warius
Aktiv
E-post
Jeg lurer på dette i forbindelse med at dette etter hva jeg husker kommer til å blir standard format på den kommende spillkonsollen Playstation 3. Konsollen vil selvfølgelig også fungere i dårligere HD formater, men når jeg skal kjøpe meg ny tv så vil jeg ha en som kan takle dette formatet, så fremst det ikke ligger alt for langt fram i tid.
warius
Aktiv
E-post
Ingeniør`n
Aktiv
E-post
Leste i HjemmePC nylig at 720p trolig blir den nye HDTV standarden. 1080i/1080p blir for mye data å flytte enda.
Har nettopp testet en HD 1080i film og den krever utrolig mye av PC'n bare å vise så det høres fornuftig ut med 720p.
orso
Meget Kunnskapsrik
E-post
Hmmm. Interessant den artikkelen. Den nevner jo at Sharp og Samsung kommer med henholdsvis LCD og Plasma som støtter 1080p. Tviler på om noen av dem kommer til Norge med det første. Her har vi jo knapt sett HD TV i det hele tatt. Leste forøvrig forleden i Lyd & Bilde at en fyr i NRK mente 1080p var framtiden. Personlig tror jeg det blir lenge til. Først må jo vi komme skikkelig i gang med HD TV. Det er jo til og med usikkert om HD TV kommer med det digitale bakkenettverket når det blir lagt ut p.a.g. begrensinger i båndbredden. Hvis det usikkert om det er plass til 720p eller 1080i, kommer i hvert ikke 1080p med det første. Det må i så bli på parabol. Men hvem kan spå fremtiden? Plutselig kommer det et teknologisk gjennombrudd, så er vi der! Da er det kjipt å ha investert 30k+ i en plasma som ikke støtter formatet. Nærmer meg selv kjøp av plasma og skulle gjerne hatt en som støttet 1080p. Men jeg tror det blir lenge til om det i hele tatt kommer. I Japan vil jeg derimot tippe at det kommer om ikke så mange år. USA ligger jo også langt foran oss. Alternativet kan jo være å importere en skjerm fra USA når den har ankommet markedet. Om det blir lenge til 1080p kommer med TV sendinger, kan det komme fortere via DVD/spillkonsoll.
warius
Aktiv
E-post
Netopp! Jeg bryr meg liksom ikke så mye om jeg ikke får sett "Norge rundt" i 1080p så lenge jeg kan nyte spill og filmer i formatet. Når det gjelder mitt kjøp av ny tv så vil jeg vente så lenge jeg kan. Og foreløpig kan jeg vente, i og med at jeg ikke har noe HD materiale som jeg kan spille av. Først når PS3 (ink. BlueRay avspilling) kommer vil jeg ha behov for en HD tv. Jo lenger man venter desto billigere og bedre tv får man.
Rune
Nerd
E-post
Nettside
Jeg tror nok HD-DVD/Blue Ray kommer til å tvinge frem produkter med full støtte for 1080p. Men skal det ha noen hensikt bør jo også skjermen ha full oppløsning. Ser ikke poenget med å kjøre inn 1080p på en Plasma med 1024 x 768 pixler. Da tror jeg forskjellen fra 720p og 1080i blir minimal.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Rikky
Meget Kunnskapsrik
E-post
"Ingeniør'n" skrev:Leste i HjemmePC nylig at 720p trolig blir den nye HDTV standarden. 1080i/1080p blir for mye data å flytte enda.
Krever 1080i så mye mer båndbredde enn 720p da?
Rune
Nerd
E-post
Nettside
1920 x 540 = 1.03 megapixel
1280 x 720 = 0.921
Forskjellen er dermed ikke stor mellom 1080i og 720p, men tydeligvis nok til at det er et argument for noen.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
larax
Meget Kunnskapsrik med egen hjemmekino
E-post
Hei. Husker ikke hvilket blad det stod, men 720p gir bedre bilde enn 1080i pga. at det er progresivt kontra interlaced. Tror det var dvd og hjemmekino, da det bare er det og fidelity jeg leser av norske blader. Han fra NRK som var på projectorsymposium i fjor våres på Felix kino, sa akkurat det samme og vi fikk se begge deler der. Mulig på papiret at 1080i skal være bedre ( mere mengde data) men bildet blir ikke bedre, tvert imot.
knutinh
Hjemmekinoekspert
E-post
Her var det mye feil...
720p kontra 1080i er ikke snakk om "ensidig best eller dårligst". Hvis noen sier det har de ikke satt seg så veldig godt inn i temaet. Dataraten/båndbredden er omtrent lik. Den ene fungerer bra for liten temporær variasjon ("stillbilder"), den andre fungerer bra for liten romlig variasjon/mye bevegelse (sport). For å gjøre bildet mer komplekst, så avhenger dette også mye av post-prosessering (interlaced-bilder kan bli like bra som progressive om kildematerialet er film, og de-interlaceren gjenkjenner dette).
Mitt inntrykk er at de fleste ønsker å kvitte seg med interlacing. Det er analog "kompresjon" fr akrigens dager som vanskeliggjør alle former for konvertering og kompresjon. Jeg forstår heller ikke poenget med båndbredde. Interlacing er en måte å "kaste" informasjonen for annenhver linje. Dette er latterlig enkelt å gjøre i en video-codec i stedet... Og ved å gjøre dette i codecen kan du ha smarte algoritmer som gjør den til en hver tid optimale "bit-fjerningen". Hvis du derimot forer codecen med et interlaced signal har du mistet denne muligheten.
Til slutt er crt-ens dager snart over. Dermed vil de fleste dispalyer være progressive innen noen år. Det er vel den siste spikeren i kista til interlacing..
mvh
Knut