Logo

Nok en nybegynner søker råd

Skriv et svar
05.06.2009 12.52.51 #1 av 2
Postet av: bad_mongo
Hei!

Er i full gang med å rehablitere en eldre enebolig med veldig mange rom. Ett av dem skal bli dedikert hjemmekino-/multimediarom.

Rommet er ca. 4,5 x 4,0 meter. Taket skal fores ned fra dagens 2,59 m til standard 2,40. Har montert lydbøyler i tak og plassert rikelig med spotter m/dimmer i taket. På gulvet er det pt. laminat, vegger og tak er platet med 1,2 mm gips. Alt av kabler skal gå i rør i vegger/tak. Skal også sette inn en 30 dB lyddør.

Utstyrsmessig så har jeg et halvannet år gammelt hjemmekinoanlegg av relativt beskjedent format. Denon receiver og Dali Concept høytalere/sub, i prisklasse ca. 25.000 (samlet). Har HD-PVR-dekoder fra Canal Digital, og skal kjøpe PS3 og muligens en BluRay-player i tillegg til denne. Har bestilt en InFocus X10 projector, og 206 cm 16: 9-lerret på ramme.

Utstyret er med andre ord på plass, og får gjøre nytten de første par årene i hvert fall. Men jeg har fortsatt muligheter til å justere og eksperimentere når det gjelder overflater. Og det er her jeg ønsker råd.

- Farge/glans på vegger (males rett på ferdigsparklet gips)
- Tepper/matter på veggene?
- Gulv (tepper på laminaten, eller bare beholde den som den er?)
- Vinduer. Har dessverre en del vinduer bak i rommer, som ligger i første etasje, godt over bakken. Vil det holde med rullegardiner/blendingsgardiner, eller bør jeg få snekret noen "bokser" som kan settes inn i karmen ved behov?


Mvh BM
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.09.2009 20.10.47 #2 av 2
Postet av: johnhag
Heisann!

Ser at du søker råd, men jeg vil faktisk spørre deg om noe... Jeg er helt i startfasen....
Jeg skal akkurat starte å bygge min kino i ca tilsvarende rom (litt lavere under taket).
Vet sånn ca hva du betalte for lydbøyler til tak og lydtett dør?

Jeg synes veggene dine hørtes tynne ut, kun ett lag med gips...
Har du annen type isolasjon i tillegg eller tror du det holder?

Mvh

JAH
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar