TrondSB
Aktiv
E-post
Nå har jeg endeligt fått meg nytt stort hus og da trenger jeg nytt TV, også godkjent av andre halv del.
Ser for meg 50", har lyst på større men det koster for mye.
Litt av utfordringen er omgivelsene. Jeg blir sittende ca 4-5m unna skjermen. I tillegg er det mye lys inn i stuen, masse vinduer. Selve skjermen tror jeg ikke får direkt sollys på seg, har ikke flyttet inn ennå.
Tv'en blir brukt til både vanlig tv og film. Ser en del film og vil gjøre det fram til kinoen kommer (forhåpentligvis om ca 1 år).
Pris ca 30000
Spørsmålet da er hva går jeg for?
Meget Kunnskapsrik
E-post
Det finnes veldig mange tråder angående temaet, så det er ikke dumt å lese litt i andre liknende tråder.
Men jeg skal være snill alikevel og komme med tips. Valget ditt bør stå imellom Pioneer og Panasonic. Pioneer PDP-507XA har frem til nå vært markedets beste 50".
http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q ... 2;r:kelkoo
Panasonic har nå kommet med ny modell, 50PV70, men har ikke sett den selv eller sett noen tester av den. Jeg ville tro at den matcher Pioneeren på det aller meste og at forskjellene er små, men det blir tipping fra min side. Forrige Panasonic modell, PV60/PV600 var et lite hakk dårligere enn Pioneeren.
Kommer også en modell som heter PV700. Den vil med all sansynlighet ha samme bildekvalitet, men får i tillegg minnekortinngang (SD kort), bedre høyttalere, en ekstra HDMI inngang og multiwindow.
http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q ... 2;r:kelkoo
Er du villig til å vente til høsten, så kommer Pioneer med nye modeller som kommer til å ta et kraftig sprang fram innenfor plasma teknologien. Vær også klar over at dagens Pioneer modell, PDP-507XA, vil falle pris til sommeren da det nærmer seg avløsning av nye modeller.
http://forum.hjemmekino.no/viewtopic.php?t=8357
Nei, det er i grunn ingen andre merker du bør vurdere.
http://www.hjemmekino.no/database/compa ... 24,430,374
Torja
Meget Kunnskapsrik
E-post
Nettside
For 30000 kr så ville jeg satset på de nyeste 50" fra Panasonic. Tror du fint får en under din veiledende pris. Mye tv for prisen. Etter den sitte avstanden du angir vil 50" ikke bli for stort. Det verste er at man blir vant til stort bilde. Så ønsker man stadig større. Husker selv da jeg fikk min første 37". Syns bilde var kjempe stort, så fikk jeg projektor og lerret og bilde ble plutselig veldig stort og 37" føltest "lite". Har nå PJ og Plasma 42". Syns selv at 42" innimellom blir litt "lite". Alt er relativt. Kjør så stor skjerm du har råd til med en gang, ellers kan det hende du angrer.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
TrondSB
Aktiv
E-post
Jeg har vært litt rundt på forumet, men har ikke sett så mye med tanke på avstanden (ca 5m) og 50", hvor mye utgjør kontrast og sortnivå på den avstand og med lys stue.
Hvilke utslag har dette på valget mellom Plasma og LCD?
Har nettopp hørt at Toshiba kommer ut med ny 52" LCD (sommer/høst)??
Takker for all råd.
Trond
Aktiv
E-post
Du kjenner nok til at de gamle CRT TV'ene gjennspeilet lys i glasset ganske bra. Spesielt når sola stod inn vinduet. Da var det håpløst å se på TV, med mindre man kunne dra ned persienner eller noe lignende for å blokkere lyset.
Merk deg dette. Disse store plasma TV'ene har glassplater foran panelet. Så de gjennspeiler sollyset 5 ganger bedre enn en CRT TV.
LCD TV'ene har ikke glassplater, men til ditt bruk og med tanke på størrelsen må du gå for plasma.
LG har 100% pikselgaranti på sine TV'ere. Kan være greit å vite. Jeg selv fikk en Pioneer med pikselfeil og måtte heve salget mitt. Dødepiksler blir ansett som normalt og erstattes ikke.
Men uansett, hadde jeg vært deg. Ville jeg ventet til høsten igjen, og evt. kjøpt Pioneer pdp-507XA. Det er pr. idag den råeste og beste 50" plasma TV'n. Og til høsten erden nok litt billigere.
På en annen side, så kommer det nå en stor og fet 52" LCD fra Samsung. Denne jeg jeg kikket litt på og lest litt om. Den virker svært lovende, og sikler litt på den selv nå. Den har en oppløsning på 1980x1080 og er dermed FULL HD, og vil støtte 1080 progressivt 100%.
Ville absolut avventet TV kjøpet tils du får tatt en titt på Samsung LE-52M87. Da slipper du også sol lys problemene.
Pioneer VSX-LX60, Pioneer PDP-427XA, Dali Ikon 6, Dali Ikon Vokal 2, Pioneer DV-696AV, Pioneer DVR-530H, Project Debut III, Jamo E400, Pioneer S-W150S, PS3 og Gamecube
boly
Kunnskapsrik med egen hjemmekino
E-post
Du bør heller ikke glemme bakprojeksjon.....
Da spesielt JVC og Sony sine. Mange " for pengene.
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung