Logo

Offisiell tråd: Panasonic PV60, PV600, PA60

Skriv et svar
01.05.2006 19.00.13 #181 av 923
Postet av: totta
ja.. skjønner teorien om at et 4:3 signal blir strukket. Dette er altså nøyaktig det samme som skjer met et vanlig 4:3 tv-bilde (bare man ikke nødvendigvis legger så godt merke til det)

Men hvordan klarer skjermen å håndtere et 16:9 signal inn, når den den har 4:3 forhold mtp. piksler?
Og hvorfor blir dette bra på 16:9 film-materiale, men ikke på windows desktop (som vel også formidles som et 16:9 signal når oppløsningen er satt slik i windows)?

Forøvrig tilbyr faktisk skjermen valgene XGA og WXGA, noe som gjør det mer forvirrende, ettersom jeg ikke trodde skjermen hadde mulighet for WXGA mtp. antall piksler den fysisk har.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.05.2006 19.12.58 #182 av 923
Postet av: Rune
TV apparatet omformer (skalerer) om oppløsningen på 1366 x 768 til 1024 x 768. Grunnen til at dette ikke blir 100% er at man mister noe av skarpheten i denne omformingen. Det samme gjelder på filmateriale fra PC, men det er ikke så lett å se det der som det er fra windows.

Det beste hadde vært om skjermen hadde oppløsning 1366 x 768 (eventuelt 1280 x 720) så hadde den sluppet slik horisontal skalering.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
01.05.2006 19.19.15 #183 av 923
Postet av: øivindo
"totta" skrev:ja.. skjønner teorien om at et 4:3 signal blir strukket. Dette er altså nøyaktig det samme som skjer met et vanlig 4:3 tv-bilde (bare man ikke nødvendigvis legger så godt merke til det)

Men hvordan klarer skjermen å håndtere et 16:9 signal inn, når den den har 4:3 forhold mtp. piksler?
Og hvorfor blir dette bra på 16:9 film-materiale, men ikke på windows desktop (som vel også formidles som et 16:9 signal når oppløsningen er satt slik i windows)?

Forøvrig tilbyr faktisk skjermen valgene XGA og WXGA, noe som gjør det mer forvirrende, ettersom jeg ikke trodde skjermen hadde mulighet for WXGA mtp. antall piksler den fysisk har.

Du har ikke noen bilder å legge ut når du bruker PV60 som PC? Sikkert en del som er interessert å se hvordan det ser ut.. :lol:
01.05.2006 22.34.31 #184 av 923
Postet av: totta
"øivindo" skrev:
"totta" skrev:ja.. skjønner teorien om at et 4:3 signal blir strukket. Dette er altså nøyaktig det samme som skjer met et vanlig 4:3 tv-bilde (bare man ikke nødvendigvis legger så godt merke til det)

Du har ikke noen bilder å legge ut når du bruker PV60 som PC? Sikkert en del som er interessert å se hvordan det ser ut.. :lol:

Skal se om jeg får gjort det i morgen... har liksom "rigget" ned for kvelden :wink: (det er annen pc enn den jeg bruker nå)

Forøvrig synes jeg det funker ganske bra som pc-skjerm. Nå har jeg gjort som Rune foreslo, og satt pc-oppløsningen til 1366x768 (1360x768, som var det nærmeste alternativet - uten å styre med noe custom-oppløsninger). Det er definitivt den beste oppløsningen med tanke på filmvisning av det meste av film-materialet jeg har (fyller opp mest av skjermen, altså minst svarte områder over og under bildet). HD-materialet som ligger på Microsoft sine sider (http://www.microsoft.com/windows/windowsmedia/musicandvideo/hdvideo/contentshowcase.aspx ) fyller faktisk opp [u]HELE[/u] skjermen.. NICE :D
Selve desktopen er littegrann uklar når det gjelder text på ikoner og sånn, men det har nok med, som Rune sier, at man mister noe av skarpheten i omformingen til 1024 x 768.

Har stilt "oppløsningen" på pc-inngangen på tv'en til WXGA - lurer fremdeles på hva det egentlig betyr, og hva som er forskjellen på dette og XGA. Det skjer noe med bildet når jeg skifter mellom XGA og WXGA, men vanskelig å sette fingen på HVA. Skal se om jeg finner mer ut av det med mer prøving.[/url]
01.05.2006 22.37.42 #185 av 923
Postet av: bjet
Samtidig med PV600 kommer det en versjon PX600 som som har digital tuner i tillegg til den analoge. Tror ikke at om denne blir distribuert i Norge i første omgang iallefall. Den er annonsert i Tyskland.
Vil denne tuneren kunne benyttes på det norske digitale bakkenettet når det engang kommer? Kan det være smart å få tak i en slik fra Tyskland?
Den ser ikke ut til å bli mer enn et par tusenlapper dyrere enn PV60 inn til Norge.
02.05.2006 07.49.45 #186 av 923
Postet av: Kjell
Totta.
W = Wide (16:9)
Støtter 1366 x 768 = 16:9
02.05.2006 08.52.32 #187 av 923
Postet av: orso
"bjet" skrev:Samtidig med PV600 kommer det en versjon PX600 som som har digital tuner i tillegg til den analoge. Tror ikke at om denne blir distribuert i Norge i første omgang iallefall. Den er annonsert i Tyskland.
Vil denne tuneren kunne benyttes på det norske digitale bakkenettet når det engang kommer? Kan det være smart å få tak i en slik fra Tyskland?
Den ser ikke ut til å bli mer enn et par tusenlapper dyrere enn PV60 inn til Norge.

PX600 vil med stor sansynlighet ha digital tuner som benytter seg av den gamle MPEG2 tekologien. Det digtiale bakkenettverket vil bruke MPEG4 som er en bedre komprimeringsteknologi. Bruker den MPEG2 vil du ikke kunne bruke den til det norske digitale bakkenettverket.
02.05.2006 16.01.07 #188 av 923
Postet av: VannMann1
"bomholt" skrev:PX600 vil med stor sansynlighet ha digital tuner som benytter seg av den gamle MPEG2 tekologien. Det digtiale bakkenettverket vil bruke MPEG4 som er en bedre komprimeringsteknologi.

Også jeg tipper på at PX600 vil kun motta MPEG2 sendinger som
de fleste europeske land benytter.

Man skal være klar over at det er flere land enn Norge som vil gå for
MPEG4 (som gir bedre komprimering), mener det skal være to andre land, men husker bare Tsjekkia i farten.
02.05.2006 17.09.37 #189 av 923
Har sett på PV60 og PA60 i dag. PV60 imponererte meg. I den ene butikken hadde de analoge signaler. PV60 så bedre ut enn PA60 noe som var overraskende. Det kan nok skyldes innstillinger. Lekte litt med fjernkontrollen. PA60 var satt til dynamisk. Satte den til normal, men da ble fargene for blasse. Fikk ikke endret noe mer siden jeg hadde en inpåsliten selger på nakken.
I den andre butikken viste de en reklame DVD. Utrolig bra bilde på PV60, her imponerte den stort. Det hang en Pioneer 42RXE over. PV60 hadde klart bedre kontrast. I mørke scener kunne man se detaljer mye bedre.
Prisen var høy i begge butikker for PV60, over 22k.
02.05.2006 17.37.25 #190 av 923
"bomholt" skrev:Har sett på PV60 og PA60 i dag. PV60 imponererte meg. I den ene butikken hadde de analoge signaler. PV60 så bedre ut enn PA60 noe som var overraskende. Det kan nok skyldes innstillinger. Lekte litt med fjernkontrollen. PA60 var satt til dynamisk. Satte den til normal, men da ble fargene for blasse. Fikk ikke endret noe mer siden jeg hadde en inpåsliten selger på nakken.
I den andre butikken viste de en reklame DVD. Utrolig bra bilde på PV60, her imponerte den stort. Det hang en Pioneer 42RXE over. PV60 hadde klart bedre kontrast. I mørke scener kunne man se detaljer mye bedre.
Prisen var høy i begge butikker for PV60, over 22k.

Det er jo helt utrulig at Panasonic klarer å lage så gode skjermer til en så rimelig pris.pluss at dem er 10000kr rimeligere enn pioneer sine plasma
02.05.2006 18.21.16 #191 av 923
Nå koster riktig nok Pioneer 42RXE bare 20k, så den var billigere enn PV60.
http://www.hjemmekino.no/database/tvinf ... alognr=225

Det er forøvrig veldig begrenset hva man får testet i en butikk. Hvordan det er med etterslep og graderinger aner jeg ikke. Kalibrering av en skjerm kan også endre mye.
02.05.2006 18.33.19 #192 av 923
"bomholt" skrev:Nå koster riktig nok Pioneer 42RXE bare 20k, så den var billigere enn PV60.
http://www.hjemmekino.no/database/tvinf ... alognr=225

Det er forøvrig veldig begrenset hva man får testet i en butikk. Hvordan det er med etterslep og graderinger aner jeg ikke. Kalibrering av en skjerm kan også endre mye.

Ja da skjønner jeg.så på pioneer 436 RXE som koster 30k.Men uansett PV60 vant jo mot denne.
04.05.2006 06.40.44 #193 av 923
Postet av: ec230
Hmmm.....

Jeg har et problem.. Jeg fikk min 42' pv60 i går....... funka i én time så slo den seg selv av :( Den vil ikke gå på igjen... Standby lyset står bare å blinker.....

What to do???
04.05.2006 07.14.41 #194 av 923
"ec230" skrev:Hmmm.....

Jeg har et problem.. Jeg fikk min 42' pv60 i går....... funka i én time så slo den seg selv av :( Den vil ikke gå på igjen... Standby lyset står bare å blinker.....

What to do???

Prøvd å ta ut ledningen fra stikkontakt?
04.05.2006 08.42.48 #195 av 923
Postet av: floyd
jeg regner med å få min PV60 i morgen. Gleder meg som en unge. Er det spesielle ting man bør passe på og gjøre, når man tar i bruk plasmaskjerm?
Skriv et svar