harrystamper
Aktiv
E-post
Hei. Jeg har nå vurdert en tid å gå til anskaffelse av en flat-tv. Har vurdert mye frem og tilbake mellom Samsung LE40F71B og Panasonic TH-50PV60.
Det jeg skal bruke tvn til er stort sett film fra DVD og data. Ser lite på vanlige tv fra kabel og har ingen konsoll jeg skal spille på. Det jeg lurer på er om det er plasma eller LCD som er tingen for meg? Kommer til å ha pcn koblet til for å kjøre film-klipp og kanskje spille litt av og til.
Samsungen har full hd(1080p), noe ikke Panasonicen har. Er dette noe jeg skal legge vekt på? Vil jeg merke at jeg ikke har 1080p når jeg ikke har noe annet å sammenligne med?
Jeg lurer også på en liten ting med Panasonicen som jeg ikke har klart å finne ut av. Har den 1:1 pixelmapping? Og hvor viktig er egentlig det når jeg kobler til en pc?
Prisforskjellen på de to er ikke stor. For øyeblikket får man Samsungen til 15365,-kr og Panasonicen til 17000 med personalrabatt på Siba
(Samsungen er det forøvrig ingen som har på lager til den prisen for øyeblikket)
Frister jo litt med noe så stort og brutalt som 50". Men om kvaliteten er veldig mye dårligere enn på f.eks 40" fra Samsung går jeg heller for denne.
På forhånd takk for eventuelle svar
orso
Meget Kunnskapsrik
E-post
"harrystamper" skrev:Hei. Jeg har nå vurdert en tid å gå til anskaffelse av en flat-tv. Har vurdert mye frem og tilbake mellom Samsung LE40F71B og Panasonic TH-50PV60.
1.Det jeg skal bruke tvn til er stort sett film fra DVD og data. Ser lite på vanlige tv fra kabel og har ingen konsoll jeg skal spille på. Det jeg lurer på er om det er plasma eller LCD som er tingen for meg? Kommer til å ha pcn koblet til for å kjøre film-klipp og kanskje spille litt av og til.
2.Samsungen har full hd(1080p), noe ikke Panasonicen har. Er dette noe jeg skal legge vekt på? Vil jeg merke at jeg ikke har 1080p når jeg ikke har noe annet å sammenligne med?
3.Jeg lurer også på en liten ting med Panasonicen som jeg ikke har klart å finne ut av. Har den 1:1 pixelmapping? Og hvor viktig er egentlig det når jeg kobler til en pc?
4.Frister jo litt med noe så stort og brutalt som 50". Men om kvaliteten er veldig mye dårligere enn på f.eks 40" fra Samsung går jeg heller for denne.
5.På forhånd takk for eventuelle svar
1. Plasma er best til film og TV. LCD er best til PC.
2. Nei, ingen fordel. På en 40" merker du ikke forskjell med 1080p (ser først skikkelig forskjell med 100"). I tillegg så må skjermen oppskalere mer og resultatet kan bli dårligere med lavoppløste sendinger (SD).
3. Nei. Vet ikke hvor viktig det er siden jeg ikke har prøvd selv.
4. Tror heller kvaliteten med Samsungen er dårligere
5. Ingen årsak
harrystamper
Aktiv
E-post
Tusen takk for masse bra svar. Jeg er nå mye nærmere et kjøp av tv
En liten ting til jeg lurer på. Når det gjelder innbrenningsproblematikken på plasma skjermer, hvor reell er den med dagens plasma tv'er? Og kanskje spesielt med den modellen jeg har tenkt å skaffe meg, 50PV60? Jeg har jo lest en del artikler og slikt om plasma, men de fleste sier bare at problemet er der. Har ikke funnet noen konkrete tall på hvor lenge man må utsette den for et statisk bilde før den tar skade av det. Om jeg ser på samme tv-kanal 3 timer om dagen, er det nok til at logoen blir brent inn? Enn om jeg kjører windows desktoppen over på tvn, og den står på 3 timer av gangen, vil det være nok til å få innbrenning?
orso
Meget Kunnskapsrik
E-post
Har ikke hørt om noen som har fått innbrenning på de siste Panasonic modellene. Man må forøvrig skille mellom innbrenning (permanent) og retention (midlertidig innbrenning). Retention er noe man kan oppleve hvis man har stillbilde på en stund (ser det vanligvis bare på helt sort/hvit bakgrunn), men det er normalt og det forsvinner fort. Jeg ser dette litt på min PV600 når DVD menyen har vært på en stund, men da må rommet være mørklagt og bakgrunnen til skjermen må være sort/hvit.
Det skal svært mye til å få permanenent innbrenning. Du kan se så lenge du vil på TV kanaler, men bør vise en viss forsiktighet med stillbilder. Bruk en skjermsparer til PCen, så er du trygg. Vet ikke hvor mange timer det er snakk om før man er i faresonen, men det er nok snakk om mange. Det kommer også ann på verdiene man bruker til farge, kontrast og lysstyrke.
Det anbefales å bruke maks 50% på farge, kontrast og lysstyrke de første 150 timene skjermen brukes. Plasma har nemlig litt innkjøringstid. Du vil se at bilder blir bedre etter en stund.
Er du usikker så ta en telefon til Panasonic og spør, men jeg tror ikke du har noe å bekymre deg over.
harrystamper
Aktiv
E-post
Flott, da har jeg en bekymring mindre. Takk for raske og solide svar
VG
Aktiv
E-post
"bomholt" skrev:"Torja" skrev:HDMI har ikke det styresignalet som scart kontakten har. Det er derfor inngangsvelgere automatisk henter fram signalet fra scart kontakten straks apparatet med denne tilkoblingen skrus på. Men jeg leste et sted at noen produsenter av HDMI har begynt å snuse på denne muligheten med integrert styringssignal. Dette har jo vært dypt savnet i den digitale verden.
Jeg savner også dette. Bruker nå bare HDMI inngangene på skjermen, men dette må man bare leve med. PV600 (ikke PV60) har noe som heter HDAVI kontroll. Sammen med en Panasonic DVD spiller som har det dette, kan det hende at styresignalet med HDMI fungerer.
Jeg har PV600 med Pana dvd med HDAVI kontroll, og kan bekrefte at dette fungerer utmerket med automatisk valg av TV/AV inngang. F.eks når du fyrer opp Dvd spilleren, starter også tv (viss denne var av) og stiller inn riktig AV-inngang
VG
joffe11
Aktiv
E-post
Hei.
Ang 50pv60, vil det fungere bra å benytte Htpc med Hdmi skjermkort, eller er det kun vga som gjelder på denne skjermen ved pc bruk
Nicos
Aktiv
E-post
Hei,
Nettopp fått mitt PV60 i hus. Selger sa den hadde 2 tunere og kunne vise bilde-i-bilde, men jeg finner det ikke i manualen.
Har PV 60 PIP?
mvh Ole
Rune
Nerd
E-post
Nettside
Da har selgeren feilinformert deg. Panasonic har aldri priortiert slike funksjoner. Se specs i første innlegg av denne tråden.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
harrystamper
Aktiv
E-post
Da har jeg kjøpt meg TH50pv60, som jeg tidligere beskrev at jeg hadde vurdert. Jeg må si at jeg er veldig fornøyd med denne tvn så langt. Har ikke fått brukt den veldig mye enda, da jeg kjøpte den på mandag.
Når det gjelder ett av punktene jeg lurte på, om det var støtte for 1:1 pixelmapping, så fikk jeg høre i butikken at den støttet dette, selv om det står ukjent på de sidene jeg har sjekket på nettet. NÅr jeg koblet til en pc, fikk jeg ett upåklagelig bilde med oppløsningen jeg kjørte. Ingen instillinger var nødvendig. 1:1 eller ikke, den funker ypperlig i kombinasjon med en pc
knuhen
Aktiv
E-post
Fungerer utmerket i 4:3 ja, men hva med 16:9 ?
TeDe
Aktiv
E-post
42PV60EH DVD-S99 grå-grøt/felt ?
Hei ny her , kan noen kommentere noe jeg ser noen ganger på min PV60EH, det framkommer et slags "felt" av og til ved noen farver som ser litt "ullent" ut varierer litt - og vises noen ganger tydelig, ser ut som det avhenger litt av signalkvalitet, er dette normalt - f.eks. er det relativt tydelig på Ringenes herre på "ullteppene" bla. (mørke sener), og også endel andre ganger bli det liksom litt grøtete/skygget som et felt som står ut litt, kjører DVD-S99 via HDMI, kanskje en kan stille litt på dette ? Noen som vet om forum for denne spilleren - som forøvrig anbefales og nå er under 1500,- fra MPX
Hilsen Terje
AndreWerdenskrieg
Meget Kunnskapsrik med egen hjemmekino
E-post
Nettside
"TeDe" skrev:42PV60EH DVD-S99 grå-grøt/felt ?
Hei ny her , kan noen kommentere noe jeg ser noen ganger på min PV60EH, det framkommer et slags "felt" av og til ved noen farver som ser litt "ullent" ut varierer litt - og vises noen ganger tydelig, ser ut som det avhenger litt av signalkvalitet, er dette normalt - f.eks. er det relativt tydelig på Ringenes herre på "ullteppene" bla. (mørke sener), og også endel andre ganger bli det liksom litt grøtete/skygget som et felt som står ut litt, kjører DVD-S99 via HDMI, kanskje en kan stille litt på dette ? Noen som vet om forum for denne spilleren - som forøvrig anbefales og nå er under 1500,- fra MPX
Hilsen Terje
Jeg vil anbefale deg å teste ut DVE (Digital Video Essentials), som er en kalibrerings-DVD som er bra til å få optimalisert innstillingene på TV'en med.
Krell | Marantz | XTZ | Swans | Mirage | Pioneer | ViaBlue
orso
Meget Kunnskapsrik
E-post
"TeDe" skrev:42PV60EH DVD-S99 grå-grøt/felt ?
Hilsen Terje
Regner med du kun ser dette fra DVD spilleren? Da er det stor sansynlighet for at det er makroblokking du ser. Det skyldes først og fremst ikke skjermen din, men bildebrikken som sitter i DVD spilleren (faroudja). Du kan fjerne mye av dette ved skikkelig kalibrering. Ofte hjelper det å skru ned lysstyrken, men kontrasten må også av og til skrues ned. Foreslår at du finner et punkt i filmen du ser dette, pauser filmen og stiller skjermen så godt du kan.
Du finner kanskje også noen tips i dette innlegget selv om det omhandler en annen DVD spiller:
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthre ... ost7270763
Andersk
Aktiv
E-post
Jeg ser i produktanbefalingene der jeg leser at PV600 ikke har vertikal juseringemulighet. Mener man med dette at man ikke kan justere bildet i vertikal retning når man zoomer inn på en letterbox?