Logo

Offisiell tråd - LG AN110 DLP projektor

Skriv et svar
14.06.2006 08.34.53 #1 av 47
Postet av: Torja
Ja, så fikk jeg meg en projektor. LG 110 har jeg vurdert en stund, og da prisen falt til under 15000,- var jeg ikke i tvil. Spent som en liten unge på julaften pakket jeg opp herligheten en gang i forrige uke. Rett ut av esken var den fin å se på. Den hvite farget er blank og skinnende. Jeg syns den ser lekker og flat ut(i disse flatskjerms tider). Vegg brakett fulgte med i esken for å feste PJ til veggen. Jeg trodde bordstativet fulgte med, men det gjorde det altså ikke, en strek i regningen da jeg hadde planer om å la den stå på et bord.

LG 110 har vertikal lense skift, men ikke horisontal. Men stående på et bord eller hylle er det en smal sak å flytte denne horisontalt fysisk. Men da fikk man tenke nytt. Jeg festet den til en hylleseksjon ved hjelp av en treplate som jeg skrudde fast vertikalt. Deretter festet jeg PJ’en til denne. Har ikke mulighet til å feste den til veggen. Når man fester veggbraketten, må man huske at linsen ikke er sentrert på midten men ca 14 cm til siden, så man tar høyde for dette ved sentrering mot lerret. En egen feste metall pinne skal skrus av fra vegg braketten for å festes på baksiden av prosjektoren (se bilde).

Det følger med VGA(D-sub) kabel for tilkobling PC, en egen VGA til komponent overgang og kompositt kabel i tillegg til strømkabelen. Det er fire innganger sentrert på undersiden av PJ. En VGA(15 pin D-sub), en supervideo, en kompositt + HDMI.

LG 110 kan vris på, ca 10° til høyre og venstre. Dette var ganske lett å gjøre. Praktisk viss vegg braketten ikke ligger helt vannrett. I tillegg kan man visstnok vri den 5° utover alle veier. Prøvde dette, men fikk ikke til. Tok ikke sjansen på å legge noe makt bak dette.

Fikk ikke prøvd noe særlig mer ut ennå, da jeg har hatt en del jobb å gjøre. I tillegg har jeg ikke fått lerretet ennå. Har dog slått den på for å se om den virker, og det gjør den. Med et blått dynetrekk(med blomster på) hengt over plasma tv + noe av bilde treffende på bakveggen ca 2 meter bak og noe mot et skap kunne jeg konstantere at dette så bra ut. Bilde ble kastet delvis opp i taket, men med lense skift flyttet jeg bilde ned til tv. Jeg har aldri hatt noen PJ, før, men dette var enkelt å styre. Menyen var uproblematisk å manøvrere i og med fokus og zoom på fjernkontrollen var det lett å stille bilde i ønsket størrelse. Har tittet i bruksanvisningen, som bl.a. er på svensk. Helt grei og enkel å forholde seg til. Lyden fra PJ er hørbar, men ikke spesielt sjenerende. Justerte til low lamp mode og lyden gikk litt ned. Med lyden på fra receiveren druknet dette i deg generelle lydbildet. Jeg syns den slo seg på svært raskt(under ett minutt). Fjernkontrollen er liten, samme farge som PJ og med et kledelig blått bakgrunnslys når du trykker på en knapp nedrest på kontroll panelet.

Når det gjelder bilde kvaliteten er det jo litt vanskelig å vurdere dette med den kvas’løsningen jeg hadde valgt(delvis mot vegg og dynetrekk over tv osv). Men det jeg kunne se så svært lovende ut. Ikke noe bildestøy. Gikk tett innpå bildet for å se etter rutenettet, men kunne knapt se noe til dette, dog med forbehold om førnevnte løsning ved mangel på lerret. Svart så svart ut. Gleder meg til lerretet kommer og jeg får prøvd skikkelig. Skal prøve å få tak i ett laken i dag og sett litt mer. Jeg klør virkelig etter å få testet ut. Virker som bildet er mye bedre enn min samsung Plasma skjerm. Har foreløpig koblet komponent fra Pioneer DVD brenner med Hardisk HD630. Vekslet litt mellom diverse tv kanaler. Prosjektor1.JPG Prosjektor1.JPG ( 28,140625 KB) Vist 7301 ganger Prosjektor2.JPG Prosjektor2.JPG ( 34,23046875 KB) Vist 7307 ganger Prosjektor5.JPG Prosjektor5.JPG ( 46,8916015625 KB) Vist 7299 ganger Prosjektor3.JPG Prosjektor3.JPG ( 42,3916015625 KB) Vist 7304 ganger Prosjektor4.JPG Prosjektor4.JPG ( 21,287109375 KB) Vist 7298 ganger Prosjektor6.JPG Prosjektor6.JPG ( 25,2763671875 KB) Vist 7301 ganger Prosjektor7.JPG Prosjektor7.JPG ( 33,1953125 KB) Vist 7302 ganger
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.06.2006 16.33.25 #2 av 47
Postet av: dvdjan
Dette høres bra ut :) Og ikke bare under 15 000,- men også under 14 000,- nå. Min ligger på posten og venter på meg ( og jeg venter på penger ) :? , og her hjemme så står det en HD DVD spiller og venter på den :)

Du får ta med deg din hit til meg da vet du så får vi se hva den er god for :wink:
Mine HD DVD og Blu-Ray filmer

Panasonic AE4000, Samsung LE46A866, Yamaha RX-V 1800, Toshiba HD A1, Toshiba HD-EP 35, PS3 (250 Gb), Samsung BD-P 1500, Lerret : DreamScreen V2 DynaGrey CineScope 2,35:1 265cm/ 114"
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.06.2006 19.30.47 #3 av 47
Postet av: Torja
Jøss, under 14.000,- Hvor henne da? Da må dette være årets projektor kjøp. :o
:lol:
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.06.2006 20.43.56 #4 av 47
Postet av: dvdjan
Komplett og Elkjøp har den for 13995,-
Mine HD DVD og Blu-Ray filmer

Panasonic AE4000, Samsung LE46A866, Yamaha RX-V 1800, Toshiba HD A1, Toshiba HD-EP 35, PS3 (250 Gb), Samsung BD-P 1500, Lerret : DreamScreen V2 DynaGrey CineScope 2,35:1 265cm/ 114"
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.06.2006 20.49.06 #5 av 47
Postet av: Rune
Flott omtale. Setter tråden til offisiell tråd.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.06.2006 19.02.53 #6 av 47
Postet av: dvdjan
Har du fått prøvd den litt mere nå eller ? :D
Mine HD DVD og Blu-Ray filmer

Panasonic AE4000, Samsung LE46A866, Yamaha RX-V 1800, Toshiba HD A1, Toshiba HD-EP 35, PS3 (250 Gb), Samsung BD-P 1500, Lerret : DreamScreen V2 DynaGrey CineScope 2,35:1 265cm/ 114"
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.06.2006 14.10.20 #7 av 47
Postet av: Torja
Uten skikkelig lerret, blir det jo så som så med titting på film med Projektor. Men etter og fått opp et hvitt laken kunne jeg i alle fall gjøre en slags bedømning. Med sol lyset inn vinduet og persiennene nedtrukket, var det forbausende klart å fint bilde å se. Selvsagt strukturer i lakenet men dog greit som en prøve.

I det jeg skal legge meg, etter nattevakt ringer transport firmaet og forteller meg at de kan levere lerretet samme dag. Et Dream Screen rammelerret 77”. Så var det å holde seg våken en time til. I det lerretet blir levert, så må jeg bare pakke opp og se herligheten. Som gutten jeg er klarer jeg selvsagt ikke å legge meg men begynner på monteringsfasen med en gang. Rammen er fløyelsdekt. Skal vel hindre refleksjoner. Link til selger her;
http://www.avshop.no/catalog/product_in ... cts_id=614

Monteringen går forbløffende fort nede på gulvet med framsiden ned, og er slett ikke avskrekkende på noen måte. Man bør huske på å få de to opphengs stroppene som skal brukes til montering på veggen på plass inne i metall skinnen før man setter selve rammen på plass. Ellers blir det problematisk i ettertid. Å dra lerretet stramt over knottene som skal holde det på plass, krever rå muskelkraft. Men da blir det stramt og slett.

Opphengt, må bildet justeres fra projektoren. Å treffe inne i rammen går greit med litt fininnstilling med zoom, lense skift og flytting av IVAR hylle. På tross av å ha bestilt det minste ramme lerretet, så virket det digert og front høytalere måtte flyttes litt på for å få dem på hver sin side av lerretet. Så har jeg ingen stor stue heller. I et relativt lyst rom, kun blendet med litt tynne gardiner og persienner sto bildet foran meg flott, stort og svært klart.

Er inne i en periode hvor jeg titter på ” Final Destination” filmene. Film nr 2 går i dvd spilleren, for her må vi jo prøve litt. Rett ut av esken leverer projektoren et bilde som er støyfritt, svært så korrekt i fargene etter egen smak og virker som har bra lysstyrke og kontrast, dog korrigerer jeg noe i ettertid. I start senen når trafikk ulykken inntreffer, flyr forvridd metall, eksplosjoner, digre tre stokker og hele biler tvers over stua mi så jeg blir bare sittende å måpe. I tillegg til et habilt DTS ES 6.1 lydspor så er det som man befinner seg på motorveien i USA. Makan, og det er ikke skikkelig mørkt her inne heller. Prøver sener litt tv via dvd hardisk opptakeren til Pioneer. Dette er bra. Bedre bildebehandling enn i Samsung plasmaskjermen min, men så har jeg en litt eldre modell(ps-37s4A1). Vær dama bretter seg utover i rommet mitt. I tillegg er det mye bedre detaljer i mørke sener som f.eks. i C.S.I serien. Jeg må innrømme det, hjemmekinoen har fått seg et kjempeløft.

En liten betraktning på Digital Video Essentials, som jeg bestilte med projektoren. Jeg prøvde å kalibrere via denne men ga nærmest opp prosjektet i desperasjon. Alt for vanskelig å finne fram i. Det føltes som det var time på time med forklaringer om hjemmekino, og jeg kom aldri fram til testbildene jeg trengte. Til gjengjeld glimret fraværet av noen korte gode kommentarer på hva jeg skulle se etter foran vært test bilde. Sikker utfyllende forklart et annet sted på dvd’en, men jeg fant ikke fram. Åpning senene var absolutt flotte å se på. Ukalibrert kunne jeg ikke se noen feil i bildet via PJ. Til slutt ga jeg opp, tok ut dvd og satte inn ”Pirates of the Caribbean” og gikk til THX kalibreringen og fikk justert kontrast og lystyrke. Via HDMI får du ikke justert skarpheten. Kontrasten tok jeg litt ned og lystyrken ble justert opp. Eksepel bilde.JPG Eksepel bilde.JPG ( 36,314453125 KB) Vist 7230 ganger Eksempel DVD bilde.JPG Eksempel DVD bilde.JPG ( 30,53515625 KB) Vist 7219 ganger Baksiden ramme lerret.JPG Baksiden ramme lerret.JPG ( 24,033203125 KB) Vist 7223 ganger
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.06.2006 14.55.25 #8 av 47
Postet av: Kjell
Det ligger en meget grei DVE guide under guider her på forumet.
Pass på at den reverserte gråskalaen er grå og ikke har fargenyanser i seg.

Eller du kan laste ned manualen her:
http://www.videoessentials.com/Manuals.php?referrer=PAL
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.06.2006 03.45.48 #9 av 47
Postet av: Torja
"Kjell" skrev:Det ligger en meget grei DVE guide under guider her på forumet.
Pass på at den reverserte gråskalaen er grå og ikke har fargenyanser i seg.

Eller du kan laste ned manualen her:
http://www.videoessentials.com/Manuals.php?referrer=PAL


Jeg må skynde meg å si at det ikke er noe galt med Video Essentials, men at jeg ikke hadde så mye tålmodighet med å finne fram den dagen. Har i ettertid brukt litt mer tid på dette. Ved innstilling av kontrast og lysstyrke har jeg korrigert litt mer etter testbildene som jeg fant på dvd V.E. Fargene har i mine øyne sett svært så korrekt ut. Oppnådde litt bedre detaljer i det mørke med kontrast og lystyrke korrigering. Fikk dessverre ikke lastet ned manualen via linken du viste til. Noe galt med PC her tror jeg.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.06.2006 06.40.27 #10 av 47
Postet av: Kjell
Du kan opgså benytte DVE tittel 13 kapittel 2 som en rask sjekk for både lysstyrke (sortnivå) og kontrast. Den venstre firkanten (justeres med lysstryrke) skal ha en synlig litt lysere firkant inni seg. og den hvite firkanten til høyre (justeres med kontrast) en synlig litt gråere firkant inni seg. Jeg bruker kun denne som en sjekk og bruker normalt de testbildene som finnes i kapittel 12. DVE13_2.jpg DVE13_2.jpg ( 82,6953125 KB) Vist 7188 ganger
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.06.2006 23.21.56 #11 av 47
Postet av: Torja
Takk for tipset :D
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.06.2006 03.00.30 #12 av 47
Postet av: Torja
Hurra,
nå klarte jeg å laste ned manualen. Skal i løpet av sommeren kose meg med Projektoren min. dvdjan har du fått din ennå?

:lol: 8)
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.06.2006 10.55.36 #13 av 47
Postet av: dvdjan
Nope, min ligger fortsatt på posten :? venter på litt kr fra komplett før jeg får hentet den, og det skjer denne uka :)
Mine HD DVD og Blu-Ray filmer

Panasonic AE4000, Samsung LE46A866, Yamaha RX-V 1800, Toshiba HD A1, Toshiba HD-EP 35, PS3 (250 Gb), Samsung BD-P 1500, Lerret : DreamScreen V2 DynaGrey CineScope 2,35:1 265cm/ 114"
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.06.2006 05.58.35 #14 av 47
Postet av: dvdjan
Jaha da var også min proje i hus :) Virker meget lovende dette. Har ikke fått satt den opp der den skal henge da jeg har for lang avstand i forhold til lerretstørrelsen jeg kjører nå, så må nok investere i ett større lerret.

Men DVD ser veldig bra ut på denne, men når den fikk HD DVD signaler da var det en ny verden som åpnet seg :shock: Ble litt nedtur og se "vanlig" dvd etter det :?
Mine HD DVD og Blu-Ray filmer

Panasonic AE4000, Samsung LE46A866, Yamaha RX-V 1800, Toshiba HD A1, Toshiba HD-EP 35, PS3 (250 Gb), Samsung BD-P 1500, Lerret : DreamScreen V2 DynaGrey CineScope 2,35:1 265cm/ 114"
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.07.2006 22.18.34 #15 av 47
Postet av: Karsten
Dama mi var å så på LG prosjektoren her om dagen, og hun sa at glasset forran ikke var helt klart, men hadde et mønster i seg..

NOen som vet om dette er valgfritt ?

(hadde tenkt å putte et bilde eller tapet bak der.. tror jeg har hørt at
det er mulig, og da hadde jeg ønsket helt klart galss... men men
går det ikke så går det ikke....

noe alla dette: http://www.dinside.no/php/art.php?id=217373&bid=4
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar