Logo

Offisiell tråd Sony VPL-HW10/VLP-VW80

Skriv et svar
12.02.2009 19.48.10 #1 av 22
Postet av: Rune
På tide disse to projektorene får sin offiselle tråd.

Sony VPL-HW10 er med sin lave pris (ca 18.000) den rimeligste SXRD (LCOS) baserte projektoren og den bildemessig bedr enn sine nesten dobbelt så dyre forgjengere. På projektor 2009 var det mange som ble svært positivt overrasket over denne.

Sony VPL-VW80 ligger på ca 47.000 og tilbyr langt høyere kontrast og har Motionflow teknikken sikre svært høy skarphet under bevegelse og at man slipper 24Hz hakkingen som man opplever fra film. (funksjonen kan slås av for de som liker hakkingen)

Teknisk sammenligning:
http://www.hjemmekino.no/database/compa ... DS=149,158
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.02.2009 09.32.11 #2 av 22
Postet av: Lil-H
Dette var på tide, og godt initiativ.

Jeg kjøpte HW10 idag, så håper AVshop får sendt den i løpet av dagen. Jeg er virkelig spent, og kommer selvsagt med inntrykk når den kommer neste uke! Kommer til å bruke S550 og XE1 som signalkilder, så er relativt godt rustet!

EDIT:
Hadde en Samsung 40M87 før, i tillegg har jeg sett endel på 40/52" av A656. Skal se om jeg får gjort noen sammenligninger mot HD1 og 8720, også.
uff, håper jeg ikke lover for meget nuh :p
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.02.2009 10.06.25 #3 av 22
Postet av: Kjell
Gratulerer med ny projektor.
Blir spennende å høre.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.02.2009 10.38.15 #4 av 22
Postet av: torsteinvh
"Rune" skrev:Sony VPL-VW80 ligger på ca 47.000 og tilbyr langt høyere kontrast og har Motionflow teknikken sikre svært høy skarphet under bevegelse og at man slipper 24Hz hakkingen som man opplever fra film. (funksjonen kan slås av for de som liker hakkingen)

Motionflow var veldig imponerende i de scenene der det virket, og ikke fullt så imponerende når det dukket opp artifakter... For meg var dessverre artifaktene såpass forstyrrende at jeg tror jeg ville skrudd av motionflow.
Men blir spennende å se hvordan neste generasjon blir :)
Med vennlig hilsen,
Torstein
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.02.2009 08.32.52 #5 av 22
Postet av: Lil-H
Da har jeg fått samlet meg litt etter 1 veldig intens dag med titting, og en mindre en (mye å sette opp).
Jeg bruker som sagt S550 og XE1 til HW10'en, alle vegger er malt sorte, i tillegg har jeg rullgarding og og sorte gardiner som er ganske lystette over vinduet. Like gardiner finnes over de 2 hvite dørene i rommet også.
Med teip og kit over LEDs er rommet med andre ord ganske mørkt ;)

Syns jeg har hørt om hvite spots i noen av hjørnene, men kan ikke si jeg har sett noe til dette.
Nå er jeg ingen ekspert på å uttale meg om farger o.l, men jeg er selv meget fornøyd med farger, detaljering, sortnivå, og ikke minst panoreringer - vesentlig bedre enn BenQ8720 og Samsung M87. HW 10 er selvagt bedre på alle punkter, men en skjerm som ikke panner er inn i helvettes så irriterende!
Gamet en del Killzone 2, Resident Evil 5 og Gears of War, alt fungerte fint, og kan ikke si jeg ser noen ulemper med å bruke PJ til spilling (om noen gjør det her inne..??)
HW10 vs 8720: Det berømte sløret er borte, og farger virker mye mindre gråe, mer naturtro. for ikke å snakke om de forbanna regnbuene 8720 har for min del.
Støy er lav, og er et ikke-eksisterende tema under film. Den avgir mye varme, for min egen del er det greit, da jeg slipper å sette opp varmeovnen igjen :]

Om det er noe en lurer på, kan jeg alltids prøve å besvare!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.02.2009 11.33.54 #6 av 22
Postet av: Kjell
Gratulerer.

Høres jo ypperlig ut.

Funderer på denne selv, men jeg har ikke fått sett den "live in action" enda.
Synes det er litt underlig at du erfarte 8720 som slørete, den jeg hadde var veldig skarp og klar.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.02.2009 13.00.55 #7 av 22
Postet av: Torja
Grattis..
Stadig fler som øynene opp for sony sin SXRD teknologi. Spill er uten tvil meget morsomt på stoor skjerm. Hva har du gjort av kalibreringer og vilket modus bruker du? (Film, custom..)
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.02.2009 14.17.32 #8 av 22
Postet av: Lil-H
"Kjell" skrev:Gratulerer.

Høres jo ypperlig ut.

Funderer på denne selv, men jeg har ikke fått sett den "live in action" enda.
Synes det er litt underlig at du erfarte 8720 som slørete, den jeg hadde var veldig skarp og klar.

Hvis en ser på 8720 alene, er den ikke akkurat slørete, men i sammenlignlese mot en vesentlig bedre pj, HW10, så syns jeg den kan oppfattes som slørete :)

Torja: Bruker Custom 3 (6700K) med auto iris 1.
Har stilt brightness og contrast etter DVE, i tillegg har jeg fått et resultat jeg er fornøyd med i RCP når jeg ser gjennom fargefilterne. Så da er det bare til å håpe Gorm/Ak ikke skyter meg fordi den ikke blir helt korrekt kalibrert.
Skyggepartiene er litt mørke, samt lite detaljer, så her må jeg fikse noe. Får prøve å monge med Irisen tenker jeg.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.02.2009 15.10.05 #9 av 22
Postet av: Rune
Jeg har hatt HW10 hjemme en uke (den som ble brukt på Projektor 2009 kalibrert av Gorm)

Syns det var en fantastisk projektor og det var skikkelig nedtur å levere den tilbake.

Det eneste negative er at jeg syns den opplevdes litt lyssvak. (muligens en vanesak)

Jeg har iallfall bestemt meg for å kjøpe en slik.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.02.2009 19.23.43 #10 av 22
Postet av: Gorm
"Lil-H" skrev:
Torja: Bruker Custom 3 (6700K) med auto iris 1.
Har stilt brightness og contrast etter DVE, i tillegg har jeg fått et resultat jeg er fornøyd med i RCP når jeg ser gjennom fargefilterne. Så da er det bare til å håpe Gorm/Ak ikke skyter meg fordi den ikke blir helt korrekt kalibrert.
Skyggepartiene er litt mørke, samt lite detaljer, så her må jeg fikse noe. Får prøve å monge med Irisen tenker jeg.



Hei Lil-H

Et "knepp" opp på brightness er nok det som skal til for å gjenvinne detaljeringen i sort. DVE er litt "grovkornet" med tanke på at den ikke har noe 1% nivå (over sort), så de fleste havner litt for lavt med brightness. Alternativt kan du også prøve en lavere gamma.
Når det gjelder RCP, så er det et skummelt område å begi seg ut på med bare et fargefilter, for intensiteten i fargen (lysstyrken) blir feil om den ikke kontrollmåles. Når intensiteten i en farge blir feil, så får det konsekvenser for alle fargenyanser som inneholder denne fargen. Prøv heller å justere tint/hue (fargebalansen på sekundærfargene), og finn et kompromi som gir minimalt avvik fra blått og rødt. Ha også i bakhodet at fargefilteret som følger DVE ikke er spesielt presist.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.02.2009 19.40.30 #11 av 22
Postet av: Lil-H
Okay, jeg skal begi meg ut på en test i løpet av morgen dagen! Fint du kommer med tips!
Hvordan er det egentlig med å "kopiere" andre settings hvis la oss si, de bruker samme signalkilde (XE1 brukte vel AK på dybdetesten publisert på AVforum) og har så og si like mørkt rom? Er projektorene så vidt forskjellige?

Hvor ulovlig er det på en skala fra 1-10? ;)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.02.2009 19.56.23 #12 av 22
Postet av: Gorm
Det er jo ikke ulovlig å prøve ;-)
Sjansen for å lykkes med det er dessverre mikroskopisk. Når det gjelder kilder, så skiller det etter min erfaring så lite mellom forskjellige avspillere (gitt at man benytter HDMI), at det knapt er målbart. Begynner man å rote med avspillerens kalibreringsmuligheter stiller det seg selvfølgelig annerledes.
Grunnen til at kopiering av andres instillinger så og si aldri fungerer, er lampen i projektoren. Det er såpass store avvik i fargetemperatur på lampene, at hver projektor må kalibreres individuelt på fabrikken. Denne "kalibreringen" danner så grunnlaget for projektorens "nullpunkt", og siden den avviker fra projektor til projektor, så vil også all justering ha forskjellig påvirkning (fra projektor til projektor). I tillegg blir projektorene bare "grovkalibrert" på fabrikken, så utgangspunktet [u]før[/u] du begynner å justere vil også være forskjellig.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.02.2009 20.04.33 #13 av 22
Postet av: Lil-H
I see

Har sett det har vært en del forskjellige default verdier på Iris OPEN/Close reg blant annet, så tenkte det måtte være noe.
Men, når en har brukt så mye penger på pj, bør en jammen meg kunne punge ut for kalibreringsverktøy også. Et sted må en starte, så har ingen planer om å bruke astronomiske summer i første omgang.

Takk for utfyllende svar, Gorm!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.09.2009 14.07.33 #14 av 22
Postet av: Blackline
Ser her at VPL-HV 10 har fått sin arvtaker VPL- HV 15.
Den er testet her. http://avforum.no/forum/dybdetester-vid ... -hw15.html


Er ny på hjemmekinofronten, men holder på å bygge meg en hjemmekino i 2 etg over min garasje. Der jeg vil få et rom på rundt 38 m2. Her har jeg også lagt alt klart for takmontering med stikkontakter og 50 mm rør for signalkabler rundt 4,7 meter fra lerrettsposisjon. Rommet vil vel neppe kun bli brukt til hjemmekino, så noen kompromisser må vel godtas.
Regner med at det er denne Sony'en som vil bli innkjøpt. I alle fall basert på dagens tilbud av prosjektorer.
Men på grunn av min manglende kjennskap til emnet er all ny info til nytte.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.10.2009 06.33.31 #15 av 22
Postet av: Blackline
Vel. Det ser ikke ut til å være den helt store aktiviteten her inne på forumet, men det hadde vært fint om noen kunne skrive litt om sln erfaring med sin VPL-HW10.
Ser foresten at denne nå er inne igjen på lager til under 18 lapper.
Er dette fremdeles et godt kjøp, eller.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar