Logo

Offisiell tråd - HDTV fra Canal Digital

Skriv et svar
17.02.2007 10.01.21 #16 av 29
Postet av: orso
Jeg er stort sett veldig fornøyd med tuneren og bildekvaliteten. Har også testet en del med å bruke scart til SD, men siden man ikke kan bruke RGB (bare S-video) på scarten samtidig som HDMI er det også best med HDMI til SD. Jeg mener at 1080i gir best bilde til HD, sansyligvis fordi det meste sendes i 1080i og da slipper dekoderen å nedskalere.
Veldig fornøyd med bildekvaliteten på SD kanaler også, vel og merke de som sender i bra kvalitet. Har ikke fått testet komponent enda, den sender visst ut 720p. Mulig det kan være best å bruke komponent til SD på en skjerm som min som har 768p oppløsning.

Når det gjelder HD kanalene varierer kvaliteten noe. Mener forresten at man har lov å sende 30% i SD på en HD kanal. Bildet er veldig skarpt og man ser flere detaljer, men jeg synes ikke forskjellen mellom skikkelg god SD (f.eks NRKs egenproduserte programmer) og HD ikke er så stor som jeg hadde håpet. Mener jeg har sett HD som minst et hakk bedre enn dette. Om det skyldes materiale som sendes, begrenset båndbredde eller dekoderen vet jeg ikke.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.02.2007 17.16.17 #17 av 29
Postet av: jensemann73
kan man se på de andre kanalene som ikke har hd eller er det enten eller om man tegner hd abonement hos cd
lyngdorf 2200 og B&W 703. Panasonic TH 42 plasma og panasonic 50 diga dvd.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.02.2007 20.28.06 #18 av 29
Postet av: Bobben
"jensemann73" skrev:kan man se på de andre kanalene som ikke har hd eller er det enten eller om man tegner hd abonement hos cd


Du kan selvfølgelig se SD kanalene også med en HDTV mottager.
HD kanalene inngår i Entertain pakken ut 2007. Derfor vil alle kanalene i local,family og Canal+ automatisk følge med.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.04.2007 11.49.21 #19 av 29
Postet av: orso
Skuffende den nye National Geograhic HD kanalen som startet 1.april. Tenker da på bildekvaliteten. Mener at NRK sine egenproduserte programmer er like bra. Eller hva synes dere andre?

Ser ut til at det kommer en ny filmkanal i september:
http://www.digitalt.tv/nyhed.aspx?ArticleID=1798
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.04.2007 17.58.00 #20 av 29
Postet av: Bobben
"bomholt" skrev:Skuffende den nye National Geograhic HD kanalen som startet 1.april. Tenker da på bildekvaliteten. Mener at NRK sine egenproduserte programmer er like bra. Eller hva synes dere andre?

Ser ut til at det kommer en ny filmkanal i september:
http://www.digitalt.tv/nyhed.aspx?ArticleID=1798


Jeg er helt enig. National Geographic er ikke helt på høyde med f.eks. Discovery HD. Noen programmer som f.eks. American Choppers på Discovery HD er heller ikke bra (trolig dårlig HD produksjon) men på National Geographic holder de fleste programmene dårlig HD kvalitet -dog betydelig bedre enn NRK.

Programmer på Discovery HD som pleier å være bra er Austin Stevens "Snakemaster".
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.04.2007 18.05.37 #21 av 29
Postet av: orso
Jeg har faktisk problemer med å se forskjell på National Geographic HD og gode egenproduserte programmer på NRK.
Ellers enig i at Discovery HD har mye bra og enkelte programmer på Voom holder også et veldig høyt nivå. Bruker du CD sin dekoder eller Humax, Bobben?
Har forresten også koblet dekoderen opp med komponent kabel jeg kjøpte på ClasOhlson. Har problemer med å bestemme meg hva som er gir best bilde på SD kanaler. HDMI virker skarpere, men synes kanskje fargegjengivelsen er bedre med komponent. Forskjellen med fargene jeg opplever kan skyldes ulike innstillinger. Det er uansett svært jevnt.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.04.2007 20.13.34 #22 av 29
Postet av: Bobben
"bomholt" skrev:Jeg har faktisk problemer med å se forskjell på National Geographic HD og gode egenproduserte programmer på NRK.
Ellers enig i at Discovery HD har mye bra og enkelte programmer på Voom holder også et veldig høyt nivå. Bruker du CD sin dekoder eller Humax, Bobben?
Har forresten også koblet dekoderen opp med komponent kabel jeg kjøpte på ClasOhlson. Har problemer med å bestemme meg hva som er gir best bilde på SD kanaler. HDMI virker skarpere, men synes kanskje fargegjengivelsen er bedre med komponent. Forskjellen med fargene jeg opplever kan skyldes ulike innstillinger. Det er uansett svært jevnt.


Hviken TV har du ? Jeg bruker 50 tommer Pioneer 507XA med ca. 2.5m avstand til TV'n. Jo mindre TV'n er desto mindre synlig blir forskjellen i kvalitet (spesielt på vanlig avstand 2.5-2.7m) mellom SD&HD.

Jeg bruker mest Humax HDCI-2000 men har også CD HD mottager tilkoblet Pioneer med HDMI. Sliter med å se noen forskjell mellom Humax og Sagem'en på vanlige HD sendinger men plakaten på Canal+Sport HD har sett dårligere ut med Sagem. Den største forskjellen er at Humax gjør oppskalering av SD til HD ekstremt mye bedre. Faktisk syns jeg bildekvaliteten på SD kanaler er bedre oppskalert til 1080i fra Humax en den er fra SD RGB. Det er i alle fall slik det blir på Pioneer 507XA. Problemet er at skjermen gjør en nedskalering til 1366x768. Det kan da i teorien være denne nedskaleringen som har problemer og ikke nødvendigvis CD mottageren. Har ikke "full HD" skjerm så jeg vet ikke om det er samme problem der.



Det er vanskelig å se forskjell på HDMI og component. Ser ingen stor forskjell selv. Det er mulig at D/A konverteringen vil gjøre at begresningene i 8-bits RGB fargeoppløsning ikke synes like godt på component.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.04.2007 21.57.04 #23 av 29
Postet av: orso
Har Panasonic 42PV600 med ca.2,5m sitteavstand her også.

Interessant å høre at Humaxen oppskalerer SD så mye bedre. Det er jo synd at CD boksen ikke kan ha RGB aktivert samtidig med HD. Da hadde jeg nok brukt den til SD. Men det beste er jo egentlig å en inngang til alt, så Humaxen er interessant. Etter hvert kommer det nok også enda bedre saker.
Men kan jeg bruke kortet mitt i andre dekodere uten problemer? Fikk nytt kort når HD dekoderen kom (nytegning).
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.05.2007 21.19.01 #24 av 29
"Kim" skrev:CD opererer jo med blodpriser! 411\mnd er altfor dyrt.

Blir nok ikke HDTV her i heimen før om noen år til.

Får nøye meg med PS3 og Bluray fram til da :D


det gjør de, men prisene kommer jo til å synke en del.
det ser ut som du må ha hdtv snart, i 2009 slukkes det analoge bakkenettet. :roll:
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.05.2007 08.19.34 #25 av 29
Postet av: orso
"Tommy(Actionchicken)" skrev:

det gjør de, men prisene kommer jo til å synke en del.
det ser ut som du må ha hdtv snart, i 2009 slukkes det analoge bakkenettet. :roll:

Det digitale bakkenettverket er ikke ensbytende med HDTV. Ingen ting som tyder på det digitale bakkenettverket kommer med HD kanaler fra starten av. Men det går nok ikke så lang tid. På denne siden står det at NRK skal begynne med sine første HD sendinger i år eller til neste år:
http://www.rikstv.no/Om-RiksTV/Sporsmal ... -sporsmal/
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.11.2007 22.29.29 #26 av 29
Postet av: sanasol
Snakka med kundeservice på CD i dag. De kunne fortelle at en HD PVR dekoder for kabelnettet kommer i løpet av januar 2008 :D
HK-AVR630, Denon DVD-1920, Panasonic PV600, Pathos Lyric 401 MK2, Patos Basic C-200 og B-100.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.03.2008 12.59.45 #27 av 29
Postet av: orso
Hd kanalene på parabol har nå blitt en del av family og entertain pakkene. Tror ikke det gjelder Sport HD. Viasat har også begynt med HD sendinger. Champions League sendes i HD. Noen som vet om Viasat sender i 720p eller 1080i?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.03.2008 13.11.30 #28 av 29
Postet av: drdecibel
Kontaktet også Get når man er inne på hd-sendinger. Og dette var svaret jeg fikk.

Viser til din henvendelse.

Get vil lansere sitt HD-tilbud i løpet av mars 2008. Mer informasjon om priser og endelig lanseringsdato vil bli offentliggjort på http://www.get.no etter pressekonferansen 6. mars. Get vil da lansere en HD PVR som er klargjort for fremtidens tjenester som Film på bestilling direkte på dekoderen.
Tekniske spesifikasjoner finner du på http://www.get.no ->kundesenter ->spørsmål og svar ->digital tv ->HDTV ->Tekniske spesifikasjoner Get HD PVR


Med vennlig hilsen

Get® support
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.03.2008 13.29.08 #29 av 29
"drdecibel" skrev:Kontaktet også Get når man er inne på hd-sendinger. Og dette var svaret jeg fikk.

Viser til din henvendelse.

Get vil lansere sitt HD-tilbud i løpet av mars 2008. Mer informasjon om priser og endelig lanseringsdato vil bli offentliggjort på http://www.get.no etter pressekonferansen 6. mars. Get vil da lansere en HD PVR som er klargjort for fremtidens tjenester som Film på bestilling direkte på dekoderen.
Tekniske spesifikasjoner finner du på http://www.get.no ->kundesenter ->spørsmål og svar ->digital tv ->HDTV ->Tekniske spesifikasjoner Get HD PVR


Med vennlig hilsen

Get® support


Den diskusjonen tar vi helst videre i denne tråden :wink: :
viewtopic.php?f=4&t=10708
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar