Logo

Ny forsterker Yamaha RX-V659, bomkjøp deluxe?

Skriv et svar
09.02.2007 21.10.16 #1 av 10
Postet av: KingkongSalomon
Hei

Har akkurat svidd av noen kroner på ny skjerm og hjemmekino. Nå lurer jeg på om jeg har gått på en smell.
Har :
Skjerm: Toshiba 37WL66Z
Reciever: Yamaha RX-V659
DVD-spiller: Toshiba SD-350

Skjermen har komponent og HDMI innganger, DVD-spilleren har coaxial+komponent+HDMI, recieveren har optisk+komponent+koaxial.

Greit nok at jeg får digital kobling mellom DVD og reciever (og dermed surround som er "litt" viktig) via koaxial. Men hvordan kan jeg også få surround med TV-sendinger? Komponent er den eneste åpenbare løsningen mellom TV og reciever slik jeg ser det(med mine begrensede kunnskaper) og de vil vel ikke gi meg surround?? Per dags dato vil det vel uansett ikke bli surround pga analoge GET-signaler, men snart er vel alt digitalt. Kjedelig om jeg må kjøpe ny reciever om ett år igjen!

Blir ytterst takknemlig for svar, da jeg for øyeblikket lurer på om jeg har .....i skuffen.

På forhånd takk!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.02.2007 22.04.54 #2 av 10
Postet av: runedalby
Du må nok som de fleste andre koble til de analoge lydutgangene i påvente av digitale lydsendinger. Når GET-signalene blir digitale og sendingene starter opp med digital lyd (Dolby Digital og DTS), vil du kunne koble til reciveren din og få digital surround lyd, via optisk eller koax inngangene.
Du kan nok ta det helt med ro. Du har ikke kjøpt katta i sekken. RX-V659 er en bra reciver
Rune D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.02.2007 22.12.12 #3 av 10
Postet av: KingkongSalomon
Takk for raskt svar. Mener du da at jeg kobler dekoderen direkte til recieveren via koax/optisk?

Har aldri brukt dekoder og vet ikke stort om hvordan det funker ift lyd mm.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.02.2007 10.20.43 #4 av 10
Postet av: pnerbye
Nye dekodere kommer med digitale utganger. Da kobler du dekoder rett i receiver. :)
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.02.2007 12.58.36 #5 av 10
Postet av: KingkongSalomon
Takk for betryggende svar :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.02.2007 14.27.25 #6 av 10
Postet av: Zleepyme
Det finnes noen få kanaler på parabol som sender Dolby Digital allerede. Dette er Canal+ filmkanalene til Canal Digital, og du må ha parabol for å få tilgang til disse. Kan hende Digitale kabeltv tunere har muligheten, men der er jeg ikke helt sikker.. Har selv sett en del filmer i DD på Canal+ kanalene, men dette varierer. De sender ikke hele tiden heller.
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.02.2007 18.18.07 #7 av 10
Postet av: asvaberg
Det er vel engang sånn at du tar lydsignalene FRA TV'en inn i receiver og så skal reciever konvertere lydsignalene til surround signaler??

At du ikke får digital lydsignal inn er ikke sidestilt med du ikke får surround lyd.
Er jeg på jordet igjen?

Det jeg mener er at en AV receiver skal klare å fordele lyden i surround
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.02.2007 21.33.02 #8 av 10
Postet av: Zleepyme
"asvaberg" skrev:Det er vel engang sånn at du tar lydsignalene FRA TV'en inn i receiver og så skal reciever konvertere lydsignalene til surround signaler??

At du ikke får digital lydsignal inn er ikke sidestilt med du ikke får surround lyd.
Er jeg på jordet igjen?

Det jeg mener er at en AV receiver skal klare å fordele lyden i surround


Det er riktig at surroundreciveren konverterer signalet til surround hvis den er stilt inn på f.eks ProLogicII. Det eneste kravet er at signalet inn er stereo. Men det er forskjell på Pro LogicII Og Dolby Digital. Veldig store faktisk. Spesielt i fordeling mellom de dypere basstonene og bak kanalene...
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.03.2007 18.03.15 #9 av 10
Postet av: asvaberg
"Zleepyme" skrev:
"asvaberg" skrev:Det er vel engang sånn at du tar lydsignalene FRA TV'en inn i receiver og så skal reciever konvertere lydsignalene til surround signaler??

At du ikke får digital lydsignal inn er ikke sidestilt med du ikke får surround lyd.
Er jeg på jordet igjen?

Det jeg mener er at en AV receiver skal klare å fordele lyden i surround


Det er riktig at surroundreciveren konverterer signalet til surround hvis den er stilt inn på f.eks ProLogicII. Det eneste kravet er at signalet inn er stereo. Men det er forskjell på Pro LogicII Og Dolby Digital. Veldig store faktisk. Spesielt i fordeling mellom de dypere basstonene og bak kanalene...


Hva da med RX-V659 som har:
Dolby Pro-Logic II
Dolby Digital
Dolby Digital EX

Jeg vil tro at de aller fleste i dag har stereo-lyd inn i ordinær TV kabel (noen kanaler sender mono) - mens noen få har de nye, digitale boksene på parabol.

ps! nå tenker jeg TV sendinger selvfølgelig, ikke DVD filmer eller musikk (CD/radio)
LG 42PC1RR/Yamaha RX-V659-CDX-497/Oppo DV-970HD/Dynavoice M-65/Proson 12'' sub/B&O RL60/TaraLabs Helix 8/Belkin SurgeMaster/Avant Pro Optisk kabel/Avant Pro RCA-RCA Subkabel+RCA-RCAx2/Philips Stereolydkabel SWA3523/Plasma Window DVD PlasmAquarium
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.03.2007 20.10.11 #10 av 10
Postet av: Zleepyme
Da vil det bli ProLogicII Som vil gi deg standard surroundlyd på tv. Dolby Digital får du kun på Canal+ filmkanalene hvis du har tuner som har mulighet for digitallyd...
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar