Logo

Nye allround høytalere - Mellom 5 og 8tusen

Skriv et svar
27.01.2010 01.03.15 #1 av 4
Postet av: Han5y
Heisann

Er helt ny på forumet,så får vel starte med en liten presentasjon.
Er en gutt på 19 år, holder til i kalde nord, også kjent som Tromsø. Interesser i Data, stereoanlegg, bil, og bilpleie.

Har pr. dags dato:
Harman Kardon HK3490 stereoforsterker
Cerwin Vega VE-8
Cerwin Vega LW-10X
LG 47H3000
Acer L5100

Og føler at systemet er greit oppsatt. Det meste er ganske nytt, og i en passende prisklasse for meg.
Det som begynner å ta på alderen er høytalerne, som nå over 3 år gamle. Disse ble kjøpt den tiden da bass og pris var en dødelig kombinasjon for en 16 års gammel gutt.

Jeg føler jeg trenger noen nye høytalere, da jeg syns disse er litt for tamme.
Har nå sett litt rundt på nettet på høytalere i mellom 5 og 8000,-, og "alle" er testvinnere, "alle" er knallgode, og "alle" er mest bang for the bucks.

Fremdeles, så ønsker jeg å ha muligheten til å guffe opp volumet, og kjenne bassen i veggene, men dette blir mer til en sjeldenhet.
Derfor er jeg automatisk skeptisk til høytalere som har noe mindre enn 8" bass element. Jeg vet helt innerst inne at noen 6.5" basselementer kommer til å holde, men jeg tørr ikke gamble.
I denne sammenheng tenker jeg på 2x8, eller 2x10", men igjen, tyngre å drive.
Høytalere som er lette å drive er et pluss, da forsterkeren min ikke er verdens kraftigste, yter 2x120w på papiret.
Det jeg primært kommer til å gjøre, høre på musikk, veldig sjelden film.
Musikken jeg hører på er veldig variert, da snakker vi rock, trance, og rap/hiphop, ergo, jeg trenger en høytaler som spiller det meste.
Disse skal ha klar diskant, men ikke så klar at den blir skrikende ved høyere volum. De skal også ha trykk i bassen ved både dype bassganger, og harde ved tromme, og "trance"-slag.
Midbassen skal også følge godt sammen med subwoofer, slik at det ikke blir noen store "glipper" i lyden, det savnet jeg på mine CV VE-8.
Det som også hadde vært et pluss er at basselementene går såppas dypt,at subwoofer ikke trengs, dette er ikke et must.
I tillegg er det også et pluss at disse er lekre, og stilrene i utseendet.

Signalet forsterkeren får er fra en optisk kabel, i fra tven (alt blir kjørt til TV, både amp og x-box, så lyden blir sendt ned til forsterker) til forsterker. Ikke noe voldsomt avansert der.

Jeg har store krav, men jeg har funnet fram noen aktuelle kandidater:
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=430776 - JBL ES100
http://www.hifiklubben.no/produkter/hoyttalere/gulvfront/cerwin-vega_xls-28_hoyttalere.htm - CV XLS 28. Er dette er ny, forfinet utgave av VE-serien, eller er dette mye av det samme? Ergo, slike som mine, bare med midbass og en extra bass? Eller har Cv sjerpet seg?
http://www.hifiklubben.no/produkter/hoyttalere/gulvfront/dali_concept_8_hoeyttalere_kirsebaer.htm - Dali Consept 8
http://www.surround.no/product/540427/Qln-Signature-mkll-system.html - QLN Signature MK2

Jeg ønsker selvfølgelig å handle lokalt, da man slipper frakt, men igjen, noe must er det ikke.
Og hvis du har noen andre tips, fyr løs. Jeg ønsker tips!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
31.01.2010 19.33.20 #2 av 4
Postet av: Zleepyme
Dali høyttalerne er definitvt et godt valg, og de har langt bedre dynamikk en CV høyttalerne.De spiller pent med masse detaljer i toppen, men samtidig gir de dobble 8" bassene meget bra punch og dypbass. Dette er en forholdsvis stor høyttaler som trives godt hvis du har en god intergrert stereoforsterker, eller en middels stor surroundreciver. Jeg har selv Concept 10 og fra første tone ble jeg meget fornøyd med mitt valg. Hadde før Dali808(forgjengeren til C8) Og disse spilte også meget godt. Concept serien er allroundere og lyden passer de aller fleste, men det er jo ingen bakdel å høre på de enkelte før man kjøper hvis man har mulighet til det.
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.02.2010 23.33.07 #3 av 4
Hei og velkommen til forumet Han5y!

Jeg kunne sikkert skrevet mye om forskjellige høytalere osv, men lyd er svært subjektivt og alle har sine egne preforanser.

Men kan si at du imidlertidig bør ta en lytt på Klipsch sin RF-serie, dette er høytalere som ikke krever all verden av forsterkerkraft for å låte bra ( men er selvsagt å foretrekke) og de har bra punch i seg.

CV er på langt nært like detaljert og klart som blandt annet Klipsch, Dali etc. QLN og JBL har jeg ikke fått hørt ennå, så vil ikke uttale meg noe særlig om de, men ville absolutt dratt å hørt på de. Du bør ikke være så beskymret over at høytalerne ikke har monsterbasselementer, være heller litt smart å finn noen som ikke krever alt for mye forsterkerkraft og som samtidig låter bra.

- Spiller man for høyt med en liten forsterker og en relativt tungdreven høytaler kan du risikere at den begynner å klippe. Dette vil si at receiveren/forsterkeren prøver å gi ut mer effekt enn den har, å begynner derfor å klippe frekvense siden den ikke klarer å følge med i svingene. Dette kan føre til at utstyret blir ødelagt.

Blir det for lite bass kan du heller supplere med en subwoofer senere.

- Men som sagt, ta med noen gode cdèr som du liker å lytt på de forskjellige alternativene!
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.03.2010 12.52.39 #4 av 4
Postet av: toraabe
Hvor stort er rommet ditt ?
Det er ikke nødvensdigvis at man må ha en stor sub til å spille med godt trykk.
Er rommet lite nok kan en 18 tommer bare stå å blafre mens en 10 tommer kan gi mye mere trykk.
Så må man vite hva man skal ha... Er systemet satt korrekt opp ?, spiller sub i fase med resten ?
Er dette satt rett opp så blir dette svært bra. Jeg har selv vært i din alder hvor større enn størst var det som er kult, men det er ikke alltid like morsomt med disse digre monstrene av noen kabinetter som mer er på størrelse med PA kabinetter.
Etter en stund oppdaget jeg at til og med at middels store høyttalere supplemert med en Sub som henger med er bedre enn svære kabinetter som vel ikke alltid spiller i fase med sub osv ....

Tar man 2 monitorer til front + en bra center og bakhøyttalere supplemert med denne her http://www.surround.no/product/485722/X ... lossy.html så spiller dette minst like bra som det du har skissert opp.
Siden jeg har jobba med konserter i en rekke år så er det viktig at ting er rett satt opp. her har størrelsen etterhvert blitt mye mindre og effekten har gått opp. Det samme ville jeg ha gjort med hjemmekino. Sørg heller for en stor kraftig amp til høyttalerne sammen med subben som jeg viste eller to av dem så har du et anlegg som er diskret i utseendet, men som samtidig kan få ting til å dette ned fra bokhylla i stua di...... Det er kult ...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar