Logo

Ny bolig - nytt system. Hva tror dere?

Skriv et svar
10.11.2005 08.58.41 #1 av 7
Postet av: IceCone
Jeg har i utgangspunktet svært begrenset kunnskap om AV. Derfor har jeg hatt stor nytte av å lese temaer og diskusjoner her over lang tid. Jeg synes dette er et flott forum, og det virker som folk her inne har god peiling på hva de snakker om :)

Nå har jeg registrert meg som bruker på forumet fordi jeg trenger litt hjelp. Jeg skal bytte bolig om en måneds tid, og i den forbindelse tenkte jeg det var på tide å erstatte min "hjemmekino" som betår av en 10 år gammel sony-ferdigpakke. Hva tror dere om følgende system:

TV: Samsung LE-40M61B
Reciever: Denon AVR-3806
DVD-spiller: Denon DVD-1920 (edit)
Høytalere: Tannoy Arena

Jeg er helt grønn på området, men har etter å ha lest en del på dette forumet satt sammen dette systemet ut fra egne preferanser og lommebok.

Uansett, jeg setter pris på eventuelle kommentarer eller forslag til endringer/forbedringer som dere måtte ha. Passer f.eks. komponentene sammen?


Hilsen Andreas
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.11.2005 09.22.16 #2 av 7
Postet av: aLmAnZo
Totalkonstad? Foresten, tror du har postet litt feil her, men det er lov. Denne forumdelen er for diskusjon av såkaldte ferdigsystemer. altså pakkeløsninger.


Men uansett, både tannoy og dennon er i utgangspunktet produsenter av meget godt utstyr, angående TV'en er jeg ikke helt sikker, men om prisen kryper seg over 7000 kr er det likeså greit å gå til innkjøp av projektor om du har plass til det.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.11.2005 09.23.55 #3 av 7
Postet av: pnerbye
Hvilket budsjett har du til dette? Mye hjelp å få her inne, men kjekt å ha noe å gå etter.

Denon AVR3806 skal jo være en svært god receiver. Tror du vil bli fornøyd med denne, men hvilken funksjonalitet er du på jakt etter? Det finnes alternativer som Pioneer VSX2AVi og Yamaha RX-V1600.

Høyttalere finnes det enda flere alternativer til. Her er det jo øret ditt som gjelder, men hvis du har noen idè om hva slags lyd du liker kan du sikkert få mange forslag her inne. Skal dette oppsettet låte bra til musikk i tillegg til film så snevrer utvalget seg litt inn.

Jeg er i første omgang opptatt av lyd, så jeg er ikke videre bevandret i Plasma.
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.11.2005 09.40.15 #4 av 7
Postet av: Knut
"IceCone" skrev:
TV: Samsung LE-40M61B
Reciever: Denon AVR-3806
DVD-spiller: Denon AVR-3806
Høytalere: Tannoy Arena


Den tror det blir vanskelig å spille av DVDer med det valget du har gjort av DVD-spiller :-)

Tror AVR 3806 er en meget god receiver, og kjekt med HDMI-switching.
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.11.2005 10.54.55 #5 av 7
Postet av: IceCone
Jeg beklager hvis jeg har postet i feil kategori. Uansett, takk for svar.

Jeg har tenkt å bruke systemet mest til DVD, TV og X-box. Systemet skal også benyttets til musikk, men her er ikke kravet til lydkvalitet så dominerende. (Bruker iTunes). Jeg har også ønske om at systemet ser designmessig ok ut.

Totalkostnad for systemet jeg har satt opp blir i overkant av 60 000,- (som egentlig er litt mer enn jeg hadde planlagt i utgangspunktet)

Skjermen er en LCD-skjerm. Grunnen til at jeg velger dette er fordi jeg er redd for innbrenning. Er innbrenning fortsatt problem på plasma? ommer til å bruke mye TV-spill og dessuten Windows-media-PC til TV og radio.

Reciever, DVD og TV har alle HDMI. Recieveren har dessuten flere bilde-innganger. Finner dette nyttig ettersom jeg bare trenger en signalkabel inn i TVn.

Sorry jeg feilpostet DVD-spiller :oops: Jeg mente DVD-1920... Er denne grei, eller finnes det bedre alternativer til rundt 3 lapper?

Jeg har vurdert projektor, men har foreløpig slått det fra meg. (Kan hende jeg utvider anlegget med projektor på sikt.)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.11.2005 11.20.34 #6 av 7
Postet av: Typhoon7
Har ikke sett så mye på tven du nevner til å uttale meg om den.

Når det gjelder resten, synes jeg du har funnet meget gode produkter.

Har selv Denon DVD-1920 koblet opp på en 42 tommer PA50. Jeg er meget godt fornøyd med spilleren. Leverer meget gode bilder via komponent. I tillegg er den overraskende god på musikkavspilling. Absolutt verdt pengene.

Denon AVR-3806 er en meget bra reciever i denne prisklassen. Du gjør ikke noe dumt ved å velge denne. Alternativer fra Pioneer og Marantz er heller ikke å forakte.

Tannoyene har jeg nå endelig fått hørt og de overrasket meg til å være den typen høytalere. Noe av det bedre jeg har hørt av "designhøytalere".

Tror dette oppsette kan gi deg mange hyggelige timer i hjemmekinoen.

Anbefaler deg å gå sett på tven med ulike signaler og hørt på høytalerne før du bestemmer deg. Det er tross alt du som skal være fornøyd.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.11.2005 14.35.50 #7 av 7
Postet av: IceCone
Takk for god respons!!

Jeg stakk innom Stereofil og fikk høre på Tannoy høytalerne. Ble i grunnen ganske imponert. Nærmeste konkurrent som jeg også har vurdert er Bose sine små høytalerpakker, men jeg synes faktisk Tannoy låter hakket bedre. Går nok for disse med mindre noen kommer opp med bedre forslag?

Når det gjelder TV har jeg hørt at den er på utstilling på Euronics, Lambertseter. Stikker innom i morgen tenker jeg.

Jeg skal kikke litt på de andre recieverne som ble foreslått her. Men iom at de ikke har HDMI-switching har de for meg litt dårligere utgangspunkt.

Godt å høre at DVD-spilleren funker bra!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar