 37LB1 før helgen. Må si meg dypt skuffet over det jeg såg. Håper at det var TVèn som gjorde at bildet ikke var helt bra. Skal stikke og se når de får den koblet opp på de nye pio skjermene. Håper det blir bedre da...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.01.2007 18.53.17 #11 av 97
Postet av: ovegeir
"Rune" skrev:
"ovegeir" skrev:Ble aldri 100% fornøyd med HD-E1 så jeg bruker angreretten, tanken på at det kun er 1500 kr opp til EX1 ble for fristende. Så jeg kommer til å bestille meg den når den blir tilgjengelig.




'


Hva er det viktigste ulempene som du ser det?


Jeg må nok si at når Reon VX chippen fra Silicon optix sitter i XE1, så er dette en av grunnene til at jeg går for storebror.
Jeg har en stor DVD samling, så at oppskaleringen er bra er viktig.
E1 er veldig bra den, oppskaleringen på DVD er som sagt bedre enn min Oppo spiller, men jeg ble aldri fornøyd med output settingen ved avspilling av HD, på 720P så ble ikke bildet så bra som når jeg kjørte 1080i. Problemet med 1080i var at jeg synes Purecinema modusene ikke fungerte tilfredstillende på min Pioneer Plasma, ved "ADV" så synes jeg bildet ble litt for "speedet opp", dvs bevegelsene fløt jevnt over skjermen, men jeg synes det gikk litt for fort i hurtige action scener, brukte jeg de andre modusene så introduserte dette uønsket flimmer, spesielt i lyse scener og bevegelsene hakket litt mer. Mulig jeg overfølsom for slikt, men jeg håper at XE1 har bedre kretser for 720p.

Det blir forøvrig spennende å se når XE1 faktisk ankommer, det går rykter om månedskiftet, andre sier begynnelsen av februar.
USA utgaven blir jo skamrost i USA, men det meldes om noen småproblemer blant annet veldig lavt LFE nivå på lydoverføringen til enkelte receivere.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.01.2007 21.03.20 #12 av 97
Postet av: Rune
Jeg fikk iallfall beskjed om at XE1 ikke ble tilgjengelig for godt uti februar. (direkte fra Toshiba) slik at jeg tror enda man fort må vente en mnd til. (om ikke mer)

Jaja. Jeg får gjøre ferdig hjemmekinorommet mitt mellomtiden mens jeg venter.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.02.2007 11.12.01 #13 av 97
Postet av: orso
Var innom en butikk i dag og så King Kong på den rimeligste Toshiba spilleren koblet mot en god Sharp skjerm. Det var ingen wow opplevelse slik som jeg har fått med annen HD materiale. Det så i grunnen ikke bedre ut en en god DVD film. Man kunne se enkelte detaljer bedre, men da måtte man studere bildet nøye. Det var også som vanlig DVD, en god del støy i bildet.
Er det ikke bedre enne dette? Kan det være skjermen eller er ikke denne filmen noe å skryte av? Akkurat nå er jeg glad jeg har nylig oppgradert med ny Oppo DVD spiller og heller satset på HD fra Canal Digital.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.02.2007 13.21.29 #14 av 97
Postet av: ovegeir
"bomholt" skrev:Var innom en butikk i dag og så King Kong på den rimeligste Toshiba spilleren koblet mot en god Sharp skjerm. Det var ingen wow opplevelse slik som jeg har fått med annen HD materiale. Det så i grunnen ikke bedre ut en en god DVD film. Man kunne se enkelte detaljer bedre, men da måtte man studere bildet nøye. Det var også som vanlig DVD, en god del støy i bildet.
Er det ikke bedre enne dette? Kan det være skjermen eller er ikke denne filmen noe å skryte av? Akkurat nå er jeg glad jeg har nylig oppgradert med ny Oppo DVD spiller og heller satset på HD fra Canal Digital.


Jeg er også litt skuffet over mengden støy på enkelte ugivelser, synes at prisen å betale for høyere detaljgjengivelse er mere myggstøy i enkelte scener.
Det er jo ingen justerbare støykretser eller bildeinstillinger for den saks skyld (bortsett fra oppløsning selvsagt) på E1, mens EX1 skal vel ha en del instillinger og bra støyreduksjonskretser, men jeg er usikker på om disse virker på HD.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.02.2007 15.12.29 #15 av 97
Postet av: orso
Regner med dere ikke har fått HD-XE1 enda. I så fall vill jeg har vurdert å avbestille. Mer og mer tyder på at Blue-ray vinner formatkrigen. Kjedelig å kjøpe en dyr spiller som hvor det muligens vil være begrenset med filmer å få tak i. HD-XE1 er riktig nok ifølge ryktene veldig god som standard DVD spiller også, men det er alikevel snakk om mye penger.
http://www.gwn.com/news/story.php/id/11 ... inner.html
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar