aebriol
Aktiv
E-post
Hvis du venter 3-5 år, vil nok markedet ha satt seg og oppløsninger osv blitt standard, samt prisene lave, og det har blitt flere innganger for hdmi og andre nødvendigheter.
I øyeblikket er vi fortsatt i en overgangsfase, og da skjer det relativt mye fra år til år. Det kommer vel mer an på hvor mye du ønsker å bruke og hvor dårlig din nåværende tv er ... det er alltid noe bedre å vente på.
orso
Meget Kunnskapsrik
E-post
"KenJ" skrev:Så hvis jeg er ute etter en tv som skal holde koken i mange år så får jeg bare vente til neste år med å kjøpe?
[/quote]
Du kan selvfølgelig kjøpe en LCD som har høyere oppløsning, men tror nok kompisen din legger for mye vekt på oppløsning. Selv om det er delte meninger om saken, mener mange at lavere oppløsning også har sine fordeler. Med lavere oppløsning slipper skjermen å oppskalere vanlige TV bilder så mye. Har skjermen skikkelig god bildeprossering klarer den oppskaleringen bra, men det koster.
Jeg hadde f.eks valgt en lavoppøst plasma som Panasoniv PA60 framfor mange LCDer med høy oppløsning. Andre faktorer som er viktigere enn oppløsning.
Panasonic kommer med en 50" plasma med full HD oppløsning snart, men den vil koste flesk. Mulig at til neste vår når Panasonic fornyer sine plasmaer, at de da vil ha native 720p oppløsning.
KenJ
Aktiv
E-post
Hmm... Jeg har en Philips 32PW6005/01 fra før, et ordentlig beist av en tv... Begynner å utvikle en vertikal stripe på midten av skjermen og jeg syns bildet er noe kornete. Har ikke verdens beste dvd spillere og vurderte å oppgradere der, men så tenkte jeg at istedet kunne jeg kjøpe en plasma og koble til pc'en med dens spiller via dvi...
Nå er jeg på et høvelig stramt budsjett så Panasonic TH-42PV60E passet meg ganske bra prismessig, pluss at jeg må kjøpe den via Thorn.... (dukker bak sofaen!) Meeen, så jeg jo redd for at jeg kjøper katta i sekken, at om 3 år så kan jeg bare kaste hele tv'en fordi den ikke holder mål i det hele tatt.
Edit.
Hva med Panasonic TX-32LX600 32 LCD da, ville jeg blitt fornøyd tror dere...?
VannMann1
Aktiv
E-post
"aebriol" skrev:Hvis du venter 3-5 år, vil nok markedet ha satt seg og oppløsninger osv blitt standard, samt prisene lave, og det har blitt flere innganger for hdmi og andre nødvendigheter.
I øyeblikket er vi fortsatt i en overgangsfase, og da skjer det relativt mye fra år til år. Det kommer vel mer an på hvor mye du ønsker å bruke og hvor dårlig din nåværende tv er ... det er alltid noe bedre å vente på.
Regner med det er flere enn meg som venter med å kjøpe til
man har fått integrert digital tv mottaker for mpeg4 (h.264).
Når tv'ene har fått denne tuneren integrert, så er det nok
mange varianter som støtter "Full HD" (1080p).
happymeal
Aktiv
E-post
"yallaman" skrev:"happymeal" skrev:
Hei....endelig finner jeg en med det samme problemet.
Jeg fikk min 37 tommer PV60 i går - og er mektig imponert over bildekvaliteten på denne skjermen. Men, som du skriver - så har jeg også denne irriterende "duringen" i visse situasjoner med lyse bilder. Som du også sier, så er det ikke vifta jeg hører.
Lyden er slik at den irriterer når lyden er dempet.
Jeg har henvendt meg til MPX der jeg kjøpte apparatet, men har ikke mottatt svar ennå. Vurderer også å kontakte Panasonic direkte. Jeg kan holde dere oppdatert i saken.
Har selv skrevet til MPX der jeg kjøpte min, men tviler vel på at de kan gjøre så mye. Fint om du forteller hva Panasonic eventuelt sier.
Hadde vært veldig nyttig og interessant å høre om det er mange andre som har slik 'støy' (altså spesielt i lyssterke scener) eller om det kun er noen få av oss som har vært uheldige med apparatet...
Jeg har nå vært i kontakt med Panasonic, som henviste meg til et autorisert serviceverksted. Etter å ha hørt på min feilbeskrivelse så var de nesten 100% sikre på at feilen kunne ligge i inntaket for strøm på baksiden av tv'en. De sa noe om for lite isolering med plastbelegg som de kunne "spraye" på mer av - som virket dempende på ressonans fra strøminntaket. Grunnen til at lyden ble høyere ved lyssterke scener, var at strømforbruket da er høyere.
Ikke sikkert at det jeg skriver over er 100% riktig, da jeg snakket med de på telefon og teflonbelegget i hjernen fungerer bra.
yallaman
Aktiv
E-post
"happymeal" skrev:
Jeg har nå vært i kontakt med Panasonic, som henviste meg til et autorisert serviceverksted. Etter å ha hørt på min feilbeskrivelse så var de nesten 100% sikre på at feilen kunne ligge i inntaket for strøm på baksiden av tv'en. De sa noe om for lite isolering med plastbelegg som de kunne "spraye" på mer av - som virket dempende på ressonans fra strøminntaket. Grunnen til at lyden ble høyere ved lyssterke scener, var at strømforbruket da er høyere.
Ikke sikkert at det jeg skriver over er 100% riktig, da jeg snakket med de på telefon og teflonbelegget i hjernen fungerer bra.
Hmmm... Men hva gjør du rent praktisk? Hvis verkstedet mener det er en feil ved apparatet (og noe som kan fikses), er det da du som må få det til verkstedet og betale regninga??
happymeal
Aktiv
E-post
"yallaman" skrev:"happymeal" skrev:
Hmmm... Men hva gjør du rent praktisk? Hvis verkstedet mener det er en feil ved apparatet (og noe som kan fikses), er det da du som må få det til verkstedet og betale regninga??
Verkstedet er autorisert av panasonic, og så lenge det dekkes av garantien så blir det ingen regning på meg. Panasonic har en oversikt over autoriserte verksteder i hele landet.
VG
Aktiv
E-post
"aebriol" skrev:Hei,
Dere som har dette problemet med bevegelse ...
Har dere brukt DVE eller et annet kalibreringsprogram?
Neste spørsmål: Er sharpness slått helt av som det skal være?
Hvis jeg setter opp sharpness ødelegger jeg bildet, men så lenge den er på null som den skal være er det deilig å se fotball på min ... og jeg ser mye fotball
Jeg har også hatt dette problemet på min 42PV600, spesielt på TV2 med analogt mottak. Men jeg har hatt sharpness på ca 50% så det skal jeg prøve å redusere når jeg kommer hjem i morgen.
Marsellus
Aktiv
E-post
Bare for å innlede; jeg er knallfornøyd med min nydelige nye PV60E, bestilt fra Siba for 14890,-. Foreløpig står den bare på isopor, men allikevel ruver den majestetisk i stua. Sååå happy
MEN, there's trouble in paradise! Jeg har koblet min Force 1145s tuner via scart til av3 på TV'en, problemet er at jeg ikke får noe lyd!! Jeg har sjekket lydmenyen på TV, på Force'en, prøvd å bytte scart-inngang på begge steder...men det kommer absolutt ikke lyd ut av TV'en. Nå har jeg selvsagt lydkabler fra Force og til forsterker, så jeg får lyd derfra, men det må da være mulig å få lyd ut fra TV'en! Noen som har erfart noe lignende, eller som har forslag til hva dette kan dreie seg om??
Takknemlig for svar!!
yallaman
Aktiv
E-post
"happymeal" skrev:
Verkstedet er autorisert av panasonic, og så lenge det dekkes av garantien så blir det ingen regning på meg. Panasonic har en oversikt over autoriserte verksteder i hele landet.
Ok, happymeal! Fint om du holder oss oppdatert om hvordan det går og hva verkstedet eventuelt mener. Noe sier meg at denne høyfrekvente "hvissinga" ikke er noe som lar seg fikse så lett. Har hørt andre eiere på andre fora som sier at en tur på verkstedet ikke hjalp noe... Og det er jo ikke bare-bare å få beistet av gårde til reparasjon heller.
Er det forresten noen som har problemer med at bildet blir elendig ved bruk av [u]S-video[/u] inn på Scarten bakpå (ikke kontakten i front altså). Min forrige standard 25-tommers Panasonic taklet fint S-video via Scart-adapter og inn i Scart-kontakten på baksiden. AV2- og AV3-kontaktene på PV60 skal jo akseptere S-video...!!
VG
Aktiv
E-post
"VG" skrev:"aebriol" skrev:Hei,
Dere som har dette problemet med bevegelse ...
Har dere brukt DVE eller et annet kalibreringsprogram?
Neste spørsmål: Er sharpness slått helt av som det skal være?
Hvis jeg setter opp sharpness ødelegger jeg bildet, men så lenge den er på null som den skal være er det deilig å se fotball på min ... og jeg ser mye fotball
Jeg har også hatt dette problemet på min 42PV600, spesielt på TV2 med analogt mottak. Men jeg har hatt sharpness på ca 50% så det skal jeg prøve å redusere når jeg kommer hjem i morgen.
Har prøvd å redusere sharpness men det ble ikke noe særlig forskjell.
Håper det kommer seg senere i høst når jeg får digital tv via fiberkabel
VG
aebriol
Aktiv
E-post
Mmm, jeg hadde samme problem som deg men det ble borte etter at jeg kjørte DVE og satte opp tingene riktig ... var sikker på at det skyldtes sharpness, men kanskje det var noe annet...
Du har ikke mulighet til å få lånt den av noen?
orso
Meget Kunnskapsrik
E-post
"Walsh" skrev:Jeg har et ubehagelig problem med min Panasonic . Det opptrer spesielle bevegelser i bildet, spesielt i forbindelse med ansikter og ansiktskonturer. Det er som om det er en slags treghet eller noe. Av og til blir jeg rett og slett sjøsyk av å se på Panner og kinn er til tider i kraftig bevegelse. Jeg har både Canal Digital via parabol og kabel fra UPC. Problemet er like stort på begge typene signaler. Jeg har justert ned kontrasten. Er det noen som har opplevd noe lignende? Hva kan dette eventuelt skyldes? Jeg er svært takknemlig for svar.
Jeg har sett litt av dette, men i svært liten grad. I ditt tilfellet høres det voldsomt ut og tipper det enten skyldes kanaler med sterk komprimering og/eller at skjermen er dårlig kalibrert.
Jeg har tak antenne og analoge bilder. På TV så jeg dette bare noen ganger den første måneden, har ikke sett det siden. Det kan skyldes at skjermen blir bedre etter innkjøringstid eller innstillinger. På DVD har jeg sett noen få ganger. Har nylig sett igjennom alle Star Wars filmene og på toeren så jeg dette fenomenet med at huden på mennesker er i bevegelse. Men på de andre Star Wars filmene så jeg det ikke.
Anbefaler deg å slå av bildeforbedrings teknikkene. Eneste jeg bruker av disse er MPEG NR med TV. Den har jeg på minimum, men med parabol kan du kanskje klare deg med den avslått. Min erfaring er hvert fall at den ikke bør stå på høyere en minimum.
Tror ikke kontrast styrken har noe å si for dette. Mulig at skarphet kan bety noe. Har min på 50%.
yallaman
Aktiv
E-post
Jeg har snakket med Panasonic og et serviceverksted her i Oslo angående den irriterende, høyfrekvente støyen fra PV60`en min. Ser ut som jeg må få sjekket den. Skjønt, det blir ikke lett når man ikke har (eller kjenner folk med) varebil. Kan jo heller ikke legge skjermen flatt på en tilhenger og dure av sted
Fyren hos Panasonic sa at han aldri hadde hørt om denne type elektronisk støy (det er IKKE viftestøy) på disse apparatene. Har folk her på forumet noen klare tanker om dette er vanlig eller ikke?
Marsellus
Aktiv
E-post
For det første; jeg har hatt TV'en i en ukes tid og er knallfornøyd med alle aspekter ved skjermen. Opplever heller ingen ulyd fra TV'en, og jeg pleier å være jævlig pirkete på denslags. Hører mye mindre fra denne enn fra min gamle 32 tommers Sony KV-LS65S CRT!!
Lurer bare på hva som er max mulig oppløsning via SVGA kabel fra PC til PV60 ?
Har lastet ned de nyeste Lost S3 episodene hvor hver av de tar 1,1 gig og oppgir en oppløsning på 720p. Det vel ikke mulig å få dette ut fra skjermen med mindre man kjører HDMI fra PC?????? Uansett, og dette må sies til de av dere som ikke har prøvd det-----bildet er krystallklart og helt fantastisk bra!