Logo

Noen med erfaring med å se tv på projektor?

Skriv et svar
14.08.2007 13.14.03 #1 av 13
Postet av: terje@rorvik.com
Hei!

Vurderer å kjøpe en projektor for å spille xbox med, samt se film.
Hvis man i tillegg ønsker å se tv, hva bør man ta hensyn til da ved valg av projektor?

Mvh
Terje Rørvik
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.08.2007 21.55.48 #2 av 13
Postet av: Rune
Vet ikke om det er så mye å andre hensyn å ta, en vanlig filmtitting. Jeg ser en del TV på projektoren, og det som har gjort mest endringer i bildekvalitet er kvalitetsforskjellen på DVD Opptaker som har vært tuner.

F.eks er min Pioneer DVR-645 uendlig mange ganger bedre enn min DVR-530.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.08.2007 20.58.45 #3 av 13
Postet av: folkvord
Jeg ser fotball kamper på projektor, jeg har tv kort i pcen så bruker jeg S-Video. og ganske bra bilde, ikke så dyr projektor heller,
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.08.2007 21.07.17 #4 av 13
Postet av: Torja
Har brukt Pioneer dvr 630H hardiskopptaker som tv tuner, og fungerte utmerket selv om den kun hadde component ut til PJ med maks oppscalering til 576P. Spesielt ble det bra etter å ha skiftet til GET sin digitale box. Da var bildet betraktelig bedre. Nå har jeg CD, men kun en digital dekoder koblet kun til plasmaskjerm. Vurderer en til for prosjektoren, da bildet ikke er helt topp, men akseptabelt via Pioneer LX60. Men nå skal bakkenettet komme, men da trenger jeg egen antenne.

Når det gjelder valg av projektor fungerer alle like bra i forhold til tv sendinger. Det er mer hensyn å ta om man ønsker DLP, LCD eller annen teknologi. Hvordan lyskontrollen i rommet hvor PJ skal stå er osv..
Det vanligste per i dag er en LCD PJ eller DLP. DLP prosjektorer skal være de beste med hensyn til sortnivå og dermed kontrast. Men er man plaget med RGB flimmer er ikke dette førstevalget. LCD er ofte lys sterke og kan være lettere å integrere i et dårlig lyskontrollert rom. Men den dårlige kontrasten kan gå utover detaljnivået i mørke filmer, selv om teknologien stadig blir bedre og siste generasjon fra epson skal være svært god.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.09.2007 12.17.34 #5 av 13
Postet av: Roter
Heisann,
må bare si meg drit fornøyd med tw 700'en har just fått meg en god kabel for akkurat tv titting/fotball.
Den skal brukes til fotball that's it.
Får en scalering på 625 via scart-component fra Dreambox.

Neste spm blir da ,, kan jeg få bedre bilde en 625 , eller setter avstanden fra pj'en begrensning der ? (ca 10 meter).

Trodde avstanden her kun kan spille rolle ved en dårligere hd kabel att det kan bli snakk om den gylne 10 meteren ?

Tror kun att 720 er max ved komponent ,,stemmer dette ?
og ikke noe problem selvom 10 meter ?

Hilsen
Arendal
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.09.2007 14.15.03 #6 av 13
Postet av: ingobingo
Nå når det digitale bakke nette kommer kobler du bare den tuneren rett i projektoren med hdmi. da tipper eg at det blir kanonas.
husk at et dårlig signal ser kansje greit ut på 32" mens det ser dreta ut på 100". små feil blir store.
og digitalt bakke nettet ska sende sport i HD. og den koster bare 1000 kr (nrk og tv2.) og ingen måndes avgift (vel tvlisensen må du betale).
Flere kanaler er dyrere
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.09.2007 15.36.47 #7 av 13
Postet av: Torja
"Roter" skrev:Heisann,

Neste spm blir da ,, kan jeg få bedre bilde en 625 , eller setter avstanden fra pj'en begrensning der ? (ca 10 meter).

Trodde avstanden her kun kan spille rolle ved en dårligere hd kabel att det kan bli snakk om den gylne 10 meteren ?

Tror kun att 720 er max ved komponent ,,stemmer dette ?
og ikke noe problem selvom 10 meter ?

Hilsen
Arendal


Fins HDMI kabler opp til 25m med garanti for 1080P. Da er det kun kvaliteten på HDMI kabelen som evt setter begrensninger. Har selv brukt Component fra DVD hardisk opptaker og til PJ på 10m fra clas ohlson og det fungerte greit. Så det er nærmest bare å prøve seg fram. Har du muligheter for Digitale sendinger med HDMI ut er dette det beste du kan satse på.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.09.2007 18.39.55 #8 av 13
Postet av: Roter
Skjønner att ved dreambox 7000 serien er det komponent som er det beste bilde,,men er det mulig å få bedre signal via komponent kabel som er 10 meter ?
Er det lengden som setter begrensing her eller er det att komponent ikke greier høyere ?

Takknemlig for al feedback.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.09.2007 21.55.10 #9 av 13
Postet av: Torja
Tror jeg misforsto litt. Component kabler, som er beste analoge standard, kan overføre maks 720P eller 1080i. Kvaliteten på selve kabelen er største begrensingen. Som skrevet, jeg har brukt kabel fra clas ohlson og det fungerte. Om det fungerer med f.eks 720P ut fra din Dreamboks må du nesten bare prøve deg fram på. Hvor lang en komponent kabel derimot kan være er jeg litt mer usikker på. Men jeg vet det selges kabler opp til 15 meter. De er nok noe dyre.

Håper dette hjalp noe.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.09.2007 10.58.33 #10 av 13
Postet av: Roter
:D
Sweet,, da er jeg litt mere sikker.
Har idag en scart til component fra proficold 3m
og en 10m component/component
+ skjøte stykke.
Tenker jeg klipper ned den 10m til ca 8m
og lodder den scart'n direkte slik att jeg slipper den extra kjeilen med ledning og skjøt.

Så gjennstår det og se om jeg greier bedre en 625.

Takker så mye
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.09.2007 13.35.25 #11 av 13
Postet av: Torja
Trodde du hadde Component ut fra Dreamboxen. Hvis utgangen her er kun scart, så er jeg redd det ikke blir noe bedre. Må ha Component ut for å få Component inn. Kun Component over fører i høyere oppløsning enn scart. Beklager nok det der.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.09.2007 08.29.05 #12 av 13
Postet av: Roter
Dreambox har component, men via scart.
Bare huske og sette dette riktig i menyen.
Betydelig forskjell på bildet.

Det er kun noen veldig få fabrikanter som idet hele tatt selger
ekte component via scart.

Med denna kabelen :

http://shop.klik1stik.dk/static/000189/ ... 000452.asp
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.09.2007 10.30.20 #13 av 13
Postet av: Torja
Vet scart kan overføre rgb, component, men mener å huske at oppløsningen ikke blir høyere 576i. Jeg kan jo ta feil. Gi tilbakemelding på hvordan det gikk.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar