Logo

Mål på hjemmekino

Skriv et svar
07.05.2008 20.10.11 #1 av 5
Postet av: kakktuss
Hva er opptimale mål på en hjemmekino?

Å er det en fordel å lage den i en murkjeller? Forer seff frem veggene.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.05.2008 08.15.44 #2 av 5
Postet av: Cowboy
Smak og behag, individuelle preferanser og hva du selv liker - mange måter å si det på.... Det ideelle er med andre ord ikke en objektiv størrelse når det kommer til hjemmekino - men det finnes et par åpenbare begrensninger. Veggen lerretet skal henge /stå/fastmonteres må være bred nok til at du får plass til både selve lerretet og frenthøyttalere. Dyben i rommet må være såpass at du har nok kastelengde til at projektoren kan fylle lerretet med bilde. Lydmessig er det en fordel om du kan ha bakhøyttalere et stykke bak sitteposisjon. En sweetspot klint opp i bakveggen er ikke ideelt, sånn lydmessig. Bygge i kjeller rom er gunstig for å hindre lydlekkasjer. De fleste har naboer, og enda verre - andre i samme huset som vil gjøre annet enn å høre på et ubestemmelig lydinferno når du koser deg med en actionfilm. Dessuten er det greit å være i en kjeller når en har en eller flere subwoofere. Subwoofere som står på et gulv i overetasjen vil ofte måtte hvile på et trebjelkelag, og rystelsene som en subwoofer genererer kan være betydelige! He he - film er moro...!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.05.2008 14.08.38 #3 av 5
Postet av: kakktuss
Ok. Takk for svaret.

Jeg kommer til å fore opp gulvet også, så da blir det mer during i rommet.
Jeg synes personlig at du får mer ut av subbwooferen på denne måten :)

Er gips det beste å bruke for å minske lydtap? Blir spon på gulvet med teppe. Filt på veggene tenker jeg.
Er det noe vits å ha filt i taket?
Og er det vanskelig å få opp?

Har sett litt på noen av "byggene" her inne og mange klager over filten i taket.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.05.2008 06.38.20 #4 av 5
Postet av: Cowboy
Det med filt har jeg ingen formening om, for jeg har ikke klistret opp det selv. Det er vel strengt tatt en todelt affære å vurdere om en skal ha filt i taket. Den ene - og viktigste biten - er å få dempet refleksene fra projektorlyset. Med svart filt på vegger og i tak, så snakker vi om et dedikert filmrom som har optimale lysforhold. Dessuten har filt en klart dempende effekt på lydresonanser i selve rommet. Problemet med et fulldempet rom er vel kanskje at en "dreper" alle akustiske kvaliteter og kan ende opp med dump lyd. SIden du tenker å bygge opp gulvet for å forsterke bassresonansene, så ville jeg fryktet at rommet til slutt ville ende opp med å "spise opp" alle overtoner i diskantområdet. Dette er imidlertid en problemstilling som først er aktuell om du også vil bruke rommet til lytterom for musikk. Til film vil du få en heftig opplevelse både lyd og bildemessig i et slik rom. Mange prøver å få til "alt" med rommet sitt - det lykkes sjelden. De fleste har begrensede budsjetter - min anbefaling er derfor å gjøre som deg - bestemme seg for hva som er viktig og prioritere det.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.05.2008 13.38.21 #5 av 5
Postet av: orso
Mål kan ha mye og si for lydkvaliteten. Det kan være stor forskjell på stående bølger med ulike størrelser. Det finnes rom kalkulatorer som regner ut hvor mye stående bølger du får. Skal du bygge fra grunnen og kan bestemme målene, bør du absolutt velge noe med minst stående bølger. Demping i bassen er nesten umulig å ha for mye av, men for mye demping i mellomtone og diskant kan være uheldig og gjør at det kan låte litt dødt. Men det skal ganske mye til. De fleste rom i Norge har alt for lite demping i hele frekvensområdet.

http://www.marktaw.com/recording/Acoust ... Calcu.html
http://www.mcsquared.com/metricmodes.htm
http://www.bobgolds.com/Mode/RoomModes.htm
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar