Logo

Ny projektor, det står mellom 3 stk...

Skriv et svar
07.11.2007 16.39.00 #1 av 13
Postet av: jmelhus
Hei,

Jeg hadde satt pris på litt hjelp og guiding i jungelen av ulike produkter og løsninger. Jeg har mer eller mindre bestemt meg for at det er projektor jeg ønsker å gå for. Jeg har i den anledning forsøkt og satt meg inn i emnet og kikket på 3 ulike typer. 1 DLP og 2 LCD.

Benq PE8720, fåes til ca 9000,- NOK eks. mva. på en amerikans nettside.

Epson EMP-TW700 til ca 9000,- NOK på nettdata.no
Hitachi PJ-TX300 til ca 9000,- NOK på nettdata.no

Jeg har en forholdsvis lys leilighet, med en del vinduer. Men ønsker å installere rullegardin på alle vinduer, slik at jeg har mulighet til å få det mørkt på sommeren også. Helt mørkt får jeg det nok ikke på sommeren. Lerret må jeg ha, men vet ikke om jeg skal velge hvitt, grått eller svart lerret?

Avstand fra projektor til lerret er 343 cm. Projektoren blir å stå på en hylle, slik at den mer eller mindre blir å projisere 90 grader horisontalt og vertikalt på lerretet. Sitteavstand til lerretet blir ca 3 meter. Noen erfaringer med hvor stort lerret/bilde man bør ha på en slik sitteavstand?

Den amerikanske nettsiden heter for pcrush.com, noen med erfaring fra denne siden? Eller generelt fra å handle projektorer abroad? Regner med momsen blir lagt på automatisk når den fortolles inn i landet?

mvh

Jørgen
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.11.2007 17.12.51 #2 av 13
Postet av: ingobingo
Alle disse pjene er gode, så vansklig og si hva som er best,spørs litt på hvem som ser. Kansje vurdere SONY VPL-AW15 LCD-projektor også.

Eg liker best Epson tw700
http://www.avshop.no/SystemConfigurator ... t:10502866
(godt tilbud)
Ville valgt et grått (I alle fall på LCD Projektorene) 77" lerret.

Har dessverre ikke handlet på pcrush.com, men BenQ er PE8720 er en utgått modell, W9000 har tatt over som er dyrere men råere enn de andre.
http://www.hjemmekino.no/database/proje ... alognr=114
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.11.2007 17.21.51 #3 av 13
Postet av: ingobingo
hvis 90 grader ned og 90 grader bort vil si 100% horisontalt og 100% Vertikalt lensskift...Er det mulig du sliter, ingen av disse pj støtter dette...
Og hvis dette går ann i det hele tatt koster det sikkert en del mere.. Epson tw1000 støtter 96% begge veier (som er det meste eg vet om) ,men det går utover bilde kvaliteten.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.11.2007 17.47.31 #4 av 13
Postet av: Torja
Sitat:
"Projektoren blir å stå på en hylle, slik at den mer eller mindre blir å projisere 90 grader horisontalt og vertikalt på lerretet."
Sitat slutt...
Dette må du neste utdype nærmere. Du mener PJ står rett forran lerretet?

Hvis det er tilfellet ville Benq sin 8720 være det beste valget i alle tilfeller. Alle DLP PJ gruser de fleste LCD på sortnivå og skarphet grunnet større fylnigsgrad mellom pikslene. I tillegg er dette en PJ som har vært skrytt opp i skyene hva kommer til bilde kvalitet. Ny til 9K er veldig god pris da denne for halvannet år siden kostet over 50K.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.11.2007 18.32.24 #5 av 13
Postet av: jmelhus
"Torja" skrev:Sitat:
"Projektoren blir å stå på en hylle, slik at den mer eller mindre blir å projisere 90 grader horisontalt og vertikalt på lerretet."
Sitat slutt...
Dette må du neste utdype nærmere. Du mener PJ står rett forran lerretet?


Litt klønete skrevet av meg, men du har helt rett. Projektoren står rett foran lerretet :) Jeg synes også at DLP-projektoren fra Benq frister mest, men er litt skeptisk til å handle fra en amerikansk nettside. Forestiller meg hvor mye styr det blir om jeg får problemer med den. Noen som vet om det finnes norske butikker som fremdeles selger denne?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.11.2007 18.37.58 #6 av 13
Postet av: Torja
Kansje du finner en brukt, er mange som selger for å oppgradere til full HD. Tror ikke noen norske butikker selger denne lenger da den er utgodt fra sortimanget fra BenQ. Det betyr ikke at den ikke er en meget god PJ for det. Har du aldri hatt projektor før så spiller dette med 1080p og 720p ikke så stor rolle, da et bilde på stort lerret har enormt mye mer å si for kino følelsen enn noe annet. Tro du meg :D
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.11.2007 19.42.27 #7 av 13
Postet av: jmelhus
Hmm... fant oppfølgeren til Benq PE8720 på nettshop, W9000 til ca 17000,- ink. mva., det blir ca 5000,- opp i forhold til 8720. Jeg kan strekke meg til dette, men ville det være verdt det? Hvordan er nedskaleringsfunksjonen til W9000? Er egentlig ganske usikker i grunnen, men må si den frister mye. Har lest mye bra om den... Er egentlig på utkikk etter mest projektor for pengene :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.11.2007 19.53.04 #8 av 13
Postet av: MindWaste
jeg har benq pe8720 som er kliss ny stående
den har stått i original emballasje siden mai 2007 da vi har ventet på nytt hus skal bli ferdig.
Den er kun brukt 10 minutter for å sjekke at alt virker.
Om du er interessert kan vi diskutere ett salg her?
Den er kjøpt fra AVshop og alle kvitteringer/garantier/papirer følger med.
Det er tegnet utvidet lampegaranti på den også som fremdeles er gjeldende.
-Anders-

Min Kino
Parasound JC-1 / Usher BE8871 / 2 x DIY 12" SVS Sonosub / Logitech Transporter / Sony PS3 / LG 60pk950
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.11.2007 20.11.37 #9 av 13
Postet av: jmelhus
Vel må si at det høres interessant ut. Hva tenkte du å selge den for? Hvis du ikke ønsker å diskutere pris åpent på forumet kan du sende meg en mail på jmelhus at gmail.com
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.11.2007 20.24.46 #10 av 13
Postet av: MindWaste
du har mail :wink:
-Anders-

Min Kino
Parasound JC-1 / Usher BE8871 / 2 x DIY 12" SVS Sonosub / Logitech Transporter / Sony PS3 / LG 60pk950
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.11.2007 12.59.40 #11 av 13
Postet av: Majesty
Lyd og bilde er egentlig en ting som man ikke kan bestemme via andre, alt handler om å finne bildet eller lyden man liker best. Men det å få hjelp og hint om hva man bør velge er alltid godt å ha med seg.
Men jeg råder deg til å kikke på de 3 projektorene, så kommer du frem til den du liker best.

Jeg ville nok selv gått for BenQ :)
Mvh Majesty
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.11.2007 20.10.38 #12 av 13
Postet av: jmelhus
Hei,

Det ble en Benq gitt :) Gleder meg som en unge til jeg får den, kommer mest sannsynlig på førstk. onsdag :)

Så neste problemstilling blir lerret. Avstanden fra projektor til der hvor lerretet skal være er 343 cm. Veggen er ikke noe problem, her passer alt fra 50"-105". Men hvilken erfaring har folk gjort seg på en slik avstand, hva blir passende størrelse? Fikk foreslått 77", er det flere som mener at dette er passende størrelse? Det blir nedtrekkslerret, hva er fordelen med motorisert? Er det kun det at man slipper å trekke det ned manuelt, eller "henger" det bedre også?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.11.2007 20.59.22 #13 av 13
Postet av: MindWaste
Motorisert lerret er akkurat det det høres ut som: ett nedtrekkslerret som styres av en motor og fjernkontroll.

Motorisert:
http://avshop.no/PartDetail.aspx?q=p:10502017;c:100250

Vanlig nedtrekkslerret:
http://avshop.no/PartDetail.aspx?q=p:10501996;c:100251

Om du vil ha ett stivere nedtrekkslerret er Tab Tension veien å gå, disse har motor og strammer samtidig lerret horisontalt og vertikalt. Ulempen er at de koster en del mer:
http://avshop.no/PartDetail.aspx?q=p:10502040;c:100249

Rammelerret er ofte valget de fleste faller for, da disse ser pen ut selv når de ikke er i bruk. Disse finnes både i 16:9 og 2.35:1
Rammekonstruksjonen av aluminium sørger for at duken holder seg stram og fin:
http://avshop.no/PartDetail.aspx?q=p:10502070;c:100248

Størrelse på lerret er ofte veldig individuelt da noen liker veldig stor flate mens andre synes stor size blir slitsomt å se på ved liten sitteavstand.

Ved kasteavstand (avstand fra projektorLINSE til lerret ) 3,43 m klarer Benq 8720 maksimalt 86" bilde.
Se forøvrig http://www.projectorcentral.com/BenQ-PE ... or-pro.htm som er en meget fin kalkulator til beregning av lerretstr.

Husk at reell kasteavstand er fra projektorens linse og ikke fra veggen BAK projektor :wink:
-Anders-

Min Kino
Parasound JC-1 / Usher BE8871 / 2 x DIY 12" SVS Sonosub / Logitech Transporter / Sony PS3 / LG 60pk950
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar