Logo

Nybegynnerens uvitenhet...

Skriv et svar
02.02.2008 00.40.43 #1 av 4
Postet av: Cowboy
Har startet innhandling til min første hjemmekino - og prosjektor og lerret er foreløpig et stykke unna. Det første jeg har prioritert er rommet i seg selv - å få seg et rom å bygge kino i er kanskje den største bøygen uansett. ;) Det jeg nå jobber med - og bruker penger på - er lydkomponenter. Jeg må forholde meg til budsjetter, som de fleste andre - men jeg har avsatt relativt lite penger til lyd. Da jeg fikk koplet opp høyttalere og surroundreceiver - flunkende nye og skinnende - med nye høyttalerledninger fikk jeg bakoversveis! Eller kanskje det er mer riktig å kalle det foroversveis... Jeg ble utrolig skuffet! Som aktiv musiker har jeg jobbet med lyd i 20 år og brukt masse penger på å skape god lyd i gitarriggen min - så jeg hadde regnet med at jeg måtte ta til takke med "litt dårlig lyd" i oppsettet mitt. Det er nå en gang slik at en får det en betaler for - og kvalitet må du betale litt for, og det hadde ikke jeg... Men at jeg skulle bli så skuffet...!? Aldri hadde jeg trodd det... Gadd ikke å besøke kinoen på to uker...

Ok... igår var jeg nedom igjen, og lyttet i en times tid. Jeg orket å sitte der. Fremskritt - og når jeg gikk derfra så var det med en ok følelse. Det kunne jo hende jeg kunne lære meg å leve med dette? Og jeg var ikke verre på det enn at jeg tok en tur i dag også. Begynte å jobbe med lyden, lot forsterkeren bli varm, lot høyttalerene leve og jobbe litt, lot kablene finne ut av hva som var jobben deres - leste i bruksanvisninger og fant ut hvordan jeg best kunne "snakke" med forsterkeren.

Og nå kommer jeg til det selvfølgelige poenget - som jeg like selvfølgelig burde visst - men som var et sjokk! Både forsterkere, kabler og høyttalere må få lov å bli varm, må få lov til å kalibreres i forhold til oppgavene de er påtenkt. (Jada, kalibrering av kabler høres underlig ut, men er de ikke brukt før, så høres det meste for jævlig ut. "Kalibreringen" består i å bruke dem, sette på musikken å la dem jobbe med signaler og bli vant med det som forventes.) Spooky? Ja - sikkert mumbojumbo - men jeg er overbevist om at mange skjønner hva jeg mener likevel...!

Jeg ble ihvertfall låst fast i sweetspot i kveld! Plutselig spilte anlegget usannsynlig bra. Dynamikk ble tydelig - og interessant å lytte til. Instrumentene møttes på gulvet foran meg og vokalisten pustet meg på kinnet... (Det var en kvinne heldigvis...;)) Så husk det da - andre nybegynnere - utsyret låter aldri fantastisk før det har fått lov til å "vokse" seg på plass og du har gjort den nødvendige jobben!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.02.2008 01.32.31 #2 av 4
Høytalerne krever litt innspillingstid. Fra starten av er blant annet membranopphenget ganske stive når de er nye, dette vil myknes etter litt innspilling og lyden vil bli litt bedre etterhvert som du spiller. Det er noe som heter innbrenning av kabler, hvorvidt dette funker vet jeg ikke. Mange som mener at reciveren/forsterkeren blir bedre ettersom hvor lenge du har den på, det sies da at lyden blir litt mer oppløst, fyldigere og mer behagelig å høre på. Noe jeg er noegenlunde enig i.

Kjøpte du dette oppsettet el?:
viewtopic.php?f=21&t=10430&p=56591#p56591
viewtopic.php?f=13&t=10406&p=56362#p56362

Isåfall kan jeg gjerne gi noen flere tips til en litt bedre lytteopplevelse. Uansett, bra at du ble fornøyd til slutt :wink:
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.02.2008 09.23.42 #3 av 4
Postet av: Cowboy
http://www.lydogbilde.no/index.php?cat=45376&id=506848
Dette er høyttalerene. Har også kjøpt to tilsvarende "lillebrødre" som skal gjøre jobben som bakhøyttalere.Skal spe på med en XTZ 99 W10.16, og en centerhøyttaler.
http://www.fynda.se/index.php3?prodid=3031
Dette er surroundreceiveren.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.02.2008 11.26.01 #4 av 4
Postet av: orso
Høyttalere har innspillingstid, det er sikkert. De kan ofte låte hardt til og begynne med og bassen sitter ikke som den skal. Mange mener også elektronikk har noe innspillingstid, men det er ikke snakk om mer enn 5-10 timer maks. Kabler har derimot ingen innspillingstid selv om en del kabelprodusenter hevder det Det stemmer regel rett ikke med de fysiske lovene. Så skal man ikke glemme at ørene våre tilpasser seg ny lyd også etter hvert.

Et tips: Jobb mye med plassering av høyttalerne, men vent gjerne til de er innspilt (20-50 timer, vanligvis). Plassering kan ha veldig mye å si.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar