Logo

Noe å tenke på? Nye radioer kan få kort levetid?

Skriv et svar
14.02.2010 11.49.04 #1 av 2
Postet av: Kjell
Kan hende dette er noe å tenke på før du kjøper ny receiver?

De som kjøper FM-radioer i dag, risikere at de er ubrukelige om få år.

Artikkel av: NTB (HegnarOnline - 14.2.10 12:33)
Tips en venn Facebook Twitter Skriv ut

Salget av FM-radioer er fortsatt mer enn ti ganger så stort som salget av DAB-radioer. De som kjøper FM-radioer i dag, risikere at de er ubrukelige om få år. I beste fall kan de høre lokalradio på apparatene.

I løpet av 2010 skal Kulturdepartementet legge fram en melding om digitalradio i Norge. Trond Giske (Ap) lovet før han gikk av som kulturminister at det i meldingen vil bli foreslått en slukkedato for FM-nettet. Stortinget treffer den endelig avgjørelsen om når Norge skal gå over til digitalradio.

– Forbrukerne bør nå kjøpe kombiradioer som både kan motta FM og DAB, tilrår informasjonssjef Erik Andersen i Elektronikkbransjen.

NRK har lenge ønsket slukking av FM-nettet i 2014. Da Kulturdepartementet hadde en høringsrunde i fjor høst, var det flere andre høringsinstanser, blant dem Forbrukerrådet, som også ville ha fastsatt en slukkedato av hensyn til forbrukerne.

Beregninger går ut på at det finnes 15 millioner FM-radioer her i landet. I fjor ble det solgt 729.000 radioapparater, bare 66.000 av dem var med DAB, opplyser Elektronikkbransjen. Dermed kjøper forbrukerne årlig hundretusenvis av apparater som kan havne på skraphaugen om få år.

Flere årstall har blitt nevnt for overgangen. Kulturdepartementet venter nå på en rapport om kostnadene ved å utsette slukkingen til 2020. Den er en del av grunnlaget for meldingen som skal komme i år, får NTB opplyst.

Diskusjonen om framtidig radiostandard foregår mellom fagfolkene, men avgjørelsen får store konsekvenser for radiokjøperne.

Det er motstand mot DAB, blant annet fra mange lokalradioer. De har ikke råd til å kjøpe nytt sendeutstyr, og vil beholde FM-nettet ut over en eventuell slukkedato.

Det er også stor uenighet om DAB er den rette standarden for framtiden.

Organisasjonen IKT Norge mener NRK og myndighetene er på ville veier ved å gå for DAB. De framhever standarden DAB+ som et langt bedre alternativ.

– Vi håper at det kommer en slukkeplan for FM-nettet. Da vil forhandlerne lettere kunne gi råd til kundene, sier Erik Andersen i Elektronikkbransjen.

– Hvilket råd vil du gi kundene som skal kjøpe ny radio i dag?

– Jeg vil anbefale forbrukerne å spørre etter kombiradioer som kan ta inn både DAB, FM og kanskje også internett. Et annet alternativ for dem som har et musikkanlegg hjemme, noe de fleste har, er å kjøpe en DAB-tuner som kan kobles til anlegget. De fleste musikkanlegg har mulighet for slik tilkobling. Da kan de ta inn DAB-kanalene og beholde radiodelen i anlegget selv om FM-nettet blir slukket, forklarer Andersen.

Han regner med at salget av kombinertradioer og DAB-tunere vil øke det kommende året.

Også de som skal kjøpe bil bør være oppmerksomme på at det kan bli endringer i radiotilbudet.

– Om noen år bør en nok kjøpe bil med både FM og DAB, sier Andersen.(©NTB)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.02.2010 14.30.01 #2 av 2
Postet av: teebee
"Kjell" skrev:Et annet alternativ for dem som har et musikkanlegg hjemme, noe de fleste har, er å kjøpe en DAB-tuner som kan kobles til anlegget. De fleste musikkanlegg har mulighet for slik tilkobling. Da kan de ta inn DAB-kanalene og beholde radiodelen i anlegget selv om FM-nettet blir slukket, forklarer Andersen.


vil det si at man kobler en coax kabel mellom dab-tuneren og fm in på recieveren eller at man bruker andre innganger?

jeg bryr meg lite om dab eller fm. eneste radioen jeg hører på er den jeg sender fra min filserver. så er spørsmålet om det finnes noen dab sendere for hjemmebruk? :D
Philips 58PFL9956T, Onkyo TX-NR1007, Dynavoice F6, Dynavoice S4, Dynavoice C4, SVS SB12 Plus, Sony BDP-S350, Asrock Vision 3D med XBMC, XBOX360 Super Elite, CanalDigital HD via Technicrypt CXV, Logitech Harmony 900, Logitech diNovo Mini.
Mine filmer
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar