Rune
Nerd
E-post
Nettside
Den har vifter såvidt jeg vet.
Noen klager på at de bråker litt.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Kjell
Aktiv
E-post
PV60 har tre vifter på toppen bak. På mitt apparat høer jeg ikke disse. Kan ikke skjønne at noen kan plages av dem? Er ikke mulig å høre dem på mitt apparat i alle fall.
øivindo
Aktiv
E-post
Hei igjen hva på expert idag så PV60 37" til 17999kr med fot.Så også Panasonic TX-32LX60F ved siden av samsung M61 LCD 32" panasonic synes jeg hadde mere naturlig farge og mindre støy i bildet.Muligens samsung var justert feil med fargen ble liksom altfor mye hudfarger etc.
Skjønner ikke hvordan Panasonic klarer å lage så bra sortfarge.så faktisk at svart var mere svart på panasonic enn samsungen.
Prisen på Panasonic LCD 32" er 14999kr på expert.
http://www.produkte.panasonic.de/produc ... per=&prop=
totta
Aktiv
E-post
Nå har jeg fått skjermen på plass i stuen.. på H-fot på en frittstående tv-benk (skal ha den på en skjenk når jeg finner en jeg liker)
Iallfall... Jeg er kjempefornøyd. Bildekvaliteten er fenomenal
og det er med analog kabel fra BKK. Jeg var litt bekymret for at det skulle bli litt dårlig, men det ble altså motbevist i mitt tilfelle. (Nå har jeg riktignok bare de "vanlige" norske kanalene: NRK1/2, TV2 og TVN, men har de altså via kabel - basispakke i borettslaget - så jeg kan bare uttale meg om disse for øyeblikket)
Ellers har jeg prøvd DVD på playstation, og dette ga også veldig bra bilde. Etterhvert vil jeg nok kjøpe meg en dvd-spiller med HDMI (kanskje en recorder) men dette blir nok etter sommeren.
Når det gjelder design var faktisk jeg også [u]meget[/u] skeptisk til dette, men bestemte meg for å kjøpe likevel (orket ikke vente enda lenger på en passende skjerm). Når jeg nå har den i hus, må jeg si jeg liker den meget godt. Den gjør seg faktisk veldig godt på den matchende H-foten, og ser på ingen måte billig ut. Man blir nok litt farget av brosjyrer der man ser piano-svarte skjermer i et ellers ultra-minimalistisk miljø.. da ser man jo for seg at det er slik man skal ha det. Men som sagt, i et vanlig hjem glir inn perfekt
Støy hører jeg [u]ingenting[/u] til.
Oppsummering etter noen dager bruk for min del er altså at dette er helt topp, en kanon-skjerm.
øivindo
Aktiv
E-post
[quote="totta"]Nå har jeg fått skjermen på plass i stuen.. på H-fot på en frittstående tv-benk (skal ha den på en skjenk når jeg finner en jeg liker)
Iallfall... Jeg er kjempefornøyd. Bildekvaliteten er fenomenal
og det er med analog kabel fra BKK. Jeg var litt bekymret for at det skulle bli litt dårlig, men det ble altså motbevist i mitt tilfelle. (Nå har jeg riktignok bare de "vanlige" norske kanalene: NRK1/2, TV2 og TVN, men har de altså via kabel - basispakke i borettslaget - så jeg kan bare uttale meg om disse for øyeblikket)
Ellers har jeg prøvd DVD på playstation, og dette ga også veldig bra bilde. Etterhvert vil jeg nok kjøpe meg en dvd-spiller med HDMI (kanskje en recorder) men dette blir nok etter sommeren.
Når det gjelder design var faktisk jeg også [u]meget[/u] skeptisk til dette, men bestemte meg for å kjøpe likevel (orket ikke vente enda lenger på en passende skjerm). Når jeg nå har den i hus, må jeg si jeg liker den meget godt. Den gjør seg faktisk veldig godt på den matchende H-foten, og ser på ingen måte billig ut. Man blir nok litt farget av brosjyrer der man ser piano-svarte skjermer i et ellers ultra-minimalistisk miljø.. da ser man jo for seg at det er slik man skal ha det. Men som sagt, i et vanlig hjem glir inn perfekt
Støy hører jeg [u]ingenting[/u] til.
Oppsummering etter noen dager bruk for min del er altså at dette er helt topp, en kanon-skjerm.[/quote]
Gratulere med kanonkjøp.Du skriver ikke hvilken du har men regner med det er PV60.
Amadesus
Hjemmekinosjef
E-post
Så PV60 på både Elkjøp og Lefdal på Tiller i dag til priser rett under 20 000. (19999 og 19895). Synes tv'n viste svært gode bilder fra vanlig tv signal i butikkene, men la også merke til en modell fra LG som var sylskarp på vanlige tv signaler, virket faktisk bedre enn Pioneer's 436 XDE. Jeg spurte selgeren om han visste noe om den nye PV600 modellen, han svarte at modellen ville komme en gang i løpet av sommeren og sannsynlig vis koste mellom 30.000 og 35.000. Synes dette virker drøyt og lurer på hvor han har dette fra? (selger hos Lefdal).
bjet
Aktiv
E-post
"Amadesus" skrev:Så PV60 på både Elkjøp og Lefdal på Tiller i dag til priser rett under 20 000. (19999 og 19895). Synes tv'n viste svært gode bilder fra vanlig tv signal i butikkene, men la også merke til en modell fra LG som var sylskarp på vanlige tv signaler, virket faktisk bedre enn Pioneer's 436 XDE. Jeg spurte selgeren om han visste noe om den nye PV600 modellen, han svarte at modellen ville komme en gang i løpet av sommeren og sannsynlig vis koste mellom 30.000 og 35.000. Synes dette virker drøyt og lurer på hvor han har dette fra? (selger hos Lefdal).
Da er det bedre å kjøpe den fra Fyndbørsen. Der er 42PV600 priset til 24.495. Med frakt, fot og norsk mva blir prisen ca. 22.700NOK med dagens kursnivå.
totta
Aktiv
E-post
Jeg driver å styrer litt med pc-signaler PV60'en min, for tiden...
På PC-inngangen på PV60 kan man velge oppløsningene XGA og WXGA (WXGA = Wide XGA).
Såvidt jeg skjønner kan WXGA være alt fra 1280×720 til 1366×768 (fra å lese bl. a. om WXGA på
http://en.wikipedia.org/wiki/WXGA). PV60 har vel et panel på 1024×768 trodde jeg (tilsvarende XGA, ref
http://en.wikipedia.org/wiki/XGA). Hva blir da WXGA på denne skjermen, mon tro?
I manualen for tv-en er det en oversikt over pc-oppløsninger skjermen kan ta i mot, hvor det nevnes at høyere enn 1024 linjer kan føre til feil visning av bildet. (s. 27, for dem som har kjermen selv)
I en annen oversikt over signaler som kan vises fra de forskjellige inngangene, står det også at 1280x1024 er høyeste oppløsning den tåler, som jo støtter opp under at den kan takle 1024 linjers signal. (s. 28, for dem som har skjermen selv)
Så da lurer jeg hvilken oppløsning skjermen egentlig har når jeg stiller PC-inngangen på WXGA. Noen som vet?
Har prøvd meg litt frem og tilbake med diverse oppløsninger. Generelt sett synes jeg det blir best med pc-oppløsning på 1024x768 og skjermen på XGA. Men jeg ser at ved film-visning blir det mindre svarte kanter (oppe og nede) ved bruk av WXGA, så det kan virke som dette er det "egentlige" riktige.. hvis dere skjønner hva jeg mener.
Noen som har generell peiling på hvordan man skal stille inn både skjerm- og pc- oppløsning for best mulig bilde (match mellom pc-output og skjerminnstilling)? Kan det f.eks være nødvendig med program som powerstrip for å sette den helt korrekte oppløsningen på pc-en, og dermed få best mulig pc-opplevelse med skjermen?
Takker for svar
Rune
Nerd
E-post
Nettside
Den mest "korrekte" oppløsningen for filmvisning til denne skjermen er 1366 x 768. Dette fordi at skjermen er 16:9 og at den oppløsningen er tilnærmet 16:9.
Skarphetsmessig er 1024 x 768 best, men da blir alt forvridd. (pc'n tror at TV'n er 4:3 siden oppløsningen er det, men så blir det strukket i bredden)
Mvh
Rune
totta
Aktiv
E-post
"Rune" skrev:Den mest "korrekte" oppløsningen for filmvisning til denne skjermen er 1366 x 768. Dette fordi at skjermen er 16:9 og at den oppløsningen er tilnærmet 16:9.
Skarphetsmessig er 1024 x 768 best, men da blir alt forvridd. (pc'n tror at TV'n er 4:3 siden oppløsningen er det, men så blir det strukket i bredden)
ok.. tror kanskje jeg skjønner. Da har man på en måte 2 muligheter tror jeg:
1. Hvis jeg bruker en 4:3 oppløsning på pc'en, bør jeg bruke XGA (altså, [u]ikke[/u] Wide..) på TV'en - og TV'en antar at den får et 4:3 signal som den må "strekke" for å fylle skjermen. (det ser ikke strekt ut, så sånn sett er det jo meget bra)
2. Hvis jeg bruker en 16:9 oppløsning (eller tilnærmet) på pc'en, bør jeg bruke WXGA ([u]Wide[/u], altså) på TV'en - og TV'en antar at den får et 16:9 signal som den [u]ikke[/u] må "strekke", for å fylle skjermen.
Høres dette noenlunde riktig ut?
Men... slik jeg har oppfattet det, så har slike skjermer med et 4:3 forhold når det gjelder piksler (som 1024:768) rektangulære piksler og ikke kvadratiske. Sånn at et 4:3 signal blir "strukket" ved at pikslene fra signalet blir mappet direkte mot pikslene på TV'en - bildet strekkes altså ved at hver piksel er rektangulær. Høres dette riktig ut?
Men da er det rimelig forvirrende hvordan den behandler et [u]virkelig[/u] 16:9 signal.. Noen som kan si noe oppklarende rundt dette?
Litt forvirrende, dette
Rune
Nerd
E-post
Nettside
1. Det har ingenting med hvilken oppløsning det er på PC skjermen. Setter du oppløsningen til 1024 x 768 så tror PC'n at du har en 4:3 skjerm. Men i realiteten blir denne oppløsningen strukket til 16:9. Hvis du prøver å se f.eks bilde av en sirkel på en slik plasma så vil den se avlang ut og ikke rund. (hvis du ser vanlige TV-sendinger på samme måten så vil du kanskje syns at det ser normalt ut)
2. Selve skjermen er XGA og der har du ikke så mye valg, men siden du selve skjermen er 16:9 bør du kjøre et signal som er 16:9 inn slik at når den fyller hele bildet så blir høyde/breddeforholdet rett.
Har laget dette bilde som illustrasjon:
Mvh
Rune