Logo

Offisiell tråd Pioneer 506 / 436 series.

Skriv et svar
28.09.2005 09.45.05 #46 av 125
Postet av: YZF
"jazzen" skrev:Heisann alle...

Nå har jeg akkurat kjøpt meg dette vidunderet (FDE) ...men det er en ting jeg lurer på. Jeg har kabeltv, noe som jeg formoder er analoge signaler. Trenger jeg da en digital tuner da, eller er den tuneren som følger med tven digital?

kanskje et dumt spørsmål, men jeg lurer på om det er noe jeg kan gjøre for å få tvbildet bedre på noen måte.. Hjelp mottas med stor takk!

Her er det ikke ett enkelt svar.

For det første - de fleste kabeltv-leverandører leverer både et digitalt og et analogt (PAL) signal på antennekabelen. Det analoge signalet kan tuneren i din FDE skjerm dekode. For å dekode det digitale signalet fra din kabel-leverandør må du benytte deres digitale dekoder (en egen enhet). Der kan du også velge vilke kanaler du vil ha tilgang til, ut over det som leveres i "standard pakken". Du kobler den mot din FDE via scart pr i dag, men forhåpentlig kommer de etterhvert med digitale dekodere som har analog komponent eller aller helst HDMI utgang etterhvert.

I din FDE finnes det ikke en digital tuner. Det gjør det i XDE versjonen, men den kan uansett ikke dekode de digitale signalene fra din kabel-leverandør.

I Sverige har de startet digitale jordbundne sendinger (bakkebasert som kan mottas via "vanlige husantenner") basert på MPEG.2 standarden. Det er mulig(?) at XDE tuneren (som er en MPEG.2 tuner) kan motta disse signalene, men der er jeg usikker.

I Norge ser det ut til at konsesjonen for det jordbundne digitale distribusjonsnettet vil bli gitt til NTV (Norsk Televisjon). Og de vil ganske sikkert gå for MPEG.4 standarden (en nyere og bedre standard). Så når dette distribusjonsnettet om noen få år er oppe og går i Norge, så vil man uansett ikke kunne motta det med den digitale tuneren som finnes i XDE versjonen - eller noe annet eksisterende utstyr av i dag.

For andre eksperter her - korriger meg gjerne om jeg tar feil :!:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.09.2005 10.20.06 #47 av 125
Postet av: jazzen
"YZF" skrev:

Nå har jeg akkurat kjøpt meg dette vidunderet (FDE) ...men det er en ting jeg lurer på. Jeg har kabeltv, noe som jeg formoder er analoge signaler. Trenger jeg da en digital tuner da, eller er den tuneren som følger med tven digital?

kanskje et dumt spørsmål, men jeg lurer på om det er noe jeg kan gjøre for å få tvbildet bedre på noen måte.. Hjelp mottas med stor takk!

For det første - de fleste kabeltv-leverandører leverer både et digitalt og et analogt (PAL) signal på antennekabelen. Det analoge signalet kan tuneren i din FDE skjerm dekode. For å dekode det digitale signalet fra din kabel-leverandør må du benytte deres digitale dekoder (en egen enhet). Der kan du også velge vilke kanaler du vil ha tilgang til, ut over det som leveres i "standard pakken". Du kobler den mot din FDE via scart pr i dag, men forhåpentlig kommer de etterhvert med digitale dekodere som har analog komponent eller aller helst HDMI utgang etterhvert.

I din FDE finnes det ikke en digital tuner. Det gjør det i XDE versjonen, men den kan uansett ikke dekode de digitale signalene fra din kabel-leverandør.

I Sverige har de startet digitale jordbundne sendinger (bakkebasert som kan mottas via "vanlige husantenner") basert på MPEG.2 standarden. Det er mulig(?) at XDE tuneren (som er en MPEG.2 tuner) kan motta disse signalene, men der er jeg usikker.

I Norge ser det ut til at konsesjonen for det jordbundne digitale distribusjonsnettet vil bli gitt til NTV (Norsk Televisjon). Og de vil ganske sikkert gå for MPEG.4 standarden (en nyere og bedre standard). Så når dette distribusjonsnettet om noen få år er oppe og går i Norge, så vil man uansett ikke kunne motta det med den digitale tuneren som finnes i XDE versjonen - eller noe annet eksisterende utstyr av i dag.

Tusen takk... det var til stor nytte... Vil det si at du ikke annbefaler meg å kjøpe noe ekstra digital tuner pr idag?
28.09.2005 12.13.34 #48 av 125
"jazzen" skrev:
"YZF" skrev:

Tusen takk... det var til stor nytte... Vil det si at du ikke annbefaler meg å kjøpe noe ekstra digital tuner pr idag?

Med tanke på den investeringen du allerede har gjort i ny TV, så ville i hvert fall jeg kostet på meg en digital tuner fra kabelleverandøren. Denne kjøper du ikke men leier, så det er ikke den helt store investeringen. Hvor mye du må betale pr måned avhenger av vilket abonnement du velger (hvor mange kanaler du får tilgang til). Det må du sjekke opp mot den aktuelle leverandøren.

NB: det er ikke nødvendigvis alle som er tilknyttet et kabelanlegg som også har tilgang til digitale signaler. Dette kan du også enkelt få sjekket hvis du kontakter den leverandøren du/dere har (UPC eller kanal digital etc).

Fordelen med en slik digital dekoder er bedre billedkvalitet på de kanaler du allerede har tilgang til, pluss tilgang på et antall kanaler til - avhengig av hvor mye du ønsker å betale.

Hvor mye du synes dette er verdt er det kun du som kan avgjøre :wink:

Når det digitale bakkenettet er i drift i Norge om noen år, så kan du jo bare si opp abonnementet og levere tilbake den digitale dekoderen du har leid, så fremt du da ønsker å investere i en ny digital dekoder for det nye bakkenettet. Og det igjen vil sansynligvis avhenge av antall tilgjengelige kanaler i det nettet, og prisen for dekoderen (for den må du kjøpe).

Sansynligvis vil den billigste dekoderen (med kun 1 tuner?) være under 1.000,-. Men jeg vil anta at det vil finnes/komme dekodere for dette bakkenettet med flere innebygde tunere, slik at du f.eks kan ta opp fra en kanal, mens du ser på en annen.

Da vil din TV kun være en monitor, for da vil de analoge sendingene (PAL) slutte, og den analoge tuneren i din TV ikke lenger ha noen funksjon.

Og innen den tid så vil det sikkert også finnes en rekke "multimedia PC'er" med innebygde digitale tunere, som gir deg tilgang til en rekke tilleggstjenester ut over det å fungere som en digital dekoder - for de som ønsker dette.

Tidsestimatet for det ovenstående er innen utgangen av dette tiåret vi nå er kommet halveis i.... :shock:
28.09.2005 12.54.13 #49 av 125
Postet av: orso
Har du råd til det bør du absolutt skaffe deg en digital tuner/dekoder. Det vil gi deg mye bedre bilder. Canal Digital har forøvrig startet en HD kanal (C-more), men da må du skaffe deg digital tuner som er HD kompatibel. Da vil du kunne se HD TV, som sikkert vil se helt rått ut på Pioneren din.
28.09.2005 14.26.54 #50 av 125
Postet av: orso
Var innom BMH i dag. De hadde ikke fått inn skjermene, men de skulle selge 436XDE for 36999,-. Det er jo lovende, prisen er sunket med 3k før den har ankommet butikken.
Har du noe mer å dele angående disse skjermene Rune?
En ting jeg er veldig spent på er om det er støy i bildet. Synes dette var en svakhet på 435.
28.09.2005 17.43.05 #51 av 125
Postet av: a|ex
Det er dessverre noe støy i bildet på 6- generasjon også. Et litt støyete og kornete bilde er vel det den plages mest med (i den grad den plages av noe særlig i det hele tatt)
29.09.2005 07.49.51 #52 av 125
tusen takk for meget gode og utfyllende svar. Helt suverent

Da tror jeg rett og slett jeg får leie meg en digitaltuner...

Vil jeg da ikke trenge tuneren som følger med tven, eller må jeg uansett koble via den?
29.09.2005 11.01.18 #53 av 125
"jazzen" skrev:tusen takk for meget gode og utfyllende svar. Helt suverent

Da tror jeg rett og slett jeg får leie meg en digitaltuner...

Vil jeg da ikke trenge tuneren som følger med tven, eller må jeg uansett koble via den?

Hvis du leier en digitaltuner fra en kabelleverandør, så kobler du denne til TV'n med en scart kabel.

MEN jeg har nettopp funnet ut at det sendes digitale "test" sendinger fra Tryvann i Oslo. Disse er på MPEG.2 formatet, og skal kunne dekodes med den innebygde digitale tuneren i XDE versjonen. Disse sendingene vil sansynligvis være på lufta helt til det digitale bakkenettet er i drift.

Bor du i nærheten av Tryvannssenderen (og helst har fri sikt dit) så holder det med en vanlig liten piskantenne for å ta ned dette signalet. De kanaler som sendes der er NRK 1 og 2, TV2, TVNorge og muligens SVT 1 og 2.
29.09.2005 13.00.50 #54 av 125
Jeg har ikke XDE versjonen, men FDE, altså ikke noe digital tuner innebygget.....

Men når det gjelder å leie tuner av canaldigital, som jeg har i veggen så finner jeg ikke noe info om det på deres sider. canaldigital.no...Står at man kan kjøpe en for 2k og deretter betale en årsavgift på 600. Er det tilfelle at jeg må kjøpe den og betale et slags abo, eller er det noen av dere som vet at jeg kan leie den. Dumt å kjøpe en slik hvis det likevel snart går ut..

Kan noen hjelpe meg med dette?

På forhånd takk.
29.09.2005 13.52.43 #55 av 125
"jazzen" skrev:Jeg har ikke XDE versjonen, men FDE, altså ikke noe digital tuner innebygget.....

Men når det gjelder å leie tuner av canaldigital, som jeg har i veggen så finner jeg ikke noe info om det på deres sider. canaldigital.no...Står at man kan kjøpe en for 2k og deretter betale en årsavgift på 600. Er det tilfelle at jeg må kjøpe den og betale et slags abo, eller er det noen av dere som vet at jeg kan leie den. Dumt å kjøpe en slik hvis det likevel snart går ut..

Kan noen hjelpe meg med dette?

På forhånd takk.

Hvis du ser nederest på denne siden, så står det at "Dekoderleie kommer i tillegg."

http://www.canaldigital.no/templates/pr ... _4867.aspx

Koster kr. 59,- pr måned i tillegg til abonnementet.

Var jeg deg så ville jeg ringt dem for å høre om de ulike mulighetene.
29.09.2005 18.42.28 #56 av 125
Akkurat..Skal ringe dem å høre jeg...

Men hvis jeg kjøper en dvd-rec da...har den innebygget digital tuner?

For det har jeg egentlig tenkt å kjøpe meg, så da kanskje jeg slår 2 fluer i en smikk :)
29.09.2005 20.06.59 #57 av 125
"jazzen" skrev:Akkurat..Skal ringe dem å høre jeg...

Men hvis jeg kjøper en dvd-rec da...har den innebygget digital tuner?

For det har jeg egentlig tenkt å kjøpe meg, så da kanskje jeg slår 2 fluer i en smikk :)

Så vidt jeg vet har ingen dvd-opptakere kommet med digitale tunere enda. Og uansett vil du ikke få tilgang til de digitale sendingene fra et kabelselskap med en "vanlig/standard" digital tuner. Disse signalene er kryptert og krever en form for tilgangsautorisering som du må betale for - enten via et abonnementskort som settes i tuneren (vilket er vanlig for parabol), eller via toveiskommunikasjon mellom dekoderen/tuneren din og systemsenteret til kabelleverandøren via kabelen.
30.09.2005 18.23.18 #58 av 125
Postet av: Tannoy
Etter leveringsproblemer med Pana 500 har jeg begynt å vurdere denne...
Synes FDE versjonen blir å gå litt ned i forhold til PV500 da den mangler PC-inngang, men uansett...
Noen som har sett denne med analoge signaler? Synes Panaen klarer seg meget bra på analogt mottak, men er litt usikkert på denne...
Noen som vet om denne har kommet i butikk? I Kristiansand?
Har det kommet noen tilbakemeldinger om hva XDE versjonen kommer til å havne på? Ser vi 30K før jul?
Sometimes I have morningwood in the late afternoon...
Sjekk gjerne ut min hjemmekino:
http://min.hjemmekino.no/Tannoy/
30.09.2005 21.33.00 #59 av 125
Er det noe problem med innbrenning på denne tven... Har brukt den litt til xbox, og syntes jeg har fått en flekk oppe i høyre hjørne....ser den såvidt når hele skjermen står på helt sort..(tven er en uke gammel i dag)

Mulig jeg innbilder meg ting men, er det mulig at det kan skje såpass fort? og hva burde jeg da gjøre?

Litt krise i såfall
30.09.2005 21.43.12 #60 av 125
Puh....Det gikk vekk...var vel bare akkurat etter at det bildet hadde stått på da... at lyset hang igjen..

Sorry for maset, men begynte å bli litt urolig

Er innbrenning noe probb på denne tven?

Og takk for all hjelp så langt.
Skriv et svar