Denon AVR-4308
Har hatt denne surround receiver i snart en uke, nå. Så dette er første lytteinntrykk. Litt sammenligning med min Denon 3805 blir det nok(nei, den er allerede solgt, gikk kjapt unna, populær sak den). Bortsett fra de tidligere nevnte problemer med dimming av display og noe manglende direkte knapp for surround back kanalene via fjernkontroll så er fjernkontrollen et løft. Ligger godt i hånden. Ingenting er enklere enn å trykke på en knapp og bildekilde og lyd kommer fram på samme sted, når dette er definert via HDMI menyen. Alle HDMI inngangene er i bruk hos meg, og dette er veldig kjekt når man skal skifte lyd og bilde inngang.
Så var det lydkvaliteten da. Vel sammenlignet med 3805, ikke veldig mye bedre, nei. Jeg bruker stadig Thule med sine 250w i to kanaler som effekt for frontkanalene. Kan komme av dette når jeg lytter til rene cd’er. Lydkvaliteten da var jo allerede veldig god. Bruker pure direkte, analoge kabler via Denon 3910 dvd spiller. På SACD, umulig for meg å si noe om forskjell mellom 3805 og 4308. Men det er veldig oppløst og klart. Det som er annerledes er den veldige opplevde forskjellen mellom Audyssey, Audyssey: uten(Byp) V/H front og Audyssey: flat. På musikk er Audyssey: Byp. V/H, å foretrekke i mitt rom da frontkanalene får spille ukorrigert. På DVD-Audio så syns jeg kanskje at lyden i surround kanaler og senter er enda litt mer oppløst? Bedre forsterkeri via 4308, muligens?
På vanlige SD-DVD er lyden muligens enda et lite hakk mer oppløst og med mer detaljer enn før? Skal selvsakt ikke se bort i fra psykisk-akustiske påvirkninger. Men på HD-DVD eller Blu-Ray med MPCM eller Dolby TrueHD er lydforskjellen betraktelig større. Nå hører jeg forskjell. På mange innspillinger, fantastisk. He, he…
Det er jo dette det handler om. Alle som har mulighet til å ta inn HD lyden via HDMI på receiver bør absolutt gjøre dette. Selv om det ”bare” er Multi PCM, så gjør det. Lyden er oppløftende. Nye HD avspillere med mulighet for overførsel av lyden i bitstream er på vei og da er det receiveren som dekoder. Om det er noen forskjell får framtiden vise, men allerede nå hører jeg vanvittig forskjell på enkelt filmer.
Har ikke utnyttet alt via denne receiveren. For eksempel er internett funksjonen ikke prøvd ennå. Men DAB og FN sendinger prøvd og kritisk lyttet til. DAB gir forbløffende ren og klokkeklar lyd. Men i direkte sammenligning med FN så er det litt mindre detaljer. Høres best i forbindelse med intervjuer i studio der smattelyder, bevegelser og rom i FN sendingene er litt mer fremtredende, realistisk og mer hørbart enn i DAB som lett blir vell klinisk?
Det var det i denne omgangen, bare å spørre hvis dere lurer på noe, så skal jeg prøve å svare.
Denon AVR-4308 med HDMI.jpg (
212,4482421875 KB) Vist 6099 ganger
Denon AVR-4308 010.jpg (
109,6708984375 KB) Vist 6085 ganger
Denon AVR-4308 009.jpg (
99,0673828125 KB) Vist 6112 ganger
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.