Logo

Ny heim- mange spørsmål....

Skriv et svar
07.08.2006 09.48.17 #1 av 7
Postet av: Lilleland
Skal flytte til nytt hjem, og gammel tv skal byttes med plasma og lydanlegg.

P.t. har jeg et brukbart stereoanlegg med patos gulvhøytalere, Rotel CD, Rotel radio og Densen B-100 forsterker. Regner ikke med at dette meget "manuelle" anlegget vil la seg kombinere fornuftig med hjemmekino og vurderingen er at stereo'n forblir urørt- kanskje til og med i annet rom, mens TV pakken installeres med en grei lydpakke. Vuderer også ekstra skjerm på kjøkken med PC tilkobling ved en billig bærbar- etterhvert. Til min eksisterende TV har jeg en meget bra Technics DVD spiller som spiser alt, men er ikke HD klar, så jeg regner med at denne muligvis blir rensket vekk

Skjerm: Vurderer 42 PV600 fra Panasonic, Pioneer 43RXE (den er i ferd med å bli solgt ut antakelig i påvente av ny pioneerserie). Evt. rasende godt tilbud på loewe xelos A42 (her er jeg mer skeptisk da plasmaen til loewe har fått en del kritiske bemerkninger i de få testene jeg har sporet opp på nettet). Foreløpig vurdering er at pioneer er ønsket, men pris tilsier Panasonic i en totalvurdering og pga. kommentarer rundt innbrenning for pinoeeren.)

Lyd: Elkjøp pakke på Pioneer til 8.500. Lyden høres ikke så dum ut, men kanskje enda billigere pakke siden stereon er inntakt og høy lyd vil sjeldent være behov for. Tenker også på et (definitivt ikke budsjettalt.)bose anlegg, men tviler på at jeg kommer til å etablere en fler-roms lydgreie rundt omkring i huset.

Mediacenter? Kan bli aktuelt, men foreløpig er jeg avventende på grunn av pris og en del barnesykdommer som er omtalt. Mer interessant med en billig bærbar for internett i tillegg til liten billigLCD på kjøkken som greit skulle la seg kombinere.

Som noe fersk på en del av dette hadde det vært interessant med noen tips og betraktninger for å finne optimale løsninger som tilrettelegger for framtiden og "value for money". Beslutningsvegringen råder foreløpig.....
Flatskjermfersking

Pioner 427 XA, hjemmekinoanlegg Pioner RCS- 606H.
Stereo. Rotel CD/Rotel Tuner, forsterker Beat Densen B100, Høytalere Patos Lyric
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.08.2006 15.40.04 #2 av 7
Postet av: Torja
Hvilken plasma du skal ha får andre svare på, men Panasonic sin PV60 skal være et svært godt kjøp for tiden.
Når det gjelder et alt i ett anlegg så har Samsung HT-QX100 fått gode kritikker av bladet "Hjemmekino" nr 5. Finner veiledende pris her;
http://www.samsung.com/no/presscenter/s ... 247239.asp
Billigere enn Pioneer anlegget. Inneholder HDMI kabel i pakken, USB inngang for MP3 og WMA, men støtter vitnok ikke iPod. Lyden på musikk siden skulle være forbløffende god for et slikt "billig" anlegg. Bildet på film kan oppskaleres til 720P eller 1080i, gode detaljer og sømløs lyd i hjemmekinoen.
Men det er hva jeg har lest. :wink:
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.08.2006 06.48.01 #3 av 7
Postet av: Lilleland
Den så jo ikke så dum ut- men det så ikke ut som det var harddisk på denne?
Flatskjermfersking

Pioner 427 XA, hjemmekinoanlegg Pioner RCS- 606H.
Stereo. Rotel CD/Rotel Tuner, forsterker Beat Densen B100, Høytalere Patos Lyric
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.08.2006 15.17.08 #4 av 7
Postet av: orso
Kjøp helst en hjemmekino pakke med separat surround receiver og DVD spiller. Det gjør det lettere å oppgrader når f.eks du vil kjøpe Blue Ray/HD DVD. Det er forøvrig sjelden tynne design høyttalere spiller bra, men viktigste er at du blir fornøyd.
Har lest mange skrekkhistorier angående Pioneer 436 og innbrenning. Har selv Panasonic 42PV600 og er veldig fornøyd med den. Velg PV600 eller vent til Pioneer kommer med ny serie (oktober/november).
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.08.2006 16.47.52 #5 av 7
Postet av: Torja
"Lilleland" skrev:Den så jo ikke så dum ut- men det så ikke ut som det var harddisk på denne?

Nei ingen hardisk, må opp i et annet prisleie hvis du skal ha dette.
Men Pioneer RCS-606H testet i sist nr av "Hjemmekino" skal ha dette, men ingen HDMI. Fungerte ellers meget godt. Fikk poengsum 6 av 6 mulige, igjen om dette betyr noe.
Men som det allered er nevnt, et komponent anlegg ikke bare er mer fornuftig enn ett slik alt-i-ett, med tanke på senere oppgraderinger, men lyden er også mye bedre og med ordentlige høytalere.
Ja vel så koster det nok litt mer, men framtidige gleder er dog så mye større.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.08.2006 06.34.39 #6 av 7
Postet av: Lilleland
Jeg er inneforstått med at det selvsagt er bedre med komponent anlegg som bygges opp fra grunnen av, der jeg eksempelvis utnytter mine PATOS høytalere, men de er slik at jeg har stereoanlegget intakt som er forholdsvis bra og stort sett vil ta seg av musikken- foreløpig.

Pioneer anlegget virker på meg som en ganske OK løsning når jeg går den "minst arbeidsomme" veien. Svakeheten er mangel av HDMI, men hva betyr denne mangelen i praksis?

Ellers funderer jeg en del på mediecenter PC, men som jeg tidligere nevnte virker det som både pris og teknologi ikke har kommet særlig langt (viftestøy) da det vel egentlig en ganske enkel datamaskin som koster drøye 10.000,-... Her har jeg på føleslen at det lønner seg å vente.
Flatskjermfersking

Pioner 427 XA, hjemmekinoanlegg Pioner RCS- 606H.
Stereo. Rotel CD/Rotel Tuner, forsterker Beat Densen B100, Høytalere Patos Lyric
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.08.2006 09.36.07 #7 av 7
Postet av: orso
Det er ikke bare det separate komponenter er bedre lydmessig, men det gjør at du har muliugheten til oppgradere også. Det ville jeg tro det er stor sansynlighet at du vil ønske når det nye DVD formatet har kommet og vært på markedet en stund. Kjøper du en HD-ready plasma, ønsker du sikkert å utnytte det med høy oppløslig DVD format. Det vil også komme surround receivere med støtte for HD lyd etter hvert. Kjøper du en sånn komplett "pakke" er det ikke sikkert du vil kunne oppgradere i det hele tatt.
Det er forresten ikke nødvendigvis dyrt med separate komponenter heller. Slik jeg forstår det har du allerede DVD spiller, så da trenger du bare en receiver og høyttalere. Brukte gode receivere er også mulig å kjøpe, det er mange som oppgraderer.

Vil anbefale XTZ 99 W12 som sub. Koster ca.3100 kr hos fyndborsen i Sverige. Det er kanskje den eneste gode subwooferen til under 4000 kr.
http://www.fyndborsen.se/ecommerce/?sida=framsida.php

Ellers vil jeg oppfordre til å ta et besøk til hi-fi forretninger og sjekke ut høyttalere og eventuelt receiver. De selger bedre produkter enn Elkjøp o.l. og de har også billige produkter.

HDMI er en digital overføring av bilde og lyd. Gir i teorien best bildekvalitet.

Ville ha ventet med Mediacenter en stund. Er en del bugs med det utifra det jeg har lest. Det vil sikkert også komme Mediacenter med HD DVD etter hvert. Da kan du bruke Mediacenter som DVD spiller/opptaker. Igjen, kjøper du en komplett pakke er det ikke sikkert du vil kunne koble Mediacenter til denne. Med en separat receiver er det ikke noe problem.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar