Logo

Nye hjemmekinohøyttalere

Skriv et svar
14.06.2010 20.41.38 #1 av 7
Postet av: Jontepop
Hei!

Jeg har hatt ett oppsett med Audio Pro Blue Diamond, Black Diamond og Black Vector som blir drevet av en Denon AVR-3808.

Har en LG 60" THX tv, Playstation 3, Canal Digital HD Dekoder.

Jeg sliter med at Audio Proenes Mellomtone rett og slett ryker når man spiller høyt, og har byttet disse stadig vekk. Nå er jeg lei, og lurer på hva jeg skal gå for.

Dali? CV? Klipsch?

Dette skal brukes til fest og til film. Så trenger front med trøkk i som kan spille høyt, og en evt Sub som kan fylle på med bass og trykk.

Hva kjøper jeg? Tips?

Takk for svar, kjøper gjerne brukt om det er mulighet for at noen vil selge
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.06.2010 21.26.10 #2 av 7
Postet av: orso
Hvis elementer ryker når du spiller høyt, tyder vel det på at du trenger mer krefter. Se om du kan få lånt med deg hjem et effektrinn som du kobler på pre-out til Denonen. Effektdelen i receivere er ofte en svakhet.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.06.2010 21.40.28 #3 av 7
Postet av: Jontepop
Denon har jo 7x170w i 8ohm, burde holde det.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.06.2010 22.10.25 #4 av 7
Postet av: orso
"Jontepop" skrev:Denon har jo 7x170w i 8ohm, burde holde det.

Det er tullewatt som er oppgitt. Sansynligivs leverer den ikke mer en maks halvparten i kontinuerlig drift. Se linken:
http://www.patos.no/patos/page.php?34
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.06.2010 08.41.41 #5 av 7
Postet av: orso
Har Audio Pro høyttalerne innebygget forsterker til bassene? Uansett er det noe merkelig at det er mellomtone elementet som ryker. Vanligvis ryker diskanten først når man spiller høyt med en forsterker med for lite krefter.
Det kan tyde på at det er en feil med høyttalerne.

Uansett bør man ha effektforsterker til fronthøyttalerne. Effektdelen i selv ganske dyre surround receivere er svært sjelden spesielt god.

Hvis du finner ut at du uansett vil skifte høyttalere, så er det gode lytterunder og helst hjemlån før kjøp som er det beste. Vanskelig å anbefale andre høyttalere da smak og musikk preferanse spiller mye inn. Personlig er ikke noe spesielt fan av Klipsch, men det er veldig mange som liker de. En typisk rocke og film høyttaler, men diskanten er ofte litt skarp i de. Foretrekker selv mer nøytrale høyttalere som Dali, XTZ, Dynaudio, og Tannoy. Cervin Vega kan spille grisehøyt og med mye trøkk, men de har høy forvrengning. En høyttaler som både har bra trøkk og samtidig brukbar åpenhet og renhet er JBL som selges hos Soundgarden. Mulig det kan være noe for deg.
http://www.soundgarden.no/shop.cfm?path ... &brand=JBL
Vienna Acoustics høyttalere er også verdt å ta en titt på.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.06.2010 21.52.22 #6 av 7
Postet av: Zleepyme
Blue Diamond bør ha effektforsterker på mellomtone/diskant for å følge den massive innebygde forsterkeren på 10" elementene. uten den blir det veldig puslete i mellomtoneregisteret, og man risikerer at med full bassskuv, så hører man ikke at man overbelaster mellomtonene som da ryker.

Hvis du likevel skal bytte høyttalere har man en del merker å velge imellom. Har selv Dali Concept 10 og Yamaha 3800. men på dette valget bør man ihvertfall sette av en 8000 lapp til effektforsterker. Har en Vincent SP331, og dette spiller MEGET bra :D Selv med lillebroren til concept10, Concept 8, bør man bruke effektforsterker...
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.06.2010 10.10.08 #7 av 7
Postet av: SVS Inderoy
Klipsch sin referanse serie burde gå ann og prute på nå som det er oppgradering av serien like rundt hjørnet
Yamaha-Doxa-Sherbourne-Cambridge Audio-Panasonic-PS3
Swans Diva 6.2f - Swans 1.1C - RS-52.
2 stykk SVS PC13 Ultra
2 stykk XTZ W12.16 + SVS EQ1
BetterCabels, Van den Hul og Monster
( harmen/kardon på avforum)
http://www.svsound.com/animation.cfm
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar