Logo

Offisiell tråd - Panasonic PTA-E700

Skriv et svar
04.11.2005 20.57.33 #91 av 129
Postet av: kWern
Jeg har heller ikke problemer med PC-tilkobling til denne, og kjører VGA i 1280X720.

Men lurer på en ting: Overscan - hva menes med dette? Har hørt dette nevnt ifbm PC-tilkobling over DVI-HDMI til PTAE-700.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.11.2005 07.57.34 #92 av 129
Postet av: Rune
Overscan er slik at det orginale signalbildet er større enn det som vises. Dvs at kantene kuttes litt. (f.eks vil oppleve det som at kun halve startlinjen vises)
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.11.2005 15.47.34 #93 av 129
Postet av: Tor Rasmussen
Beste forklaring på overscan er maleri og ramme.
For at man ikke skal kunne se hvitt lerret når bildet henger på veggen, så må maleren male litt større bilde enn kanten på rammen.
Hvis man tar av rammen på et maleri, så vil man kunne se litt mer bilde på kantene.

Hmm... Kanskje den forklaringen bare er med på å forvirre når man flytter analogien over til projektor og lerret.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.11.2005 18.16.26 #94 av 129
Postet av: warius
"Rune" skrev:Overscan er slik at det orginale signalbildet er større enn det som vises. Dvs at kantene kuttes litt. (f.eks vil oppleve det som at kun halve startlinjen vises)


Ja der har vi det!
Hadde akkurat tenkt å legge inn et nytt inlegg her fordi jeg har såkalt overscan fra min dvdspiller, som er koblet til min ae700 (som jeg fikk i går :wink: ).
Hvordan kan dette løses?? :?

edit: bruker forøvrig komponent fra dvd til projektor dersom det bør taes med i betrakning.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.11.2005 23.45.44 #95 av 129
Postet av: kWern
Jeg leste tipset om hvordan man kommer inn til de avanserte service-funksjoenen i menyene til PTAE-700 - les tråden her (nok et spørsmål fra meg der, men jeg har jo fått svar her): http://forum.hjemmekino.no/viewtopic.php?t=4367,
Linken til siden med "nyttig info" er som følger: http://kristahl.design.free.fr/index.php?lang=en&root=articles&file=VideoAdvancedUsexx2dPTAE700xx2dENcc46stf.

Her står nemlig dette:
"HD OVERSCAN
ON*
OFF Enable overscan with 720p/1080i signal
Disable overscan with 720p/1080i signal
If you press « Enter » button during 3 seconds, you could access to EXT OPTION2 menu."
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.11.2005 11.58.26 #96 av 129
Postet av: warius
Ja, har lest dette.. men funkjsjonen gjør ingenting for signalene som kommer fra dvdspilleren. Så problemet forblir uløst. Har sendt en mail til Panasonic. får forhåpentligvis svar i morgen..
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.11.2005 20.32.10 #97 av 129
Postet av: Supernova
Hvor mange timer har deres PTA-E700 gått? Hvor lenge kan man forvente at pæra varer? Min har gått på "low" 700 timer.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.11.2005 17.44.20 #98 av 129
Postet av: kid
Min har bare nådd i overkant av 200 på "low". Min er takmontert i et rom med ellers god kjøling. Ingen kan konkret si når en pære ryker, mye forskjellig som avgjør dette. Personlig tror jeg at en pt-ae700 i et hjemmekino system holder minst i 3000 timer. God troende. Mens derimot de som bruker pt-ae700 som jobb\fremviser i flere sammenhenger og flytter den med seg, har den plassert i forskjellige miljøer og temperaturer, føler jeg av litt erfaring, at det virker som pærene ryker litt raskere. Vet om personer som ikke har byttet pære på sin pt-ae700 enda, og da har den lyst i over fem tusen timer :)
Denon 3806, B&W 604 S3, B&W LCR 600, B&W 600 S3, TaraLabs, Supra, Panasonic PT-AE700
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.12.2005 12.49.57 #99 av 129
Postet av: Psych|Com
Sitter å sikler nå på 700 er den fortsatt et ok valg? koster jo bare 9995 nå så. ser at 900 koster 15 000 ca men er det verdt de 5 000 kr extra?
MVH
Keeper of good old fanskap
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.12.2005 16.40.47 #100 av 129
Postet av: kid
Fortsatt er 700 en sterk projector som ikke lider på gamlehjemmet. Den duger fortsatt og er ikke noe å lure på. Du sparer fem tusen kroner mildt sagt. For meg er 900'en kun for "finish" eller "må ha det siste" preget. Kontrastnivåene skal være en del bedre, men etter hva jeg har sett av tester og i PRAKSIS så ser man knapt en lite forskjell. Skal du kjøpe nå, så ville jeg heller brukt de fem tusen på en god dvd spiller og en skikkelig god komponent kabel - også kjøpt en del filmer for resten.

Kan anbefale Onkyo DV-SP402E(2495,-) eller Herman/Kardonn sin til (1998,-) + en god kabel. For meg er dette helt kurante spillere med god kvalitet som fungerer utmerket til pt-ae700. Bruker førstnevnte, men har testet sistnevnte tusen ganger i praksis.
Denon 3806, B&W 604 S3, B&W LCR 600, B&W 600 S3, TaraLabs, Supra, Panasonic PT-AE700
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.12.2005 12.09.11 #101 av 129
Postet av: Lego_1978
Hei.

Jeg fikk i går min første projektor, en PT-AE700.
Som dere skjønner er jeg ganske fersk på dette så jeg har en del ting jeg lurer på. Jeg har ikke engang turt å skru på projektoren ennå.

Jeg har et rom i kjelleren som jeg skal lage skikkelig "gutterom" av. Rommet er 2,85x3,35 meter målte jeg i går. Midt på ene kortveggen er det et kjellervindu med bred vinduskarm. Så bred at det passer perfekt å plassere projektoren der. Saken er da at denne vinduskarmen heller litt nedover. Dette passer kanskje bra, siden vinduskarmen er helt oppunder taket, eller bør projektoren stå i "vater", og heller bruke linsejusteringen for å få bildet lenger ned på veggen?

Jeg har også regnet ut at med lengden på rommet kan jeg få opp til 120" bilde. Jeg har tenkt å sitte ca en halv meter ut fra veggen, så da blir jeg sittende litt under tre meter fra bildet. 120" blir kanskje litt mye? Er 100" ok? Jeg lurer litt på hva slags lerret jeg burde kjøpe og hvor stort.

Bør jeg kjøpe grått eller hvitt? og hvor mye gain passer til denne projektoren? Jeg kommer til å kjøre den i eco modus, og det er jo i kjelleren så jeg kan få det så mørkt jeg bare vil der nede. Noen snakker også om Lerret fra IKEA, er det noe særlig? Jeg har ikke lyst til å bruke så mye penger på lerret. Det skal henge der permanent så rammelerret er vel det beste? Jeg vurderer også evt å male rett på veggen, eller en plate.

Kan jo si noe om hva jeg kommer til å bruke den til også. I utgangspunktet har jeg kjøpt den for å spille Playstation 2 på den. Men tipper det blir en del film også, så surroundanlegg er allerede under planlegging. Har også invistert i rgb kabler til både Playstation og Gamecuben siden jeg har forstått av disse sidene at composite ikke er noe å satse på. Jeg har jo også en PC med dvi utgang, men denne har jeg ikke tenkt så mye på.

Setter pris på om noen kan komme med synspunkter på dette, og gjerne andre tips også, siden jeg er nybegynner.

mvh
Lars
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.12.2005 17.38.31 #102 av 129
Postet av: kid
Først og fremst gratulerer så mye med projector og velkommen til heaven! Det kommer garantert til å bli film hvis du får deg anlegg også!;}

Siden du har et lyskontrollert rom, fungerer Panasonic'en utmerket i eco modus - helt uten problem. I tillegg skal det ikke ha så mye og si om den ikke står vannrett, keystone på projectoren fungerer også fint. (Teorien sier at bilde blir _litt_ dårligere av dette, men jeg klarer ikke å legge tydelig merke til det i praksis) - Utenom det, er det bare å koble i vei og prøve seg fram. Fra dvd spiller -> projektor, bruk komponent kabel!

Angående lerretet, så fungerer både hvitt og grått helt greit. Selv har jeg hvitt og er sterjefornøyd med det. Synes ikke svart blir grått som folk hevder, riktignok hatt noen timer med fin justering.

Rammelerret er tøft, kjøp modeller som er på tilbud nå rett før jul.. Kos deg;} spør mer hvis jeg har glemt å svare på noe.
Denon 3806, B&W 604 S3, B&W LCR 600, B&W 600 S3, TaraLabs, Supra, Panasonic PT-AE700
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.12.2005 17.40.19 #103 av 129
Postet av: kid
Forresten, selv sitter jeg 4m unna lerret og har 96" (220 bred) Jeg synes dette har blitt alt for svært, jeg ser mye film. Minst 2 hver dag.. stort sett både 3 og fire. Så man blir rett og slett sliten av å se så stort.. og du får ikke med deg hele bildet på en gang. Til mine venner og bekjente som bygger med 4m, anbefaler jeg en plass mellom 70-85". Tro meg, det er stort nok! Selvom det er kult å kunne si at du har "skjerm på over hundre tommer", så får du vurdere om du er ute etter et skrytemoment eller noe skikkelig gøy. Husk, du kan bli bilsyk :p
Denon 3806, B&W 604 S3, B&W LCR 600, B&W 600 S3, TaraLabs, Supra, Panasonic PT-AE700
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.12.2005 15.41.05 #104 av 129
Postet av: jvaule
Har i en periode nå hatt diverse problemer med prosjektoren. Flunkturenede lysstyrke i low lamp power, et bilde som ikke ble helt fokusert, og etter 1200 timer smalt det nå i dag. Prosjektoren er 9mnd gamnmel. Har jeg garanti på dette?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.12.2005 17.44.21 #105 av 129
Postet av: kid
Mener panasonic opererer med enten 3 mnd eller 3000 timers garanti. Kontakt Panasonic sin support avd. i Norge direkte. (Utenom forhandler), av erfaring har jeg syntes det har fungert best. Panasonic prøver å ta godt vare på sitt gode rykte. De ordner opp! :)
Denon 3806, B&W 604 S3, B&W LCR 600, B&W 600 S3, TaraLabs, Supra, Panasonic PT-AE700
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar