Logo

Newbiespørsmål(?)

Skriv et svar
27.02.2008 07.04.54 #1 av 8
Postet av: surepit
Har en god gammel viewpia fra mine fattige dager, med følgende innganger.
Tilkoblinger: 2xSCART, S-Video, DVI(HDCP)
Øvrige tilkob: D-Sub/PC Audio in, Comp. DVD
( i tillegg optisk inngang, samt 3 plugginnganger som kalles componentinngang samt tallene på 720p og 1080i, ikke samme inngang som dvi)

har nå tenkt å henge denn opp på veggen delvis/sette den mer inntil veggen på et mindre monstrum tvbenk enn nå,(noe lite ala denne) da nintendoen og forsterkeren pent kan plasseres andre steder) tynt og uten synlige kabler(kabelkanaler i tillegg)

så kommer spørsmålet, hvor skal jeg koble inn alle de forskjellige tingene jeg vil ha inn i greien..? har en dvdspiller, paraboltuner, en vanlig tvinngang(viasat har ikke tv2 :(, en nintendo wii, samt lyd og bilde fra pcen inn i tven...
noen gode tips,

Vanligvis ville jeg nok gjort som det er nå, men scartinngangene er ikke helt patent, får mye horisontal flimring på parabolinngangen til tross for tuneren viser rette signaler, samt at fargene på wii'en på den andre scarten er veeeeldig lyse, så jeg måtte lage egen "fargrebruker" med mørkere farger for den. så hvilke løsninger vil dere anbefale..? Kan noen av scart-kablene byttes ut mot noen av de andre inngangene..? vet null og niks om dvi, optisk inngang og andre greske ord dessverre :(

alle komponenter er i drift på tven idag, så de har ihvertfall en innganng/utgang som funker sammen.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.02.2008 07.06.32 #2 av 8
Postet av: surepit
tenkte noe lite og diskret som dette http://www.elprice.no/Product/ProductIn ... 0&cid=6348 istedenfor en over dobbelt så svær svart stereobenk som er særs iveien, og har en unaturlig vinkel iforhold til sittegruppene.. :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.02.2008 07.17.42 #3 av 8
Har selv en slik du ser på, men for å si hvordan du skal koble til ditt utstyr på en best mulig måte må du oppgi hva de forskjellige tingene du har heter.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.02.2008 08.31.52 #4 av 8
Postet av: surepit
alt jeg har er egentlig billigsalg fra endel år tilbake, flh-forsterker, den er ikke koblet til tven, vil det funke montro istedenfor de kjipe høyttalerne på tven..? fra dvden til tven bruker jeg faktisk svhs-inngangen grunnet dårlige scartinnganger...
men komponentene utenom tven har de fleste utgangene, det sjekket jeg da jeg kjøpte greiene, så lurer mer på hvor jeg skal putte de forskjellige tingene, mener å huske jeg prøvde å fyre nintendoen inn i componentinngangen, men det funket dårlig, wii har vel ikke slike utganger når jeg tenker meg om..
men optisk kabel, hva er det, noe som kan føre bilde og lyd vil jeg tro, hvor vil du anbefale å koble den?
dvi-inngang sier meg lite, noe som kan plugges i den?
alt for å bruke minst mulig scart, da inngangene tydeligvis er groggy, prøvd med 3 forskjellige scartkabler, er vel ikke så stor forskjell på de at det skal ha noe å si? og vil vel neppe lønne seg fikse for en tv som nå selges til under 5000, da blir det heller prosjektor med nok av innganger, som funker :)

Du ble vel ikke mye klokere nå, men sånn er det å diskutere med uvitende ;)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.02.2008 17.00.48 #5 av 8
En optisk kabel overfører kun lyd. Dette blir overført som lyspulser, digitalt.

Nintendo Wii har komponent utgang, men så vidt jeg vet kreves det en egen kabel kontruert for Wii da utgangen på konsollen er annerledes.

Det at scart inngangene som du beskriver er litt "gorggy" kan være tilfelle, som oftest er det kun en av utgangene som støtter scart rgb, mens den andre ikke noe som kort fortalt gir ett dårligere bilde. Har du prøvd med en høykvalitetskabel av eks merket Supra eller Monster? Det er store kvalitetsforskjeller på analoge kabler som scart, og flatskjemer spesielt krever gode signaler for å kunne gjengi ett godt bilde.

DVI er en kabel er nesten det samme som HDMI, bortsett fra at DVI ikke overfører lyd. Kabelen er digital og det forekommer ingen kvalitstap på veien og kan da bla vise 1080P, derfor bør du benytte deg av denne kabelen til din PC hvis ditt skjermkort støtter det.

Da setter jeg opp en liste over hvordan du bør koble dette, men tar forbehold om feil da jeg ikke vet hva produktene heter.
PC til TV: DVI for bilde og RCA(Phono) for lyd
Wii: Komponet fra Wii til TV
Tuner: Scart fra tuner til TV
DVD-Spiller: Komponent/Scart fra DVD til TV for bilde og RCA/Optsik for lyd.

Hvis du skal koble det til ett separat annlegg mp jeg vite hva produktet heter. At du må justere bildet er helt normalt, en kalibrerings DVD er å foretrekke slik at du får justert den slik at bildet blir mer korrekt, en kalibreringsdvd koster ca 300.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.02.2008 23.12.08 #6 av 8
Postet av: surepit
ok, takker for svar, trodde en scart var en scart jeg.. sier vel litt når jeg bruker de tynne elektrikerledningene som f.eks er inni en lyslampe-ledning som høyttalerkabler ;)
men var egentlig bare midlertidig til jeg fikk ting på plass, men mann som jeg er så gikk det jo fort 4 år ;)
glimrende forum, skal bruke dette ofte, på tide å oppgradere snart, flott at folk tar seg tid til å hjelpe andre(og lærer jo innimellom litt også regner jeg med)
keep up the good work :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.02.2008 16.01.00 #7 av 8
"surepit" skrev:
(viasat har ikke tv2 :(


Gledleig nyhet til deg :wink: :
http://teknofil.no/wip4/aapner_mandag_e ... l?id=25956
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.03.2008 19.16.04 #8 av 8
Postet av: surepit
"Tommy(Actionchicken)" skrev:
"surepit" skrev:
(viasat har ikke tv2 :(


Gledleig nyhet til deg :wink: :
http://teknofil.no/wip4/aapner_mandag_e ... l?id=25956



Ja fikk denne gladmeldingen på sms av viasat, så en mindre kabel å tenke på i alt surret her ;)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar